تبیان، دستیار زندگی

«کوسه‌ها» سایکودرام است

کارگردان «کوسه‌ها» با اشاره به اینکه این نمایش اثری سایکودرام درباره سینما است، عنوان کرد: فضاسازی اثر به شکلی اکسپرسیونیستی طراحی شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
نمایش «کوسه ها»

  احمد مرادی پور کارگردان نمایش «کوسه ها» درباره بازخوردهایی که از اجرای این اثر نمایشی گرفته است گفت: متاسفانه در طول هفته گذشته به دلیل شرایطی که پیش آمد و فیلتر شدن فضای مجازی استقبال از کار راضی کننده نبود اما تا امروز بازخوردهای خوبی از بسیاری از مخاطبان دریافت کرده ایم. در حقیقت بازخوردها ۲ دسته هستند تعداد زیادی کار را دوست داشته اند اما برخی مخاطبان نیز با نمایش ارتباط برقرار نکردند.

وی درباره ویژگی های نمایش توضیح داد: «کوسه ها» نمایشی سایکودرام است که بخش اعظم و اصلی آن درباره سینماست. نزدیک به ۷۰ درصد از دیالوگ های نمایش از دل تاریخ سینما بیرون آمده اند. در این نمایش سکانس هایی از فیلم های معروف سینما به طور کامل به تصویر کشیده می شوند و حتی مونولوگ هایی در نمایش وجود دارد که متعلق به فیلمی خاص است.

این کارگردان درباره طرح معضلات اجتماعی در نمایش عنوان کرد: عناصر سینمایی بسیاری در این نمایش وجود دارد اما اگر معضلات اجتماعی هم در کار مطرح و برخی تاویل های اجتماعی به ذهن مخاطبان متبادر می شود، خودآگاه نبوده است چون بیشتر تمرکز من در نگارش نمایشنامه روی موضوع سینما بوده است.

وی درباره داستان نمایش بیان کرد: در «کوسه‌ها» مرز بین واقعیت و خیال از بین می رود. این نمایش درباره ۲ فیلمنامه نویس است که خودشان را در خانه ای حبس کرده اند تا فیلمنامه بنویسند اما هرچه به پایان نمایش نزدیک می شویم، متوجه خواهیم شد که این ۲ مرد فیلمنامه نویس نیستند بلکه بازیگرانی هستند که آمده اند تا برای بازی در یک فیلم تست بدهند و قرار است در همین راستا قرص های توهم زایی بخورند و در یک مکان حبس شوند ...

مرادی پور درباره صحنه پردازی نمایش متذکر شد: چون در این نمایش از نظر زمانی قطعیتی وجود ندارد و معلوم نیست ۲ بازیگر مردم نمایش چه مدت است که در این اتاق خودشان را حبس کرده اند و همچنین به دلیل شرایط غیرطبیعی روایت داستان که هرچه جلوتر می ریم داستان ذهنی تر می شود در همفکری که با طراح صحنه و تهیه کننده نمایش داشتیم، تصمیم گرفتیم صحنه فضای اکسپرسیونیستی شبیه به فیلم های اولیه اکسپرسیونیستی آلمانی مثل آثار ویلهلم مورنائو داشته باشد و مخاطب از ابتدای ورود به سالن نمایش در جریان چیزی که قرار است با آن مواجه شود، قرار گیرد.

این کارگردان در پایان درباره نام بردن از گریس کلی بازیگر قدیمی سینمای هالیوود در نمایش بیان کرد: علاقه شخصی که از کودکی به گریس کلی داشتم باعث شد او یکی از کاراکترهای نمایش شود. گریس کلی کاراکتر خاصی داشته است و اتفاقات زیادی در دوران زندگی اش رخ داده و با وجود حضور کوتاهش در سینما فیلم های مهمی بازی کرده و ماندگار شده است به همین جهت علاقه داشتم از او در نمایشی که درباره سینما است، حرف بزنم.

نمایش «کوسه‌ها» به کارگردانی احمد مرادی‌پور و تهیه کنندگی سجاد افشاریان از ۲۷ آذر تا ۲۲ دی هر روز به جز شنبه‌ها ساعت ۱۸ در تماشاخانه پالیز روی صحنه است.

منبع: مهر