تبیان، دستیار زندگی

مجموعه سوالات بخش پزشکی مرکز مشاوره

از بین بردن تیرگی دور چشم ها

مدت دو سال است که یک کبودی و تیرگی زیر چشمم بوجود آمده که خیلی رو ظاهرم تاثیر داشته می خواستم بدانم که آیا روشی قطعی برای کم کردن یا ناپدید کردنش وجود دارد؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سیاهی دور چشم

بیماری تیرگی زیر چشم یک بیماری ایدیوپاتیک است. به این معنا كه علت بیشتر آنها ناشناخته است البته بسیاری از مبتلایان سابقه خانوادگی مثبتی دارند اما از شایع‌ترین علل قابل توجه تیرگی زیر چشم‌ها می‌توان به انواع آلرژی‌ها اشاره كرد. آلرژی انواع گوناگونی دارد و از یک حساسیت ساده به بوی گل، گوجه‌فرنگی و یا گردن‌آویز شروع می‌شود تا آلرژی به پنی‌سیلین، دود سیگار و هوای آلوده.

دومین علت شایع كبودی زیر چشم اختلالات خواب است. خیلی‌‌ها عقیده دارند كه یک خواب 3 تا 4 ساعته طی شبانه‌روز جوابگوی نیاز آنها به خواب است اما در واقع این‌طور نیست و این افراد به‌خاطر داشتن نیروی جوانی، از ذخیره انرژی خود برای سر حال بودن استفاده می‌كنند، غافل از اینكه این ذخیره انرژی تمام‌شدنی است. كبودی زیر چشم‌ها می‌تواند اولین علامت تمام شدن این ذخیره محدود باشد. پس  حتما 7 تا 9 ساعت در شبانه‌روز را به خوابیدن اختصاص دهید.

 كیفیت خواب مهم‌ترین عامل در سرحال بودن و بیمه‌ شدن در برابر بیماری‌هاست. خیلی‌ها عادت دارند نقشه‌های روزمره خود را در خواب حلاجی كنند.

علاوه بر این، كسانی هستند كه به گونه‌ای دیگر خواب خود را آشفته می‌كنند و آن مصرف انواع داروهای خواب‌آور یا محرک است.

بیماری‌های هورمونی، عاطفی، روحی روانی و تغذیه‌ای نیز نقش مؤثری در بروز تیرگی زیر چشم دارند اما شاید بتوان كاهش وزن‌های ناگهانی به علت رژیم‌های نامتعارف را نیز از جمله علل مهم افتادگی چین و چروک صورت و تیرگی زیر چشم دانست.

اولین و بهترین راه، حل مشكلات یاد شده است. هر چند در موارد مادرزادی حل مشكل چندان آسان به‌ نظر نمی‌رسد. استفاده از ماسک های شبانه علاوه بر فراهم‌آوردن محیطی مغذی و مرطوب برای پوست صورت، این امكان را برای پوست شما مهیا می‌كند كه پس از یک روز خسته‌كننده كاری پوست خود را با میوه‌ها  تنها بگذارید. زمانی این تاثیرات دوچندان می‌شود كه در ماسک خود از مواد آنتی‌اكسیدان یا ضد پیری نیز کمک گرفته شود.

پوست خیار یكی از این مواد معجزه‌ آساست، به جای اینكه این پوست باارزش را از روی خیارتان بردارید آن را به صورت نوارهای پهنی برش دهید و زیر چشمانتان بگذارید.

 گذاشتن چای كیسه‌ای نیمه‌گرم در زیر چشمانتان را هم فراموش نكنید، چرا كه چای با داشتن مقادیر زیادی تانن تاثیر خوبی بر كاهش ورم و بازشدن رنگ صورت شما دارد.

صبح كه از خواب بیدار می‌شوید صورتتان را با آب خنک بشویید.

این باعث می‌شود رگ‌های خونی زیر چشمان شما به یک باره بر اثر سردی آب منقبض و پس از چند دقیقه به صورت واكنشی متورم شود. افزایش خون‌رسانی درمان اصلی كبودی زیر چشم است.
روشی به نام مزوتراپی با بهره‌گیری از جدید‌ترین و مؤثرترین داروهای موجود توانسته است در درمان كبودی و پف زیر چشم گام موثر بردارد. از بین این داروها می‌توان به ویتامین k، رتینول، ویتامین C، داروهای باز كننده عروق خونی مثل آرتی شوک، انواع اسیدهای میوه‌ای مثل گلیكولیك اسید و مواد مغذی برای سلول‌های پوستی شامل اسیدهای چرب و اسیدهای آمینه ضروری برای فعالیت سلول‌های پوستی اشاره كرد.

