تبیان، دستیار زندگی

درباره اخبار و آثار حوزه شعر

تازه‌های بازار شعر

مروری کوتاه بر تازه ترین اخبار و آثاری که در حوزه شعر منتشر شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کلمن راز

رویدادهای خبری

نقد و بررسی کتاب طنز «کلمن راز»


عنوان کتاب «کلمن راز » که برگرفته از نام «گلشن راز» نوشته شیخ محمود شبستری است که توسط دکتر عباس احمدی به رشته تحریر درآمده است و همانند گلشن راز به طرح سوالاتی در موضوعات روز و پاسخ های طنز به آن می پردازد.

«کلمن راز»، هشت باب دارد. باب اول: در سبب نظم این منظومه؛ باب دوم: سؤال در ریشه و چیستی فرق ضاله بابیّت و بهائیت و علل ظهور بابِ ناباب؛ باب سوم: پرسش از علل، ریشه‌ها، فرصت‌ها، تهدیدها، چالش‌ها، مزایا، معایب، بایدها، نبایدها و همه‌چیزِ جریان ضالّه‌ی وهّابیت بی‌همه‌چیز؛ باب چهارم: سؤال از کیفیت دولت شیطانی شام و عراق (داعش) هدمهم‌الله اجمعین؛ باب پنجم: پرسشی چند در ریشه‌های اسلام‌هراسیِ برخی غربی‌های ملعونِ دونِ نادون؛ باب ششم: در باب تاریخچه و ریشه‌ی جنبش زن‌مداری المسمّی ب«فمینیسم» و پاسخ دین مبین اسلام در قالب مشت محکم بر دهان یاوه‌گویان؛ باب هفتم: پرسش از  چیستی نحله‌ی منحرف شیطان‌پرستی و عادات زشت و ادا و اطوار و قر و قمبیل نوچگان ابلیس ملعون؛ و باب هشتم: پرسشی چند در باب عرفان‌های کاذب و معنویت‌های نوظهور و شیوه‌ی شستشوی مغزی مریدان بتوسط ایشان.
سراینده درباره‌ی کتاب نوشته است: «نام این منظومه‌ی گران‌سنگ را که سرشار از حکمت و حقیقت و مشحون از سؤال و جواب، کلمن راز نهاده‌ایم. نخست از این‌رو که نمی‌خواسته‌ایم این منظومه بر گلشن راز، همان گلشن اصلی راز، سایه افکند و آن را از رونق بیاندازد، و دوم از آنجا که کلمن به صندوقچه اسرار می‌ماند. از بیرون چیزی نشان نمی‌دهد، اما درونش جگر را حال می‌آورد. گوارایتان باد.»

این کتاب در سی امین نمایشگاه کتاب رونمایی شده است.

جشنواره شعر

سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در حکمی جواد محقق را به عنوان دبیر علمی دوازدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر منصوب کرد.
در متن حکم سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خطاب به جواد محقق آمده است:
«نظر به پیشنهاد معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با توجه به سوابق و تجارب ارزنده شما در حوزه شعر و ادبیات فارسی به موجب این حکم به عنوان دبیرعلمی دوازدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر منصوب می‌شوید.
مقتضی است براساس وظایف مندرج در آیین‌نامه جشنواره، اقدام لازم را معمول فرمایید. مزید توفیق شما را از خداوند متعال مسألت دارم.»

پیش از این با حکم سیدعباس صالحی، مهدی قزلی، مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی به عنوان دبیر اجرایی دوازدهمین دوره جشنواره شعر فجر منصوب شده بود.

