تبیان، دستیار زندگی
استان یزد در قسمت مركزی فلات ایران قرار دارد. این استان حدود 551/131 كیلومتر مربع وسعت در مركز ایران و در حاشیه ی دشت های كویر و لوت واقع شده و چهارمین استان وسیع ایران بعد از استان های خراسان ،سیستان و بلوچستان و ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یزد در یك نگاه


استان یزد در قسمت مركزی فلات ایران قرار دارد.

این استان حدود 551/131 كیلومتر مربع وسعت در مركز ایران و در حاشیه ی دشت های كویر و لوت واقع شده و چهارمین استان وسیع ایران بعد از استان های خراسان ،سیستان و بلوچستان و كرمان است.

این استان كویری دارای 10 شهرستان، 21 شهر، 19 بخش و 51 دهستان می باشد.

استان یزد با استان های اصفهان ،فارس،خراسان و كرمان همجوار می باشد.از نظر پستی و بلندی دارای تنوع از حدود850 متر از سطح دریای آزاد تا 4055 متر (شیركوه)تغییر می كند.

منطقه یزد یكی از سرزمین های باستانی اقوام ایرانی و دارای میراث درخشانی از فرهنگ و تمدن كهن و ادوار مختلف تاریخی با قدمت سه هزار سال است.برخی ازمورخان بنای اولیه شهر یزد را به زمان اسكندر مقدونی نسبت می دهند كه وی زندانی ساخته و نام آنرا چنین نهاده است وبه اعتقاد عده ای دیگر از تاریخ نویسان در دوره ی ساسانیان به فرمان یزدگرد اول (421-339م)در این محل شهری به نام «یزدان گرد»بنا گردیده است.

نام یزد از همین عنوان گرفته شده است و به معنای مقدس،فرخنده و درخورآفرین می باشد.

مورخین یونانی شهر كهن و باستانی را «ایساتیس»خوانده اند كه احتمالا بعد از ویرانی شهر كهن «كته»پدید آمده است.

جمعیت :

جمعیت استان یزد در حال حاضر بالغ بر 890000 نفر است که 1/4 در صد از جمعیت کل کشور را به خود اختصاص می دهد .

زبان :

مردم استان یزد به زبان فارسی رایج ، با پاره ای ویژگی های گویشی سخن می گویند . برخی ویژگیهای گویشی در میان شهرستانهای این استان محسوس است .

مذهب :

پیش از ورود مسلمانان به ایران ، مردم استان یزد نیز مانند مردم سایر نقاط ایران زرتشتی بودند . با انقراض حکومت ساسانیان در نیمه نخست سده اول ه . ق مردم بیشتر نقاط ایران از جمله استان یزد نیز به دین اسلام گرویدند ؛ ولی برخی از آنان با پرداخت جزیه ، آیین خود را حفظ کردند و زرتشتی باقی ماندند . قریب به اتفاق مردم استان یزد ، مسلمان و پیرو شیعه جعفری هستند.

منبع :

تبیان یزد