تبیان، دستیار زندگی
6) امروز ، هشتم فروردین ماه 1386 هجری شمسی ، برابراست با 8 ربیع الاول 1428 هجری قمری و 28 مارس 2007 میلادی . رویدادهای مهمی که در طول تاریخ ، درچنین روزی ، بوقوع پیوسته از این قرارند: شهادت امام حسن عسگری (ع) 1168...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امروزدرتاریخ(8فروردین86)


امروز ، هشتم فروردین ماه 1386 هجری شمسی ، برابراست با 8 ربیع الاول 1428 هجری قمری و 28 مارس 2007 میلادی . رویدادهای مهمی که در طول تاریخ ، درچنین روزی ، بوقوع پیوسته از این قرارند:


شهادت امام حسن عسگری (ع)

1168 سال پیش درچنین روزی در سال 260 هجری قمری، «حضرت امام حسن عسگری (ع)» یازدهمین پیشوای مسلمانان جهان درشهرسامرا به شهادت رسیدند.

در عصر حکومت وخلافت متوکل سفاک ترین خلفای بنی العباس ، یازدهمین ستاره ی درخشان برج آسمان ولایت در شهر تاریخی وپایگاه نشر اسلام مدینه در خانه ی امام هادی دهمین پیشوای جهان اسلام از یک مادر دانشمند وپرفضیلت دیده به جهان گشود مادر با فضیلت ودانشمند او بانوئی بود که بانوان مدینه از محضر پر فیض او بهره های علمی می بر دند .

نامی که برای این مولود انتخاب گردید همتای نام جد بزرگوارش امام حسن مجتبی بود که تجدید کننده خاطرات نخستین ثمره ی باغ پر بار رسالت است . روز میلاد مبارک او به اتفاق اغلب سیره نویسان اسلامی در روز هشتم ربیع الثانی به سال 232 هجری بود .

دوران زندگی کوتاه امام حسن عسگری بر سه دوره ی مشخص تقسیم میگردد:

- 5 سال در حجاز در شهر زادگاه خود در حضور ومراقبت پدر بزرگوارش.

- شانزده سال در عراق قبل از دوران امامت وپیشوائی .

- هفت سال دوران کوتاه وپربار امامت وزعامت در عراق در عراق.

خلفای هم عصر امام:

عصر زندگی او با حکومت شش تن از خلفای عباسی مقارن بوده است متوکل ( اواخر حکومت او ) منتصر ، مستعین ، معتز مهتدی ، معتمد.

شهادت :

هنگامی که معتمد عباسی تمایل وعلاقه قلبی مردم را نسبت به امام حسن عسگری (ع) احساس نمود ویقین کرد که زندانهای متوالی مکرر نمی تواند ریشه های این محبت ومودت را از قلوب واعماق ضمیر مردم ریشه کن سازد ، وجود او را زنگ خطری به زوال حکومت خود تلقی کرد ، سعی وکوشش خود را در بر انداختن آن وجود پر فیض به کار انداخت وهمیشه در صدد چاره جوئی بود تا عاقبت نتیجه ی فکر او را به این مرحله انجامید که آن بزرگوار را مسموم نماید و برای اسکات مردم وفریب دادن افکار عمومی شیعیان وعلاقمندان صحنه ای بوجود آورد و پزشکان را برای معالجه آن حضرت گسیل داشت وخود مرتب به عیادت واحوال پرسی حضرت می شتافت ولی سم آثار خود را در وجود آنحضرت باقی گذاشت تا اینکه بعد از هشت روز بستری شدن در هشتم ماه ربیع الاول سال 260 هجری به سرای جاودان شتافت .

پس از شهادت :

بعد از شهادت امام حسن عسگری (ع) معتمد خلیفه عباسی به عده ای ماموریت داد تا وارد منزل آنحضرت گردند وتفتیش وبازجوئی کامل از منزل بعمل آورند واثاث خانه ووسائل زندگی شخصی حضرت را گرد آوری نموده ومهرو موم کنند ودر صدد تحقیق وبازجوئی فرزندان واخلاف او بر آیند واز تمام حجرات واطاقهای حضرت بازدید کنند .

