تبیان، دستیار زندگی

به دنبال فیلترینگ شبکه مجازی تلگرام

خداحافظ تلگرام، سلام آی‌گپ

از زمانی که تلگرام در ایران از دسترس خارج شد برای بسیاری از مردم مشکلات فراوانی بوجود آمد، مشکلاتی که حتی تصور آن را هم نمی‌کردیم. این مشکلات برای افرادی که کسب و کار تلگرامی راه انداخته بودند ملموس‌تر و مشهودتر بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آی گپ
از مدت‌ها پیش زمزمه‌هایی با مضمون فیلتر شدن شبکه اجتماعی تلگرام به گوش می‌رسید، اما دلیل کافی برای این عمل وجود نداشت، تا اینکه اغتشاشات اخیر بهترین بهانه برای فیلترینگ تلگرام شد.

بالاخره تلگرام بسته شد و به دنبال آن زندگی برای برخی از اقشار جامعه سخت شد. برخی برای نداشتن کانال خبری و برخی دیگر به خاطر رد و بدل نشدن فایل‌های کاری با مشکل موجه شدند. تلگرام همه را بد عادت کرده و در دسترس نبودن آن، کارها را برای بعضی‌ها دشوار کرده و این دشواری برای آن‌هایی که این شبکه را وسیله‌ای برای کسب کار کرده‌اند بسیار ملموس‌تر است.

پیام‌رسان "آی‌گپ"

اما همین فیلتر شدن کافی بود تا برای رد و بدل کردن پیام‌ها و پیش بردن کارها به دنبال نرم‌افزارهای جایگزین برویم و رفته‌رفته به جای نمونه‌های خارجی اسم پیام‌رسان‌های وطنی به گوشمان بخورد. "آی گپ" یکی از همین‌ نرم‌افزارها بود؛ یک پیام‌رسان داخلی که این روزها به واسطه اتفاقات پیش‌آمده، نظر اهالی فضای مجازی را بیش از پیش به خود جلب کرد. پیام‌رسانی که به خاطر بومی بودن، به کاربران ایرانی این امکان را می‌دهد تا با خیال راحت روی آن سرمایه‌گذاری کنند.

پیام‌رسانی که در حال حاضر چیزی حدود ۲۰۰ هزار کاربر ایرانی در آن عضو هستند. اما جالب اینجاست که بعد از فیلتر شدن تلگرام این عدد با رشد قابل‌توجهی رو به رو بود.



امنیتِ یک پیام‌رسان همیشه مقوله حساسی برای کاربران فضای مجازی بوده و هست. شاید همین موضوع باعث شده که بسیاری از مردم کشور ما به استفاده از پیام رسان‌های امن و رمزگذاری شده‌ای همچون تلگرام روی آورند که تاکنون نمونه مشابه داخلی آن را نداشته‌ایم.


آی‌گپ نتیجه کار جوان‌های زیر ۳۰ سال

مدیر، بنیان‌گذار و برنامه‌نویس این پیام‌رسان، یک جوان ۳۰ ساله، دانشجوی دکتری مدیریت شبکه در دانشگاه تهران است. تمام اعضای تیم سازنده‌ "آی‌گپ"‌ هم جوان‌های زیر سی سال‌ هستند. جرقه‌های ساخت این نرم‌افزار در سال 93 زده شد. زمانی که شاید در اوج استفاده از نرم‌افزارها و پیام‌رسان‌های رنگ به رنگ خارجی کمتر کسی به فکر ساخت یک پیام‌رسان بود.

اپلیکیشنی که ساخته‌ی دست برنامه‌نویس‌های وطنی باشد؛ بنابراین نبود همین اتفاق خودش بهانه‌ای شد برای سازندگان آی گپ که برای ساختن دست به کار شوند و نهایتاً در آبان ماه ۹۴ از آن رونمایی کنند.

