تبیان، دستیار زندگی
همه مونیخی‌ها عاشق علی کریمی هستند برگزاری مسابقات جام جهانی 2006 در كشور آلمان برای فوتبال این كشور امتیازات زیادی را به همراه داشت. یكی از این امتیازات معرفی چهره‌ها و استعدادهای جوان از طریق تیم ملی فوتبال آلمان د...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گفت وگوی با پدیده فوتبال آلمان

فیلیپ لام : همه مونیخی‌ها عاشق علی کریمی هستند


برگزاری مسابقات جام جهانی 2006 در كشور آلمان برای فوتبال این كشور امتیازات زیادی را به همراه داشت.

یكی از این امتیازات معرفی چهره‌ها و استعدادهای جوان از طریق تیم ملی فوتبال آلمان در این رقابتها بود كه خوش درخشید.بر همین اساس «فیلیپ لام» مدافع 22 ساله و تكنیكی تیم آلمان خود را به عنوان جوان اول تیم كشورش مطرح ساخت.

لام بازیكنی بود كه در اجرای بازی هجومی و رو به جلوی تیم آلمان نقش بسیار زیادی را در جناح چپ تیم كشورش ایفا می‌كرد. جالب این كه او حتی گل نخست جام جهانی را به زیبایی هرچه تمام تر به ثمر رساند تا نامش جاودانه شود.

گفت‌و گوی مجله فوتبال از طریق نماینده نشریه فوتبال در آلمان را با این بازیكن شاخص و خوش‌آتیه می‌خوانید:

* آقای لام، هیچ فكر می‌كردید همراه با تیم آلمان درمسابقات جام جهانی تا حد زیادی بدرخشید و مطرح شوید؟

تا حدی كه دیده شد، نه. من تجربه حضور در جام جهانی را نداشتم پس نمی‌توانستم تصور كنم چه جوی در انتظارم است. البته به این كه می‌توانم كار خوب و مؤثری برای تیم كشورم ارائه دهم، اعتقاد راسخ داشتم حتی باور داشتم تیم آلمان در این مسابقات به یكی از عناوین اول تا چهارم می‌رسد.

* در پایان این بازیها پیش‌بینی شما با كسب عنوان سومی جام جهانی، درست از آب درآمد.

درست است. ما با لیاقت و سزاواری بسیار به مقام سومی این مسابقات رسیدیم اما ای كاش در بازی نیمه نهایی با ایتالیا، اسیر آن دو گل مرگ آور لحظات پایانی حریف نمی‌شدیم. تا شانس ورود به بازی نهایی و جستجوی بخت قهرمانی را از دست نمی‌دادیم.

* بعد از گذشت 7 ماه از آن رویداد هنوز تأسف در بازیهای نهایی را می‌خورید؟

بله. این حقیقتی است كه نمی‌توان كتمان كرد. ما خیلی دوست داشتیم قهرمان بازیهایی شویم كه خود در حال برگزاری و میزبانی‌اش بودیم. برای این منظور لیاقت بسیاری از خود نشان دادیم.

* فكر می‌كنید عاملی كه سبب شد تا تیم ملی آلمان مطابق خواسته شما و هموطنانتان راهی بازی نهایی نشود و سر از بازی بر سر عنوان سومی درآورد، چیست؟

فكر نمی‌كنم نسبت به ایتالیا كه قهرمان شد، نقصی داشتیم. بلكه در یك آن، از خود بی‌خود شدیم. منظورم پایان بازی‌ دلهر‌ه‌آور با ایتالیا بود. بازی كه فكر می‌كردیم، جریانش را تحت كنترل داریم. شاید خیلی جوان بودیم كه در آن لحظات سرنوشت‌ساز پایانی كار را تمام شده می‌پنداشتیم. در حالی كه بایستی توجه می‌كردیم و تا لحظه ثبات صعود به بازی نهایی همه چیز را منطقی پیش می‌بردیم.

* با توجه به این توضیحات، جوانی و بدشانسی را به عنوان عوامل نرسیدن تیم آلمان مؤثر می‌دانید؟

بله. اگر تیمی مثل ایتالیا كه قهرمان جهان شد صد در صد شانس و به همین میزان تجربه بازی داشت، معتقدم تیم آلمان 95 درصد شانس داشت و از تجربه بازی كمتری برخوردار بود وگرنه در اواخر بازیش با ایتالیا، خامی‌گری از خود نشان نمی‌داد و برای بازی نهایی انتخاب می‌شد.

* از این كه به مقام قهرمانی نرسیدید خیلی تأسف می‌خورید؟

تأسف خوردن زیاد در حال حاضر، دردی را دوا نمی‌كند و باعث تغییر نتیجه و عملكرد تیم ملی آلمان نمی‌شود. فكر می‌كنم از آن مسابقات تیم جوان‌ ما، تجربه گرانبهایی را كسب كرد كه در آینده می‌تواند از آن خوب بهره گیرد.

* منظورتان مسابقات جام ملتهای اروپا در سال 2008 است؟

بله . به نظرم ما اینك تیمی داریم كه در عین جوانی‌، مجهز به تجربه زیادی نیز شده و لذا به عنوان یك مدعی تمام عیار و كاملاً جدی به مسابقات جام ملتها قدم خواهد گذاشت.

* در جریان مسابقات جام جهانی 2006 آیا توجهی هم به دیگر تیمهای حاضر، نظیر تیم ملی ایران داشتید؟

بله. هرچند در آن مقطع بیشتر انرژی و حواسم را متمركز بازیهای تیم ملی آلمان كرده بودم، ولی از بازیهای دیگر تیمها نیز غافل نبودم. به عنوان مثال نتایجی كه تیم ایران كسب كرد، را مورد توجه قرار دادم.