نماز بر بدن مطهر امام حسن عسگری :

بعد از اینکه جنازه امام برای نماز خواندن آماده شد جعفر برادر امام را صدا کردند که نماز بخواند ، جلوتر رفت تا نماز بخواند میخواست تکبیر بگوید که ناگاه پسر بچه ای از داخل منزل بیرون آمد عبای جعفر را در هم کشید وفرمود : عمو عقب برگرد من سزاوارترم که بر جنازه ی پدر نماز بگزارم .جعفر عقب برگشت وآن پسر بچه نماز گزارد وجنازه را در کنار قبر پدرش امام هادی (ع) دفن کرد ، آن پسر بچه همان تنها اولاد امام حسن عسگری (ع) ، امام دوازدهم مهدی موعود (عج) بود .

***


تولد رافائل سانتی - سانزیو

524 سال پیش در چنین روزی در سال 1483 میلادی رافائل نقاش و معمار بزرگ دوره رنسانس ، در شهر اوربینوی ایتالیا به دنیا آمد .

پدرش نقاش متوسطی محسوب میشد . او ابتدا اصول نقاشی را از پدرش آموخت و پس از مرگ مادرش برای فراگیری امهات نقاشی به شهر «پروجا» ی ایتالیا رهسپار شد . او در آنجا به شاگردی نقاش معروفی به نام «پترووانسی» در آمد . رافائل در این سالها ابتدا نقاشی محراب کلیسای فرانسسکان را به انجام رساند .او در همین دوره زمانی دست به خلق ماندگارترین آثار تجسمی در حوزه هنر غرب زد . اولین اثر بزرگ رافائل « خلقت انسان » نام داشت كه او آن را در 19 سالگی خلق كرد . رافائل كه همدوره لئوناردو داوینچی بود تاثیر زیادی از كارهای اوگرفت و بر اساس تابلوی معروف داوینچی به نام مونالیزا، دوپرتره بنامهای «« لادونا گراوینا »» و««لادونا موتار »» رانقاشی كرد. مهمترین اثر او مدرسهٌ آتن نام دارد. شخصیتهائی كه تصویرشان توسط رافائل در سالنهای واتیكان ترسیم شده است، مربوط به یك ملت نبودند، و در میان آنها ارسطو ، افلاطون، لئوناردو داوینچی، میكلانژ، یك دانشمند عرب، یك موسیقی‌دان ایرانی، و همینطور چهره خود رافائل دیده می‌شود.

رافائل در 10 اكتبر 1520، هجدهم مهر 899، در رم درگذشت.

«مدرسه آتن» ، « خانواده مقدس»، «مریم بر صندلی» ، « گفتگو بر سر نان و شراب مقدس» و « باغبان زیبا» از جمله مهمترین آثار اویند .

***


تولد "جِیمزوات" دانشمند انگلیسی و مخترع ماشین بخار

271 سال پیش در چنین روزی در سال 1736 میلادی ، جِیمز وات مخترع و مهندس انگلیسی در شهر گری‏نوك در شمال انگلستان متولد شد. او به مطالعه و تحقیق درباره مسایل علمی بسیار علاقه‏مند بود. از این رو، روزها كار می‏كرد و شب‏ها به ساختن ابزار گوناگون می‏پرداخت. وی در 21 سالگی برای تعمیر دوربین‏های نجومی و دیگر ابزار به استخدام یك دبیرستان درآمد، ولی علاقه زیادی به ساختن ماشین بخار داشت. فكر ساختن این ماشین در آن زمان تازگی نداشت زیرا پیش از وی، دانشمندان دیگری نیز ماشین‏هایی ساخته بودند كه آب را از معادن زغال سنگ، مانند تلمبه بیرون می‏كشیدند. در این زمان، دانشكده علوم، ماشین نمونه بخار را كه از كار افتاده بود به وات سپرد تا تعمیر كند و به كار اندازد. در حین تعمیر این ماشین بود كه وات توانست به قدرت عظیم بخار پی ببرد. جِیمز وات با تلاش فراوان اشكالات ماشین اولیه بخار را برطرف كرد و دستگاه جدیدی اختراع نمود كه ماشین بخار را شكل داد. پس از آن، وات بار دیگر اصلاحات متعددی در ماشین خود نمود. از این رو او در جهان به عنوان مخترع ماشین بخار شناخته شد. وی با تكمیل دیگ بخار خدمت عظیمی به فیزیك و مكانیك نمود و با اختراع كندانسور بخار كه به وسیله آن صرفه‏جویی بسیار در مصرف سوخت به عمل می‏آید، كمك شایانی به استفاده بیشتر از نیروی بخار كرد. به این ترتیب، انقلابی عظیم در صنعت به ویژه حمل و نقل زمینی و دریایی پدید آورد كه نیروی حركت لوكوموتیوها و كشتی‏های بخار، حاصل همین اكتشافِ وات بوده‏اند. جِیمز وات سرانجام در 19 اوت 1819 در 83 سالگی درگذشت.