 کارگاهی برای شعر آیینی

دور جدید از «کارگاه شعر آیینی» از سوی دفتر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری برپا خواهد شد. دفتر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری در نظر دارد تا بار دیگر سلسله «کارگاه شعر آیینی» که پیشینه برگزاری آن را نیز داشت، برگزار کند.
«کارگاه شعر آیینی» سه‌شنبه هر هفته ساعت ۱۷ الی ۱۹ در سالن سلمان هراتی با حضور «مرتضی امیری‌اسفندقه» از اساتید و شاعران آیینی مذهبی کشور برگزار خواهد شد.
علاقه‌مندان می‌توانند برای شرکت در این کارگاه‌ها با توجه زمان‌های اعلام شده به نشانی خیابان سمیه، نرسیده به پل حافظ مراجعه کنند.
برزخ خیال

تازه های نشر

برزخ خیال

دفتر شعر برزخ خیال از سروده‌های سوسن شیخ محبوبی  از سوی نشر اراده روانه بازار کتاب شد. این کتاب شامل اشعار کوتاه و عاشقانه این شاعر است.
شیخ محبوبی که یکی از نویسندگان برنامه‌های رادیویی نیز به شمار می‌رود درباره این دفتر شعر عنوان داشت: برای من کار نوشتن و شعر گفتن  از سال‌های نوجوانی و جوانی شروع شد اما بیشتر این اشعار جایی بیرون از خلوت من راه پیدا نکرد تا اینکه  با تشویق دوستی چند شعر از خودم را برای رادیو ارسال کردم که مورد توجه قرار گرفت و همین من را برای نوشتن بیشتر و بهتر تشویق کرد. به ویژه حمایت و تشویق‌های مرحوم منوچهر نوذری که در برنامه راه‌شب از اشعار من استفاده می‌کرد در این زمینه موثر بود.
وی درباره مضمون اشعار خود در این دفتر نیز گفت: این کتاب برگرفته ار حس درونی و عواطف من است. به عنوان یک انسان بر این باورم که این حس می‌تواند در وجود هر انسانی لبریز شده و منشا خلق امید در زندگی شود.
این شاعر و نویسنده همچنین گفت: گردآوری این مجموعه نزدیک به دو سال زمان برد. من سعی کردم در آن از واژه‌هایی بهره ببرم که بار معنایی قابل توجهی را داشت و فکر می‌کنم ساده نوشتن در کنار بهره‌مندی از این واژه‌ها در تاثیرگذاری این کتاب نقش قابل توجهی را ایفا کرد و البته وقتی این اتفاق در واکنش مخاطبانم خودش را نشان دهد برای من جذاب‌تر نیز خواهد بود.

این دفتر شعر را نشر اراده در ۸۶ صفحه با قیمت ۱۰ هزار تومان منتشر کرده است.

جست و جو در فصل پنجم

مجموعه شعر بهنام صادقی طی روزهای گذشته با عنوان «جست‌ و جو در فصل پنجم» راهی بازار نشر شد.
«جست‌وجو در فصل پنجم» مجموعه‌ای از شعرهایی است که از لابه لای زندگی روزمره زندگی متولد می‌شوند شعرهایی که شاعر بی‌هیچ ادعایی می‌خواهد به برش‌هایی از زندگی که در طغیان و سلطه ثانیه‌ها بر ذهن مخاطب مدرن امروز می‌کوبد، یادآوری کند که شاید زندگی ساده‌تر از آن است که ما می‌اندیشیم .
 مجموعه «جست‌وجو در فصل پنجم» البته در بخشی به نام «ترانه‌هایی به بهانه رسیدن به فصل پنجم» شعرهای قدیمی‌تری از شاعر را منتشرکرده، شعرهایی که سعی دارد در قالب و سبک و سیاق ترانه با مخاطب همراه شود.  
در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:
«بیدار شو گربه خفته در من
موش‌ها در حال خوردن شناسنامه‌اند
این بار قهر مانی می‌خواهیم
برای ملی کردن صنعت عشق !»

مجموعه شعر «جست‌وجو در فصل پنجم» اثر بهنام صادقی، در قالب شعر سپید در تیراژ 500 نسخه و به‌بهای 8هزار تومان از سوی انتشارات نظری راهی بازار نشر شده است.

منابع: ایبنا/ مهر/ فارس