تبیان، دستیار زندگی

مشکلی به نام نشستن بیش از حد

راهی برای کمتر نشستن

شاید چند سالی است که نشستن زیاد از حد به یکی از معضلات انسان‌ها تبدیل شده است. این اتفاق باعث تشکیل و افزایش بافت چربی در بدن می‌شود. این سلول‌های چربی می‌توانند مشکلات زیادی به‌وجود بیاورند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : حمید عبادی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
راهی برای کمتر نشستن
شاید چند سالی است که نشستن زیاد از حد به یکی از معضلات انسان‌ها تبدیل شده است. در گذشته بیشتر کارها و مشاغل به‌صورت ایستاده و همراه با فعالیت‌های بدنی زیادی انجام می‌شد. کارهایی مثل کشاورزی و سایر انواع مشاغل. البته بیشتر آن مشاغل امروز هم وجود دارند که فقط دچار تغییراتی در نوع انجام آن کار به وجود آمده است. به‌طور مثال در گذشته خرید و فروش یک محصول به آسانی امروز نبود و فعالیت بدنی بیشتری جهت این کار شکل می‌گرفت. امروزه غالبا خرید و فروش از طریق فضای مجازی شکل می‌گیرد که نیاز به فعالیت بدنی خاصی ندارد. البته منظورمان این نیست که تکنولوژی و خرید و فروش اینترنتی بد

 زمانی که مدت زیادی را به‌صورت نشسته سپری می‌کنید، در واقع سلول‌های بدن خود را تحت فشار فیزیکی قرار داده‌اید.

است. در واقع این نوع تجارت یکی از بهترین روش‌های تجارت و خرید و فروش است که مزایای بسیاری هم دارد از جمله کاهش ترافیک، کاهش آلودگی هوا و کاهش کاهش اتلاف انرژی مثل بنزین. در واقع منظورمان این است که در گذشته کارها به شکل دیگری انجام می‌شد و مشاغل به گونه‌ای بود که نیازمند حرکات فیزیکی بیشتری بود که در واقع یکی از مشکلات امروزی را حل می‌کرد. همان‌طور که گفتیم منظور از این مشکل نشستن زیاد از حد است که اغلب در ادارات و شرکت‌ها شاهد آن هستیم. طی تحقیقی که در کشور آمریکا انجام شده است هر کارمند اداری در آمریکا به‌طور متوسط 10 ساعت از روز را بر روی صندلی نشسته است.

پر واضح است که نشستن بیش از حد برای هر منجر به تجمع چربی و افزایش وزن خواهد شد. البته شاید این‌طور به نظر برسد که هنگامی که انسان نشسته است، کالری نمی‌سوزاند و همین مسئله باعث تجمع چربی‌ها می‌شود اما باید بگوییم که مکانیزم دیگری وجود دارد که شاید از آن بی‌خبر باشیم.
بیشتر بخوانید:
کار زیاد با کامپیوتر چه بلایی به سرمان می‌آورد
6 دلیل همیشه خسته بودن

زمانی که ما مدت زمانی زیادی را به‌صورت نشسته سپری می‌کنیم، در واقع سلول‌های بدن خود را تحت فشار فیزیکی قرار می‌دهیم. این اتفاق باعث رخ دادن اتفاقات دیگری می‌شود. پس دقت داشته باشید که علت چاق شدن افرادی که زیاد می‌نشینند فقط این نیست که کالری کمی می‌سوزانند، بلکه این نشستن باعث به‌وجود آمدن فشاری فیزیکی بر روی سلول‌ها می‌شود که باعث حرکت کردن قطرات لیپید به داخل سلول‌های چربی و شکل گرفتن این سلول‌ها توسط لیپیدها می‌شود. مجموعه این وقایع در نهایت منجر به افزایش میزان و گستردگی بافت‌های چربی می‌شود. این اتفاق می‌تواند تا 50 درصد سلول‌های چربی را افزایش دهد.

نکته‌ی قابل توجهی که باید گفت این است که نشستن طولانی مدت به‌خصوص باعث افزایش میزان چربی در قسمت عضلات سرینی(باسن) می‌شود.

چگونه روند توسعه بافت‌ها و سلول‌های چربی را متوقف کنیم

البته روش‌هایی برای جلوگیری از رشد و توسعه سلول‌ها و بافت‌های چربی وجود دارد. بهترین و موثرترین این روش‌ها حرکت کردن است. یک تحقیق انجام شده توسط یک مرکز پزشکی در انگلستان در مورد کارکنان اداری آمریکا می‌گوید که این کارمندان باید حداقل 2 ساعت را در طول ساعات کاری خود در حالت ایستاده باشند و حرکت کنند. البته نه به‌این معنی که 2 ساعت مداوم را سر پا بگذرانند.

برای این کار لازم نیست که از محل کار خود خارج شد. می‌توان در حین کار گاهی اوقات از جا بلند شد و یک حرکتی به بدن خود داد. یک حرکت کوتاه و یا یک جا به جا شدن می‌تواند تا حدودی از این موار را کاهش دهد.
بیشتر بخوانید:
3 کار برای کاهش استرس روزانه
5 نکته مهم برای پیشرفت شخصی

تصمیم به حرکت کردن بگیریم

یک مطالع در انگلستان در مورد تحرک داشتن و میزان مرگ و میر بر روی 12.000 زن انجام شد و ثابت شد که بین میزان تحرک افراد و میزان مرگ و میر یک رابطه کاملا مشخصی وجود دارد. ذدر واقع هر چقدر افراد تحرک بیشتری داشته باشن، احتمال مرگ و میر هم کاهش خواهد یافت. فقط کافی است از جای خود بلند شوید و یک یا دو دور به دور صندلی خود حرکت کنید. البته هر از چند گاهی این حرکت را انجام دهید. حالت نشستن خود را تغییر هید و سعی کنید در حالت نشستن ههم گاهی اوقات بدن خود را جا به جا کنید. همچنین نکته جالب دیگر این است که داشتن تحرک می‌تواند بهره‌وری و خلاقیت افراد را افزایش شدهد.

ایجاد تغییرات را شروع کنید

می‌توان یک برنامه‌ی منظم برای افزایش تحرک تدارک دید. به‌طور مثال برای خود قانونی بگذاریم که هر 20 دقیقه از جایگاه خود بند شده و یک حرکتی به بدن خود بدهیم. برای اینکه این کار را فراموش نکنیم می‌توانیم یک یادآوری بر روی کامپیوتر و یا میز کار خود بنویسیم. از جای خود بلند شوید و یک کش و قوس به بدن و عضلات خود بدهید. حتی اگر هم توانستید چند قدمی حرکت کنید. اگر در جایی کار می‌کنید که افراد زیادی در کنار شما هستند، می‌توانید پیشنهاد حرکت کردن را به آن‌ها هم بدهید تا همگی با هم در زمان‌های مشخص از جای خود بلند شده و حرکتی به بدن خود بدهند. با این‌کار می‌توانیم قدمی در جهت سلامتی خود و دیگران برداریم باعث پیشگیری از بروز مشکلات جدی شویم.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.