***


عمومی اعلام شدن موزه لوور در پاریس

213 سال پیش در چنین روزی در سال 1794، موزه لوور فرانسه که از اوت 1794 به روی مردم باز شده بود ، عمومی اعلام گردید. این موزه در ردیف موزه واتیکان در نوع خود از مهمترین موزه های جهان بشمار می رود.

موزه لوور در شهر پاریس در کشور فرانسه واقع شده،این موزه که از آن به عنوان بزرگترین موزه جهان یاد می کنند از سال 1793 تا کنون به عنوان موزه عمومی فعال است. این موزه قصد بازتاب فرهنگ و هنر اروپا را نیز داشته است.

ساختمان این موزه قبل از انقلاب کبیر فرانسه یکی از کاخ‌های سلطنتی بود،که در آن آثار باارزش هنری نگهداری می‌شد(به عنوان موزه سلطنتی) پس از انقلاب کبیر،در سال 1789 موزه و آثار موجود به مردم فرانسه اهدا شد و در سال 1793 تبدیل به موزه ملی فرانسه شد.

در مجموعه های مختلف این موزه آثاری از دوران پیش از تاریخ تا کنون نگهداری می‌شود،می‌توان گفت معروف ترین آثار هنری و تاریخی جهان را در این موزه نگهداری می‌کنند. از قبیل ؛

مونالیزا(لئوناردو داوینچی) ، شام آخر(لئوناردو داوینچی) ، مریم صخره‌ها(لئوناردو داوینچی) ، لوح حمورابی ، گاو بالدار آشوری ، لوح پیروزی نارام سین ، نقش برجسته های آشوری ، ظروف گلی آشوری ، بخش های قابل توجهی از تخت جمشید ، بز بالدار طلایی(هخامنشی) ، کاتب نشسته(سقاره-مصر)

***


الحاق كشور نروژ به خاك سوئد با تصویب كنگره ویِن

193 سال پیش در چنین روزی ، در سال 1814، كنگره ویِن به پاس خدماتی كه سوئد در شكست قوای ناپلئون بُناپارت امپراتور فرانسه انجام داده بود، نروژ را بر خلاف میل مردم آن، ضمیمه خاك سوئد كرد و همراه آن، جزیره ایسلند نیز كه متعلق به نروژ بود، به سوئد واگذار شد.

در واقع بعد از سقوط و شكست نهایی امپراتوری ناپلئون، تعیین سرنوشت اروپا به دست پادشاهان و زمام‏داران این قاره افتاده بود . این عده با برپایی كنگره‏ای در ویِن با حضور 216 نماینده از سراسر اروپا به تقسیم غنائم پرداختند. در واقع، كنگره ویِن نقشه اروپا را از نو كشید و اقداماتی از این قبیل در همین راستا بود .

با این ترتیب، استقلال داخلی نروژ، عملاً از بین رفت و مردم نروژ سر به شورش برداشته و خواستار حكومتی مستقل شدند. سرانجام رهبران سوئد و نروژ با استقرار سلطنت دوگانه به توافق رسیدند.

***


بهره برداری از نخستین آمبولانس

141 سال پیش در چنین روزی در سال 1866 میلادی نخستین آمبولانس در جهان به کار گرفته شد . این آمبولانس با اسب کشیده می شد .

***


تولد ماکسیم گورکی

139 سال پیش در چنین روزی در سال 1868 میلادی آلکسی پشیکوف یا ماکسیم گورکی نویسنده مشهور و بر جسته روس ، در نیژنی نووگورودِ روسیه (که بعدها به احترام او، «گورکی» نامیده شد) به دنیا آمد . مادر عنوان مهمترین اثر اوست .