البته این مواد پیش از این در انواع كرم‌ها و لوسیون‌های دور چشم به‌كار رفته و امتحان خود را پس داده‌اند اما از آنجایی كه جذب این مواد از روی پوست با محدودیت‌هایی رو به رو است، تزریق زیر پوستی آنها به روش مزوتراپی درمان را بسیار مطمئن‌تر كرده است.

هر صبح پس از بیدار شدن صورتتان را با آب خنک بشویید، تکرار این عمل هر روز به خون رسانی به اطراف چشم کمک خواهد کرد.



یكی دیگر از داروهای پرمصرف در تیرگی زیر چشم، مواد پركننده و آب‌رسان است كه قادر است خشكی و گودافتادگی پوست زیر چشم‌ها را به شكل قابل قبولی ترمیم كند.

علاوه بر مزوتراپی، قطع یا حداقل كاهش مصرف سیگار، كاهش مصرف نمک و مصرف سبزی‌ها و میوه‌های حاوی مواد آنتی‌اكسیدان مثل اسفناج نیز توصیه می‌شود.

پرسش: برای درمان تیرگی چشم چه کارهایی انجام دهیم؟

علل مختلفی میتواند موجب تیرگی اطراف چشم شود که برای رفع آن به نکات زیر توجه کنید :

1- از کم خوابی یا بیخوابی بپرهیزید: روزانه 8 ساعت خواب راحت برای بدن لازم است.

2- هر صبح پس از بیدار شدن صورتتان را با آب خنک بشویید، تکرار این عمل هر روز به خون رسانی به اطراف چشم کمک خواهد کرد.

 3-هر شب هنگام خواب پس از آنکه به زیر چشم مقدار کمی روغن نارگیل یا بادام زدید به آرامی بوسیله  نوک انگشتان از زیر چشمان تا روی گونه ها را ماساژ دهید.

4-کاهش مصرف سیگار در مورد افراد سیگاری کبودی دور چشم را برطرف خواهد کرد و نیز کاهش مصرف نمک در غذا نیز به بهبود این امر کمک خواهد کرد.

5-مصرف سبزیجات به خصوص اسفناج و جعفری و کاهو، همینطور انواع میوه ها به خصوص انار و موز و نوشیدن آب کافی (حد اقل 8 لیوان در روز) بسیار در برطرف کردن کبودی دور چشم موثر است.

6 - از کرم دور چشم استفاده کنید.

پرسش: برای درمان تیرگی چشم چیکار کنیم؟ آیا کم خونی داسی شکل ربطی به این موضوع دارد؟ برای روشن کننده پوست صورت چه چیزی تجزویز میکنید؟ (در ضمن پوستم خشک است)

بله کم خونی ناشی از بیماریتان می تواند علت آن باشد. تیرگی اطراف چشمها  می تواند چند علت داشته باشد:

آلرژی، کم خوابی، کم آبی بدن، لاغری بیش از حد، کم خونی، ژنتیک و... باید علت بررسی و درمان شود.

 از قرارگیری در زیر آفتاب به صورت طولانی و زیاد خودداری کنید. وقتی در معرض آفتاب هستید از ضد آفتاب استفاده کنید.

 برای لکهای تیره می توانید از محلول هیدرودرم لیدی استفاده کنید. قبل از مصرف روی پوست دستتان امتحانش کنید. اگر بعد از 24 ساعت حساسیت نداشتید مصرف کنید.  از نظر بیماری های مربوط به سوءمزاج در طب سنتی نیز توصیه می کنم بررسی کنید. در سوءمزاج غلبه سودا نیز تیرگی اطراف چشمها دیده می شود که با رعایت نکات غذایی و مصرف چند داروی ساده درمان می شود. نیاز است برای بررسی این مورد به متخصص دانشگاهی طب سنتی مراجعه شود. برای رفع خشکی پوست از روغن بادام شیرین (مارک باریج اسانس) استفاده شود. روزانه ده عدد بادام هم بصورت آسیاب شده مصرف شود. اصلاح سومزاج کلی بدن هم باعث رفع خشکی پوست خواهد شد. 

پرسش: می خواستم بدانم تاثیر PRP در مورد درمان و برطرف کردن تیرگی و گودی زیر چشم چقدر است؟ و اینکه آیا اثر خوب و دائمی دارد؟

PRP برای رفع تیرگی دور چشم تاثیر بسزائی دارد ولی نیاز به تکرار آن هر 1 تا 2 سال خواهید داشت.


مشاور: دکتر علیزاده 
منبع: پرسش و پاسخ های عمومی مرکز مشاوره