تبیان، دستیار زندگی

استفاده از ایمپلنت برای درمان اعتیاد

بسیاری از افراد به علت اعتیاد دچار اختلال در زندگی خود می شوند. مطالعات اخیر به دنبال راه حلی برای این دسته از افراد است. دانشمندان از ایمپلنت در مغز به عنوان روشی برای درمان اعتیاد یاد می کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
استفاده از ایمپلنت برای درمان اعتیاد
بسیاری از افراد به علت اعتیاد، در زندگی خود با مشکلات زیادی روبرو می شوند؛ به همین علت محققان در حال تلاش برای یافتن راهی برای رفع آن هستند. در حالی که هنوز درمان قطعی برای اعتیاد پیدا نشده، مطالعات جدید یک راه جدید برای کنترل اعتیاد را پیشنهاد می کند. بر اساس این تحقیقات، می توان توسط پالس های الکتریکی، پالس هایی را که باعث کنترل فرد می شود، خنثی کرد.
 
این یافته جدید دانشمندان را امیدوار کرده است که بتوانند در آینده از آن در واقعیت استفاده کنند. توسط این راه حل می توان اعتیاد و افسردگی را درمان کرد. در حقیقت این امیدواری را دکتر Casey Halpern، استادیار جراحی اعصاب در مرکز پزشکی دانشگاه استنفورد و نویسنده ارشد این تحقیق که در 18 دسامبر به صورت آنلاین منتشر شده، به وجود آورده است. 
بیشتر بخوانید:
آسیب‌های کار زیادی با کامپیوتر
یک ویژگی مشترک بین موفق‌ترین افراد

دکتر Halpern و تیم تحقیقاتی او الگوی متفاوتی از فعالیت های الکتریکی را در مغز موش هایی که برای پرخوری غذای چرب آموزش دیده بودند، مشاهده کردند. این فعالیت تنها چند ثانیه قبل از پرخوری بدون کنترل موش ها صورت می گرفت. Halpern در این رابطه می گوید:

اگر قصد انجام کاری را داشته باشید که طبق آن پاداش یا هدیه دریافت می کنید، قبل از شروع آن حسی را تجربه خواهید کرد که شبیه به اشتیاق است.
محققان با استفاده از ایمپلنت مغز موش ها، به مدت 10 ثانیه به بخشی از مغز موسوم به ﻧﻮﻛﻠﺌـﻮس اﻛـﻮﻣﺒﻨﺲ پالس الکتریکی فرستادند؛ این ناحیه به عنوان پایگاهی برای درک حس لذت شناخته می شود. بعد از انجام این کار، محققان دریافتند که این تحریک تا حد زیادی از پرخوری موش ها جلوگیری می کند. 

با وجود موفقیت در این آزمایش بر روی موش ها، دانشمندان به دنبال جواب این سوال هستند که آیا می توان از این روش برای درمان اعتیاد در انسان استفاده کرد. برای دستیابی به پاسخ این سوال، محققان تمرکز خود را بر روی فردی قرار داده اند که هم اکنون دارای ایمپلنت در مغز خود است. این فرد که از اختلال وسواس فکری – عملی رنج می برد، دارای نوعی الگوی الکتریکی در مغز خود است که می تواند نشان دهنده واکنش انسان ها به تحریک در ﻧﻮﻛﻠﺌـﻮس اﻛـﻮﻣﺒﻨﺲ باشد.

در حال حاضر از تحریک عمقی مغز برای درمان بیماری پارکینسون استفاده می شود، ولی آیا مردم حاضر به استفاده از ایمپلنت در مغز خود برای درمان اعتیاد هستند؟ Halpern جواب این سوال را مثبت می داند و می گوید:

افرادی را فرض کنید که به علت اعتیاد در حال از دست دادن زندگی خود هستند و یا به علت افسردگی قصد خودکشی دارند. مسلما بخشی از این افراد حاضر به قرارگیری ایمپلنت در مغز خود برای رهایی از مشکلات ایجاد شده هستند. 
دکتر Michael Bruchas، استاد در دانشگاه واشینگتن از این تحقیقات به عنوان قدمی بزرگ یاد کرده و نظر خود را این گونه بیان می کند:

در حالی که مغز همیشه فعالیت های غیر طبیعی ندارد، اگر زمانی به چنین وضعیتی دچار شود، توسط این تحقیق و ایمپلنت در مغز می توان آن را دوباره به حالت طبیعی بازگرداند. 
Halpern و همکارانش در مرحله بعد به دنبال بودجه ای مطمئن برای آزمایشات عملی این شیوه هستند. تمرکز این تیم بر روی افرادی خواهد بود که با وجود انجام عمل بای پس معده، همچنان به پرخوری ادامه می دهند. این احتمال وجود دارد که انجام آزمایشات از تابستان امسال شروع شود.

در نهایت این تیم امیدوار است که به معالجه بیماری هایی دست یابد که تا به امروز درمانی برای آن ها پیدا نشده است.
منبع:کلیک