او خیلی زود با ناملایمات زندگی آشنا شد. بیش از پنج سال نداشت که پدرش درگذشت و مادرش دوباره ازدواج کرد و او را با پدربزرگ پیرش تنها گذاشت. گورکی چند سال نزد پدربزرگش بسر برد ولی چون دید که پیرمرد ناتوان از عهده خرج خویش نیز بر نمی آید خانه او را ترک گفت و تنها و بی کس به سوی سرنوشت نامعلومش رهسپار گردید. به ادسا رفت و در آنجا باربر شد، پس از آن به شهرهای دیگر روسیه ازقبیل تفلیس، نمازان و سایر شهرها سفر کرد و به کارهای مختلف: شاگرد نانوایی، پاسبانی و مستخدمی راه آهن تن در داد. در همین مدت با سواد کمی که داشت مطالعه می کرد و به ادبیات عشق می ورزید. به تدریج دست به قلم برد و اولین داستان خویش را در یکی از روزنامه های قفقاز نوشت. به زودی توانست نظر مردم را به سوی خویش جلب نماید. در این تاریخ گورکی که شهرت یافته بود شروع به نوشتن آثار معروف خود کرد و سپس کشور را به سوی اروپا و آمریکا ترک گفت. در خارج از کشور نیز دست از فعالیت بر نداشت و به فعالیت خویش افزود تا آنکه انقلاب 1917 به ثمر رسید و گورکی همانند سرداری فاتح به کشور بازگشت. مدتی سخنگوی دولت بود تا آنکه به شدت بیمار گشت و سفری برای معالجه به خارج نمود. در سال 1928 به روسیه بازگشت و بالاخره در سال 1936 هنگامی که 67 سال داشت جان سپرد.کتاب های زیر از مهمترین آثار گورکی می باشند:ولگردان، آنها که وقتی آدمی بودند، دانشکده های من، توفان، سه رفیق، نهم ژانویه، همسفر، بوران، نخستین عشق من، استادان زندگی، نگهبان شدم، خرده بورژواها، واسکا، فضول، زندانیان، یک اعتراف و مادر

وی داستان‌نویس، نمایش‌نامه‌نویس، مقاله‌نویس و انقلابی روس و از بنیان‌گذاران سبک رئالیسم سوسیالیستی بود.

گرچه او را بیش‌تر به عنوان یک نویسنده، در سطح جهانی‌ می‌شناسند و ستایش می‌کنند، او، همچنین، از رهبران جنبش انقلابی روسیه بود.

***


آغاز اولین حكومت كمونیستی جهان در فرانسه معروف به "كمون"

136 سال پیش در چنین روزی ، در سال 1871 ، مردم پاریس به نشانه اعتراض به صلح تحمیلی میان فرانسه و پروس ، قیام کردند و رفته رفته اداره کشور را در دست گرفتند .

در جریان جنگ‏های پروس و فرانسه در سال 1870م ، پاریس محاصره شد و محاصره شهر بیش از چهار ماه به طول انجامید. در این زمان، مجلس ملی فرانسه كه به شهر بُردو نقل مكان كرده بود، لویی ناپلئون معروف به ناپلئون سوم را كه به اسارت گرفته شده بود، از امپراتوری فرانسه خلع و تی‏یِر را به عنوان اولین رئیس جمهورِ جمهوری سوم فرانسه برگزید. پس از چندی تی‏یِر برای عقد قرار داد صلح با پروس وارد مذاكره شد و از جمله شرایطی كه دولت پروس بر او تحمیل كرد گشودن دروازه‏های پاریس به روی سربازان آلمانی بود. مردم پاریس شرایط صلح تحمیلی را نپذیرفتند و در نتیجه قیامی كه به رهبری عناصر تندرو آغاز شد، حكومت را در 28 مارس 1871م به دست خود گرفتند. برای اداره امور شهر، مجلسی به نام كمون تشكیل شد و رهبران كمون، نه فقط از ورود قوای حكومت مركزی به شهر جلوگیری كردند، بلكه مدعی آن حكومت شده و خود را نماینده واقعی مردم فرانسه خواندند. حكومت بوردو پس از یك ماه مذاكره بی‏حاصل با رهبران كمون، سرانجام تصمیم گرفت پاریس را با قوه قهریه از چنگ آن‏ها خارج سازد. از این رو، نیروهای دولت مركزی، در روز 20 ماه مه 1871 در دروازه‏های پاریس مستقر شدند و از روز 21 مه، حمله خود را به داخل شهر آغاز كردند. طی سه روز نبرد سنگین و كوچه به كوچه، بیش از بیست هزار نفر كشته شدند و رهبران كمون در آخرین مرحله این نبرد كه به شكست آنها انجامید، كلیه كسانی را كه به گروگان گرفته بودند تیرباران كردند. در نهایت، حكومت كمون ،پس از كمتر از دو ماه، در 24 مه 1871 سرنگون شد و متلاشی گردید. بعضی از مورخین، كمونِ پاریس را اولین نمونه حكومت كمونیستی جهان می‏دانند، هر چند كه به دلیل مدت كوتاه حكومت آنان در یك شهر محاصره شده، فرصتی برای اعمال نظریات رهبران این حكومت به دست نیامد. با وجود این، تجربه كمونِ پاریس عقاید سوسیالیستی را تا پایان قرن نوزدهم در فرانسه متوقف ساخت.