* فكر می‌كنید نتایج تیم ایران مقابل مكزیك، پرتغال و آنگولا در جام جهانی چگونه بود؟

پر واضح است در این باره كارشناسان ایرانی خیلی بهتر از من می‌توانند نظر بدهند. زیرا من از دور شاهد بازی تیم ملی ایران بودم و از اتفاقات تیم ایران آگاهی نداشتم. اما فكر می‌كنم تیم ایران نتایج معقولی گرفت كه البته می‌توانست بهتر از این نیز باشد.

* واقعاً این طور فكر می‌كنید؟

بله. با توجه به آشنایی قبلی‌ام از حضور در تهران،‌ همراه با تیم ملی آلمان و سپس بازی دوستانه فصل قبل بایرن مونیخ در ورزشگاه آزادی كه به منظور بازی تداركاتی با تیم ایرانی (پرسپولیس تهران بود) فكر می‌كنم قابلیت‌های تیم ایران بیشتر بود و این تیم لیاقت داشت تا نتایج بهتری را كسب كند.

* به نظر شما چرا نتایجی كاملاً دلخواه برای تیم ایران حاصل نشد؟

شاید تیم ایران به هماهنگی بیشتری نیاز داشت. در آن صورت بازیكنانی مثل علی كریمی، وحید هاشمیان،‌ علی دایی یا مهدی ‌مهدوی‌كیا قادر بودند وضعیت بهتری را برای تیم ایران رقم بزنند.

* در پاسخ به سؤال‌ قبلی، از علی كریمی، هم تیمی‌تان در بایرن مونیخ یاد كردید. او را در بایرن چگونه بازیكنی دیده‌اید؟

علی بازیكنی سرشار از تكنیك است. چنین بازیكنی كه از تكنیك خیلی خوبی بهره می‌گیرد، خارق‌العاده است. اما از نظر روحیه و ایجاد انگیزه او بازیكن متفاوتی است. او گاهی از این حیث در اوج قرار می‌گیرد و گاهی هم برایش خیلی این موضوعات اهمیت ندارد.

* به هم تیمی ایرانی‌تان توصیه‌ای می‌كنید؟

از لحاظ سنی چون از علی كریمی كوچكتر هستم، بدیهی است نتوانم به او توصیه كنم. اما خیلی خوشحال می‌شوم او را سر حال تر و بانشاط‌تر در بایرن ببینم.

* دوست دارید علی كریمی باز هم در بایرن باقی بماند؟

بله . خیلی زیاد. علی بازیكنی دوست داشتنی است كه فقط من او را دوست ندارم.بلكه همه مونیخی‌ها عاشق او هستند. طبیعی است ادامه حضورش در بایرن،‌ خبری خوشحال كننده است.

*فكر می‌كنید او باز هم در بایرن باقی بماند؟

این مسئله بستگی به تصمیم او و باشگاه بایرن دارد. اگر این دو بتوانند شرایط ادامه حضور را بپذیرند طبیعی است كه با زهم او را در پیراهن بایرن خواهیم دید.

*تاكنون در این باره نظر هم تیمی ایرانی‌تان را پرسیده‌اید؟

حقیقتش را بخواهید نه. چون لازم نیست در این زمینه و چیزهایی مثل این، ما در ماجرا دخالت كنیم. این مسئله‌ای است كه برعهده خود كریمی و باشگاه بایرن است. اگر این دو شرایط هم را بپذیرند، كریمی ماندگار می شود.

* جدا از علی كریمی بازیكنان ایرانی را اصولاً چه نوع بازیكنانی دیده‌اید؟

ایرانی‌ها از لحاظ بازیكن امكانات خوبی دارند. من طی دو سال گذشته به این نكته پی برده‌ام شمار بازیكنان طراز اول ایرانی زیاد است. این مسئله خود نشان می‌دهد ایرانی‌ها پتانسیل كافی برای مطرح شدن در سطح بین‌المللی را دارا هستند فقط بایستی یك سری چیزها مثل سطوح تجربه بازی خود را افزایش دهند.

* دوست دارید باز هم فرصت حضور در ایران را همراه تیم آلمان یا تیم باشگاهی‌‌تان به دست آورید؟

بله. البته با توجه به علاقه‌ای كه فوتبال ایران جهت تماس با دنیای فوتبال از خود نشان می‌دهد این تصور دور از ذهن نیست.

چند سخن ویژه از لابلای صحبت‌های لام

یك هفته جشن

اگر قهرمان جهان می‌شدیم، مجبور بودم یك هفته تمام جشن برپا كنم. زیرا قول داده بودم اگر به مقام اولی جهان رسیدیم در محل زادگاهم، یك هفته تمام جشن راه بیندازم.

6 سالگی

اولین جام جهانی را كه در ذهن دارم جام جهانی 1990 ایتالیاست كه تیم كشورم قهرمان شد. در آن سال من تنها 6 سال داشتم.

ادامه پیشرفت

بعد از جام جهانی سعی كردم به پیشرفت خود در زمینه فوتبال ادامه دهم. هرچند كه فصل جاری نتایج كاملاً درخشانی را همراه تیم باشگاهی‌ام «بایرن» به دست نیاورده‌ام.

تصور قبلی

در جام جهانی فكر می‌كردم از آفریقا، ساحل عاج و از آسیا، كره جنوبی شگفتی‌سازی كنند كه این گونه نشد.

آرزو

مطمئنم در جام ملت‌های 2008 اروپا، به مقامی بهتر از سومی می‌رسیم. زیرا ما الان در تیم ملی آلمان شرایط بسیار ایده‌آلی نسبت به سایر مدعیان داریم.

تصاویر علی کریمی در بایرن