تبیان، دستیار زندگی

کمبود منیزیم با شما چه می‌کند؟

۹ نشانه کمبود منیزیم در بدن

منیزیم یک ماده معدنی اساسی در بدن است که کمبود آن می‌تواند زندگی شما را به خطر بیندازد. بنابراین باید همواره میزان آن را در خون بررسی کرده و از کمبود آن در بدن جلوگیری کنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
منابع غذایی منیزیم
تقریباً همه افراد در زندگی خود دچار بی خوابی، افسردگی، سردردهای میگرنی، یبوست، عطش شدید و خستگی بیش از حد شده‌اند و خیلی‌ها آن را بخشی از زندگی پرمشغله امروزی و ناشی از روال طبیعی آن می‌دانند اما این عوارض می‌توانند نشانه‌هایی از یک مشکل ساده کمبود منیزیم در بدن ایجاد شوند که در صورت تشخیص با رعایت یک رژیم غذایی مناسب و یا در صورت لزوم مصرف مکمل‌های دارویی قابل جبران است. تحقیقات اخیر نشان داده‌اند که تقریباً ۷۰ درصد علائم ذکر شده به دلیل کمبود منیزیم ایجاد می‌شوند.
منیزیم یک ماده معدنی ضروری است که نقشی حیاتی در بیش از ۳۰۰ واکنش آنزیمی مختلف که روزانه در بدن روی می‌دهد، ایفا می‌کند. مطالعات انجام شده نشان داده‌اند که منیزیم می‌تواند به داشتن یک خواب راحت شبانه و کاهش دردهای مزمن، خستگی بیش از حد، نوسانات خلق و خو و سردردهای میگرنی کمک کند. برخی نشانه‌های کمبود منیزیم در بدن عبارتند از:

کم خوابی

مطالعات نشان داده‌اند هنگامی که سطح منیزیم بدن بسیار کم است، به خواب رفتن بسیار سخت خواهد شد. مقدار منیزیم در بدن با عملکرد طبیعی سیستم عصبی در ارتباط است بدین صورت که منیزیم با کمک به درمان اختلالات خواب سیستم اعصاب مرکزی را حمایت می‌کند. منیزیم نوعی فرارسان عصبی در مغز به نام گاما آمینو بوتیریک اسید را افزایش می‌دهد. (فرارسانهای عصبی نوعی ماده شیمیایی هستند که موجب انتقال انگیزه‌ها و پیام‌ها در اعصاب می‌شوند). افزایش این ماده شیمیایی در مغز باعث تمدد اعصاب شده و سیستم عصبی را با افزایش کیفیت و تنظیم مقدار خواب به استراحت و آسودگی فرا می‌خواند. مطابق با تحقیقات انجام شده مصرف ۵۰۰ میلی‌گرم منیزیم در طول ۸ هفته قبل از خواب، اثرات مثبتی در بهبود کم خوابی و یا بی‌خوابی‌های شبانه خواهد داشت.


افسردگی

منیزیم نقش مهمی در تنظیم هورمون‌های بدن و سطح قند خون دارد و در نتیجه می‌تواند در کاهش نوسانات خلق و خو از جمله افسردگی و عصبانیت کمک شایانی کند. فرا رسان‌های عصبی مغز از جمله سروتونین که لازمه ثبات حالات فکری، احساسی و روحی شخص هستند، توسط منیزیم تنظیم می‌شوند. تحقیقات نشان داده‌اند افرادی که روزانه ۲۴۸ میلی‌گرم منیزیم به مدت شش هفته مصرف کرده‌اند تأثیرات قابل ملاحظه‌ای در بهبود میزان افسردگی و عصبانیت خود مشاهده نمودند.

سردردهای میگرنی

اگرچه شواهد به دست آمده از نقش منیزیم در درمان میگرن محدود هستند، اما تأثیر آن در این زمینه بسیار محتمل است. در حقیقت منیزیم به کاهش میزان درد و مدت زمان آن در افراد مبتلا به میگرن کمک فراوانی می‌کند و این به دلیل مزایای تنظیم هورمونی و خواص آرام بخشی آن است.

ولع به خوردن شکلات

منیزیم در تأمین انرژی لازم برای فعالیت‌های روزمره بدن نقش چشمگیری داشته و کمبود آن سبب احساس خستگی زیاد در طول روز خواهد شد

ولع بیش از حد به خوردن برخی غذاهای خاص می‌تواند ناشی از کمبود بعضی از مواد مغذی ضروری در بدن باشد. ولع بیش از حد به خوردن شکلات نیز نشان‌دهنده کمبود منیزیم در بدن است. خوراکی‌های شیرین و شکلات منیزیم بالایی دارند و به دلیل اینکه سطح منیزیم موجود در بدن بانوان قبل از قاعدگی و در طول آن به شدت پایین می‌آید، در این دوره خانم‌ها ولع بیشتری به خوردن شکلات خواهند داشت. شکلات تلخ ۶۰ درصد به بالا، بیشترین میزان منیزیم را داراست.

انقباض و اسپاسم ماهیچه‌ای

منیزیم به همراه کلسیم به عنوان یک تنظیم کننده حرکات ماهیچه‌ای عمل کرده و در تسکین دردهای ماهیچه‌ای تأثیری بسزا دارد. اگر بدن شما به میزان زیادی کلسیم داشته و منیزیم کافی نداشته باشد، ماهیچه‌های هر قسمتی از بدن دچار اسپاسم و گرفتگی خواهند شد. عوارض آن می‌تواند به صورت گرفتگی عضلات پا، درد ماهیچه‌ای، دردهای فراگیر و پشت سر هم نشان داده شود.


تیر کشیدن چشم‌ها

یکی از متداول‌ترین اثرات کمبود منیزیم با درد شدید و ناگهانی و تیر کشیدن چشم‌ها آشکار می‌شود. این نشانه به دلیل توانایی این ماده معدنی در تنظیم حرکات تمامی ماهیچه‌های بدن است و کمبود آن باعث اختلال در حرکت آن‌ها، گرفتگی و تیر کشیدن همراه با درد شود.

ضربان قلب نامنظم

منیزیم در حفظ ریتم ضربان عادی قلب کمک می‌کند و پزشکان در بیمارستان گاهی آن را به صورت تزریق درون سیاهرگی به منظور کاهش احتمال ضربان نامرتب قلب و نوسانات آن بکار می‌برند.

خستگی مفرط

منیزیم در تأمین انرژی لازم برای فعالیت‌های روزمره بدن نقش چشمگیری داشته و کمبود آن سبب احساس خستگی زیاد در طول روز خواهد شد.

آکنه، اگزما و سایر مشکلات پوستی

منیزیم در کاهش التهابات پوستی بسیار مؤثر است و در بیشتر داروها و محصولات بهداشتی- آرایشی بکار می‌رود. این ماده معدنی در درمان آکنه و اگزماهای پوستی نقش بسزایی دارد و پزشکان آن را به عنوان درمانی برای برخی مشکلات پوستی تجویز می‌کنند.

منبع: سلامت آنلاین
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.