***


استفاده از نخستین میکرو فیلم

85 سال پیش در چنین روزی در سال 1922 میلادی نخستین دستگاه میکرو فیلم ، جهت استفاده در کتابخانه ها به کار گرفته شد .

***


پیروزی سلطنت‏طلبان در اسپانیا و پایان جنگ‏های داخلی این كشور

68 سال پیش در چنین روزی در سال 1939 ، آخرین پایگاه حكومت جمهوری خواهان ، یعنی مادرید ، سقوط کرد و کشور اسپانیا به دست سلطنت طلبان به رهبری ژنرال فرانکو افتاد .

سرمنشأ ناآرامی‏ها و جنگ‏های داخلی در اسپانیا را باید از زمانی دانست كه آلْفونْسْ سیزدهم، پادشاه مستبد این كشور، تحت فشار جمهوری خواهان، مجبور به استعفا شد و حكومت جمهوری در اسپانیا برقرار گردید. اما چندی بعد، نظامیانِ این كشور به رهبری ژنرال فرانسیسكو فرانكو به بهانه نابسامانی‏های سیاسی و اقتصادی، با حمایت مالی و تسلیحاتی آلمان نازی و ایتالیای فاشیست، به جنگ با جمهوری خواهان پرداختند و بدین ترتیب جنگ‏های داخلی اسپانیا از 17 ژوئیه 1936 آغاز شد. نیروهای فرانكو تا اواخر سال 1936 نیمی از خاك اسپانیا را به تصرف خود درآوردند و از اوایل سال 1937 به كمك آلمان و ایتالیا، حمله به پایتخت وایالات شمالی كشور را آغاز كردند. در این میان، جمهوری خواهان با وجود دریافت كمك از برخی كشورهای اروپایی، نتوانستند در مقابل سلطنت طلبان مقاومت كنند و با ورود نیروهای داوطلب خارجی به اسپانیا، جنگ داخلی این كشور عملاً به یك رویارویی بین المللی تبدیل شد. در طول سال 1938، با افزایش كمك‏های آلمان و ایتالیا به نیروهای فرانكو و قطع كمك شوروی به حكومت جمهوری اسپانیا، نیروهای دولتی در وضعی دشوار قرار گرفتند و از اواخر سال 1938 در تمام جبهه‏ها با شكست روبرو شدند. درسه ماهه اول سال 1939، شهرهای بزرگ اسپانیا یكی پس از دیگری سقوط كرد و با سقوط مادرید، آخرین پایگاه حكومت جمهوری خواهان در 28 مارس 1939، عمر حكومت جمهوری در اسپانیا نیز به پایان رسید. سرانجام پس از دو سال و نیم جنگ داخلی در اسپانیا، جمهوری خواهان شكست خوردند و ژنرال فرانكو به قدرت رسید. از این زمان، حكومتِ نظامی مستبد و سركوب‏گرِ سی و شش ساله فرانكو بر این كشور آغاز شد و او تا زمان مرگ در 20 نوامبر 1975، با دیكتاتوری تمام بر اسپانیا حكومت نمود.

***


در گذشت ویرجنیا ولف

66 سال پیش در چنین روزی در سال 1941 میلادی بانو ویرجینیا وولف داستان نگار بلند آوازه و مقاله نویس مشهور انگلیسی در 59 سالگی ، به دلیل خودکشی ، دارفانی را وداع گفت .

ویرجینیا در سال 1882 میلادی دیده به جهان گشود . او کار نویسندگی حرفه ایش را از سال 1915 با انتشار نخستین رمانش"سفر خارج" آغاز کرد که نوشتنش هفت سال به درازا کشیده بود.این رمان کمابیش قراردادی است وی در بیست و چهار سالگی نخستین کتاب خود را منتشر کرد .

"خانم دالووی" و "بسوی فانوس دریایی" از جمله مهمترین آثار اویند .