در آی گپ امکان ساخت گروه‌هایی با ظرفیت نهایتا 5000 نفر را دارید، یا اگر مخاطبین تان بیش از این ها هستند می توانید کانال بسازید و آن را به کمک ادمین های دیگر مدیریت کنید. آی گپ محدودیتی برای ارسال فایل های سنگین هم پیش پایتان قرار نداده؛ عکس، ویدیو، موزیک، اسناد، پیام های صوتی و فرمت های مختلف فایل  را می توانید با سرعتی بالا به دیگران بفرستید. همچنین اگر در نوشته‌هایتان خیلی غلط املایی دارید، به لطف امکان ویرایش پیام در آی گپ می‌توانید هر زمان که خواستید به اصلاح آن ها اقدام کنید. (1)

آی گپ اگرچه مجموعه کاملی از اموجی ها را ارائه کرده، اما هنوز آنها را نمی بینیم. نکته دیگر این که آی گپ گزینه ای برای تغییر وضعیت آنلاین بودن شما ارائه نکرده و ظاهرا توسعه دهندگان آن تعیین رمز عبور برای ورود به اپلیکیشن را خیلی ضروری ندانسته‌اند. پیام های صوتی آی گپ هم اگرچه با سرعت بسیار خوبی ضبط و بارگذاری می شوند، اما کیفیت پخش قابل قبولی ندارند و خیلی شفاف نیستند. حتی باگ کوچکی هم در کانال های آن مشاهده کردیم.

با این قدم‌های رو به جلو، هیچ بعید نیست که پیام‌رسان‌های ایرانی در آینده‌ای نه چندان دور، به سطحی از مقبولیت برسند تا دیگر محتاج استفاده از اپلیکیشن های خارجی نباشیم و بتوانیم با گسترش محصولات داخلی و حمایت از آن ها به اشتغال زایی، افزایش درآمد و پیشرفت مردم کشور خودمان کمک کنیم. در مجموع و با این سطح از امکانات، عملکرد آی گپ را خوب و قابل قبول توصیف می کنیم و امیدواریم که با رفع کم و کاستی های فعلی شاهد عملکرد بهتر و استقبال هموطنان مان از آن باشیم. آی گپ برای استفاده کاملا رایگان است، و می توانید همین حالا آن را از لینک های زیر دانلود کنید.

"محمد رسول کاظمی" به عنوان بنیان‌گذار "آی گپ"، از تعیین جایزه یک میلیارد تومانی برای هک این اپلیکیشن سخن گفته است.



بعد از فیلتر تلگرام کاربرانمان دو برابر شد

پیام‌رسانی که در حال حاضر چیزی حدود ۲۰۰ هزار کاربر ایرانی در آن  عضو هستند. اما جالب اینجاست که بعد از فیلتر شدن تلگرام این عدد با رشد قابل‌توجهی رو به رو بود تا جایی که قبل از این اتفاق تعداد کاربران آی گپ طی این دو سال ۱۰۰ هزار نفر بوده و با فیلتر شدن تلگرام طی یک هفته ۱۰۰ هزار کاربر دیگر  به جمعیت اعضای آن اضافه شده است.

جایزه یک میلیارد تومانی برای هک کردن آی گپ

اما چیزی که در این میان بیش از همه جالب توجه به نظر می‌رسید ادعای عجیب "محمد رسول کاظمی" به عنوان بنیان‌گذار "آی گپ" است. او در اپلیکیشن از تعیین جایزه یک میلیارد تومانی حرف زده است. جایزه‌ای که به دست آوردنش منوط به هک کردن این نرم‌افزار خواهد بود. قبلاً هم "دوروف"، مدیر تلگرام چنین کاری را کرده بود.(2)

کلام آخر

اگر چه تلگرام، در زندگی کاربران ایرانی جای پای محکمی برای خود باز کرده است، اما اپلیکیشن‌هایی مانند آی‌گپ با این سطح وسیع از امکانات به این معنا است که سازنده‌گان این گونه پیام‌رسان‌ها هیچ چیزی از برنامه نویسان خارجی کمتر نداشته و حتی  در ساخت چنین اپلیکیشن هایی با آنان برابری می‌کنند.

پی نوشت:

1- بررسی پیام رسان ایرانی و رمزنگاری شده "آی گپ"، 27 بهمن 1395
2- جایزه یک میلیاردی برای هک پیام‌رسان"آی‌گپ"،خبرگزاری مهر،20 دی 1396