وولف نویسنده ای است که در آثارش به دنبال طرح جهان جدیدی است . وی در میان آثارش با ارایه چهره ای نو از داستان و نوع گویش و پردازش شخصیت ها ، روشی را در طریق سیال ذهن به نمایش می گذارد که منحصر به فرد است . او معتقد است همچنانکه نقاشی در گذر زمان متحول شده است ، و از کپی برداری محض از طبیعت به ذهن گرایی افراطی و انتزاعی گرایی کشیده شده است ، رمان نیز چنین قابلیتی را داراست و میتوان رمان را به عنوان برداشتی ساده از زندگی تلقی نکرد بلکه آن را گونه ای خاص از زندگی دانست . وولف شخصیت روان نژندی بود که افسردگی خاص او توانست وی را در خلق شخصیت ها و داستانهای پرمایه اش یاری دهد . او سرانجام بر اثر همین افسردگی دست به خودکشی زد و در سال 1941 میلادی خود را به رود اوز افکند و غرق شد .

***


تشکیل اکافه

60 سال پیش درچنین روزی در سال 1947 میلادی ، کمیسیون اقتصادی سازمان ملل متحد برای آسیا و خاوردور تشکیل شد . این سازمان که اکافه (ابتدای کلمات متشکله ) نام گرفته بود وظیفه رسیدگی به وضعیت اقتصادی کشور های عضو را به عهده داشت . اكافه مدتی پس ازتشكیل، در سال 1974 به كمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد برای آسیا و منطقه اقیانوس كبیرتبدیل شد كه اختصاراً به اِسكاپ مشهوراست. اسکاپ کمیسیون اقتصادی و اجتماعی آسیا از جمله سازمانهای منطقه ای است که در حوزه آسیا و اقیانوسیه ، با برنامه ریزی در زمینه های مختلف اقتصادی و اجتماعی خواستار ایجاد زمینه های توسعه پایدار در این بخش از جهان است . اسکاپ در بخش اجتماعی با پیشنهاد طرحهایی در زمینه کنترل جمعیت وتنظیم خانواده به ارایه اطلاعات لازم در این زمینه و برگزاری کمیسون های مشترک مبادرت ورزیده و توانسته است تاحدودی به هدف های خود نزدیک شود . این کمیسون همچنین در بخش اقتصادی فعالیت بسیاری در زمینه ایجاد طرق همکاری بیشتر کشورهای عضو در ایجاد یک بازار منطقه ای فعال ، به انجام رسانده است . مركزاِسكاپ درشهربانكوك است.

**


آدنائر در تهران

50 سال پیش در چنین روزی در سال 1336 شمسی ، كنراد آدنائر صدر اعظم آلمان غربی برای مذاكره با مقامات ایران به ویژه در زمینه های اقتصادی وارد تهران شد و اقامت او پنج روز طول كشید.

آدنائر از جمله سیاسیون آزادى خواه و دموكرات منش بود. در 1933 شهردار كلن شد و بعد از به قدرت رسیدن هیتلر از كار بركنار شد. بعد از پایان جنگ جهانى دوم در 1945 «اتحادیه دموكرات مسیحى» را تشكیل داد و در تدوین قانون اساسى جمهورى فدرال آلمان (آلمان غربى سابق) كوشش ها كرد. در انتخابات عمومى براى انتخاب صدراعظم در 1949 رقیب خود «كورت شوماخر» رهبر حزب سوسیال دموكرات را شكست داد و در 15 سپتامبر 1949 رسماً بر صندلى صدراعظمى تكیه زد.

آدنائر شخصیتى بود كه چرچیل درباره او گفته بود كه «بعد از بیسمارك صدراعظم آهنین بزرگترین سیاستمدار است» اما همه دیدند كه او مسائل آلمان بعد از جنگ را با آهن و شدت عمل حل نكرد بلكه با درایت مانند یك قهرمان از میان ویرانه هاى بعد از جنگ ظهور كرد و این قهرمان پیر با آنكه در 73 سالگى سكان كشور آلمان را به دست گرفت در هشت سال اولیه زمامدارى اش اكثر خرابى ها را جبران كرد و كارخانجات اتومبیل سازى، محصولات خود را به بازارهاى دنیا عرضه كردند و زمانى كه در 1963 از كار كناره گیرى كرد، آلمان را تبدیل به یك قدرت بزرگ اقتصادى و صنعتى كرده بود.

وی نخستین صدراعظم آلمان پس از جنگ جهانی دوم بود كه از ایران دیدن كرد. در آن زمان بر خاك آلمان كه نیروهای دول فاتح جنگ در آنجا مستقر بودند دو دولت حكومت می كرد و این سرزمین به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم شده بود . آدنائر در طول سفر در تهران سعی كرد كه ایرانیان را از گسترش داد و ستد تجاری با آلمان شرقی ( كمونیست ) دلسرد كند و از نزدیك شدن به آن برحذر دارد.

هنگام سفر آدنائر به تهران، آلمانی ها سرگرم اجرای چند پروژه در ایران بودند از جمله ایجاد فروشگاه فردوسی ( واقع در خیابان فردوسی تهران ) كه انواع كالا را عرضه می داشت. با ورود دكتر ارهارد به ایران نمایشگاه صنعتى آن كشور در بیابان هاى امیرآباد گشایش یافت. در آن زمان دكتر ارهارد كه در ضمن معاونت آدنائر را برعهده داشت، در پاسخ سئوال خبرنگاران جراید ایران درباره فروش كارخانه ذوب آهن به ایران گفت كه ایران مى تواند یك كشور كشاورزى خوبى باشد و نه صنعتى. در آن زمان تحت فشارهاى سیاسى آمریكا، انگلستان و فرانسه دولت آلمان از فروش كارخانه ذوب آهن به ایران خوددارى كرد. مورخان معاصر بر این عقیده هستند كه دوره 14 ساله حكومت دكتر آدنائر را مى توان به «دوران معجزه اقتصادى» نامگذارى كرد. او كه توانسته بود آلمان را از نظر اقتصادى احیا نماید، نتوانست از نظر سیاسى دولت شوروى را قانع نماید تا دیوار برلین را كه دو بخش این شهر را از هم جدا كرده بود، فرو ریزد. او كه دیگر توان كار نداشت، در 10 مه 1963 استعفاى خود را به دكتر هانریش لویكه رئیس جمهور آلمان تقدیم كرد و پس از مدتى بیمارى در 1967 درگذشت.

گفته می شود امروزه « آنگلا مركل» را مى توان وارث خط مشى سیاست خارجى «كنراد آدنائر» نخستین صدراعظم دولت فدرال آلمان دانست .

***


قیام مردم یزد علیه رژیم پهلوی در اربعین شهدای تبریز

29 سال پیش درچنین روزی درسال 1357 ه ش قیام مردم یزدعلیه رژیم ستمشاهی آغازشد. این قیام به منظورمبارزه با پهلوی ودربزرگداشت شهدای قیام تبریز روی داد .

به دنبال انتشار مقاله توهین‏آمیز روزنامه اطلاعات علیه امام خمینی(ره) در هفدهم دی ماهِ سال 1356 و قیام 19 دی، جرقه اعتراضی در شهر قم زده شد كه سرانجام با تظاهرات مردمی دیگر شهرهای ایران، شعله‏های انقلاب، سراسر كشور را فراگرفت. تظاهرات طلاب و مردم قم در حمایت از رهبر تبعیدی نهضت عظیم اسلامی و همچنین در اعتراض به اسائه ادبی كه نسبت به مقام شامخ آن مرجع عالی‏قدر صورت گرفته بود، توسط عمّال رژیم منحوس پهلوی به خون كشیده شد كه در پی آن عده‏ای شهید و مجروح شدند. با نزدیك شدن چهلم شهدای 19 دی قم، شهر مبارزخیزِ تبریز در 29 بهمن 56، مراسم باشكوهی را برگزار كرد. این حركتِ مردم تبریز با حمله مأموران مسلّح رژیم به مردم بی‏دفاع، فاجعه‏ای دردناك‏تر و هولناك‏تر از حادثه قم آفرید. پس از مدتی و با نزدیك شدن چهلم شهدای تبریز، مردم در شهرهای مختلف ایران، دست به تظاهرات زدند. مردم یزد نیز تظاهرات خود را از هشتم فروردین آغاز كردند. این اعتراضات در روزهای بعد ابعادی وسیع‏تر به خود گرفت. به دعوت آیت‏اللَّه صدوقی، بازار تعطیل شد و مردم در مسجد جامع یزد تجمع كردند. این تجمع كه با سخنرانی یكی از انقلابیون همراه بود، با تظاهرات مردم در خیابان‏ها ادامه یافت و حمله رژیم به مردم، مجدداً چهره واقعی نظام پهلوی را آشكار ساخت.

اینگونه بزرگداشتها را می توان به عنوان نقاط مولد و محرک در روند در انقلاب اسلامی بر شمرد چرا که پس از هر گونه حرکت رژیم در سرکوب انقلاب اسلامی و راه اندازی یک فاجعه جدید ، مردم کشورمان با بر پایی مراسم بزرگداشت یاد و خاطره شهیدان آن حادثه را در مناسبت های هفتم و چهلم آنان گرامی می داشتند و این خود بهانه ای بود برای رژیم در سرکوبی قیام مردمی که بار دیگر به حادثه ای دیگر بدل می شد .

دراین روز مردم یزد دست به قیام گسترده ای علیه رژیم پهلوی زدند . مردم یزد فردای آن روزنیز با حضور در خیابانها واماکن عمومی با شعار های انقلابی به مراکز فساد از جمله کاباره ها ومشروب فروشی ها در این شهر حمله بردند و چندین مکان دولتی را نیز آماج حملات خود قرار دادند . این تظاهرات روزهای آتی نیز ادامه داشت و تا دوازدهم فروردین همان سال به طول انجامید . البته رژیم پهلوی نیز در این میان با گشودن آتش به سوی مردم بی دفاع بسیاری از تظاهر کنندگان را به شهادت رساند . این قیام خود مقدمه ای برای شور عمیق مردمی در روزهای انقلاب اسلامی بود .

***


برلوسکونی در قدرت

13 سال پیش در چنین روزی در سال 1994 میلادی ائتلاف جناح راست در ایتالیا تحت رهبری سیلویو برلوسکونی در انتخابات پیروز شد .

سیلویو برلوسکونی ریاست حزب «زنده با ایتالیا» را بر عهده دارد. همچنین ثروتمندترین شخصیت سیاسی جهان ، برلوسکونی ، مالک باشگاه آ.ث.میلان است و ثروتش به 12 میلیارد دلار می‌‌رسد. با این ثروت برلوسکونی ثروتمندترین مرد ایتالیا و بیست و پنجمین نفر در جهان است سیلویو برلوسکونی همچنین مالک امپراتوری بزرگ رسانه‌ای در ایتالیا است.

***


در گذشت نخستین زن بازیگر ایرانی

9 سال پیش درچنین روزی در سال1377 هجری شمسی ، لرتا هایراپتیان نخستین بانوی بازیگرایرانی بدرود حیات گفت. او بیش از 50 سال عمرخود را درراه پیشرفت هنرنمایش درایران وقف كرد و با همكاری همسرش عبدالحسین نوشین تئاترهای فردوسی و سعدی را پایه گذاری كرد. «مستنطق ، سرگذشت و شنل قرمزی» ازجمله كارهای بانو لرتا هایراپتیان محسوب می شود.

***


رحلت آیت اله سید جواد حسینی شاهرودی

8 سال پیش درچنین روزی در سال 1377 هجری شمسی، آیت اله "سید جواد حسینی شاهرودی" عالم مبارز ، مدرس بزرگ و فقیه جلیل عصرحاضردرگذشت.

آیت‏اللَّه سیدجواد حسینی آل علی شاهرودی در سال 1308 ش (1348 ق) در نجف اشرف و در بیت علم و تقوا و فضیلت به دنیا آمد. وی مقدمات علوم دینی و سطوح را نزد پدر و دیگر استادان فراگرفت و پس از آن در درس‏های فقه و اصول حضرات آیات سید محمود شاهرودی و سید ابوالقاسم خویی شركت نمود. آیت‏اللَّه آل علی شاهرودی از اعضای هیئت استفتاء و مسؤول دفتر و بعثه حجِّ آیت‏اللَّه العظمی سید محمود شاهرودی بود و به افتخار دامادی ایشان نائل شد. ایشان در سال 1354 ش به دلیل فشار حكومت بعث به ایرانیان مقیم عراق به كویت مهاجرت نمود و به بزرگداشت شعائر دینی و تبلیغ و تدریس و تأسیس مساجد و مدارس پرداخت. آیت‏اللَّه شاهرودی در سال 1370، ساكن تهران شد و بیمارستان مجهزی را تأسیس نمود. از آن عالم بزرگوار تألیفاتی به چاپ رسیده كه برخی از آنها عبارتند از: المُحاضِرات فی التاریخ و الحَدیث در 2 جلد، الامام المَهدی و ظهوره، آدابُ الحَرَمین و... . آن دانشمند بزرگ سرانجام در هشتم فروردین 1377 ش برابر با اول ذی حجّه 1418 ق در 69 سالگی در تهران چشم از جهان فروبست و در صحن مطهر حرم حضرت معصومه(س) به خاك سپرده شد.

***

منابع:

مرکز اسناد انقلاب اسلامی

مهر

صدا و سیما

ویکی پدیا

روزنامک

وبلاگ شخصی

سایت 8

پایگاه اطلاع رسانی آی کتاب دات کام

روزنامه ایران

روزنامه شرق

سایت دانشگاه علوم پزشکی تبریز