تبیان، دستیار زندگی

چگونه نور داخل خانه را لذت بخش کنیم ؟

نور پردازی تکان دهنده!

در برخی از منازل با وجود مدرن بودن و بزرگی خانه اما باز هم به آدم احساس دلتنگی دست می دهد اما برعکس برخی خانه ها با وجود کوچکی آنقدر دلباز است که اصلا کوچکی آن به چشم نمی آید آیا می دانید علت چیست ؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
فضای خانه مدرن بودن نور پردازی روشنایی زیبایی فوت و فن دکوراسیون و چیدمان
یکی از عوامل دلنشین کردن فضای منزل میزان نورپردازی در منزل است . یکی از مسائل مهم در رابطه با نور، شدت آن است؛ موضوعی که در تمام طول شبانه‌روز باید رعایت شود. در طول روز تا می‌توانیم باید از نور طبیعی که در دسترس داریم استفاده کنیم و با نصب پرده‌های ضخیم و قرار دادن وسایل جلوی پنجره، از ورود نور جلوگیری نکنیم.

و اما در طول شب بهترین روش این است که بتوانیم توزیعی یکنواخت و معقول از نور را داشته باشیم؛ چرا که چشم انسان وقتی از ناحیه‌ای تاریک به روشن معطوف شود و این عمل چند بار انجام گیرد به دلیل اینکه چشم باید خود را به دفعات بیشتری با شرایط جدید انطباق دهد، دچار خستگی شده و در صورت تداوم این کار، منجر به ناراحتی‌هایی از قبیل سردرد، خستگی مفرط و… می‌شود.

 هدف از بودن در اتاق پذیرایی یا نشیمن آرامش و معاشرت است. پس از نور زیاد که چشم را ناراحت کرده و مانع استراحت و آرامش شما می‌شود، خودداری کنید. از نور گرم که درصد زرد آن از آبی بیشتر است، استفاده کنید.


همچنین از روش‌های بهینه برای نورپردازی فضاهای داخلی در شب، استفاده از نورهای مخفی و یا لوسترهای حباب‌دار است؛ چرا که اشعه‌ی نور به‌طور مستقیم به چشم برخورد نمی‌کند و ما فقط بازتابی از نور را می‌بینیم؛ ضمن اینکه در این صورت توزیعی یکنواخت‌تر هم دارد.

از دیگر عوامل مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد کاربری فضاست. به عبارت بهتر، باید بررسی گردد که کاری که قرار است در این فضا انجام شود به چه میزان نور نیاز دارد و بسته به این کاربری، نحوه چیدمان نوری طراحی گردد.

حس دعوت کنندگی ورودی با رعایت نورپردازی مناسب
روشنایی برای ورودی بسیار مهم است زیرا میتواند خانه را بسیار جذاب کند یا در صورت اشتباه، حس دعوت کنندگی خانه را از بین ببرد. بنابراین سعی کنید که بهترین مکان را در مقابل در ورودی برای نصب چراغ آویز انتخاب کنید. یه لامپ بزرگ یا لوستر میتواند انتخاب خوبی برای این فضا باشد.

اگر تابلو و مجسمه ای روی دیوارها دارید یا آینه ای در قسمت ورودی خانه تان نصب کردید میتوانید با چراغ‌های پایه دار آنها را در مرکز دید و توجه قرار بدهید.

نوراتاق پذیرایی
هدف از بودن در اتاق پذیرایی یا نشیمن آرامش و معاشرت است. پس از نور زیاد که چشم را ناراحت کرده و مانع استراحت و آرامش شما می‌شود، خودداری کنید. از نور گرم که درصد زرد آن از آبی بیشتر است، استفاده کنید.

برای مطالعه راحت‌تر به یک چراغ‌کار نزدیک محل نشستن نیاز دارید. با یک چراغ رومیزی روبروی کاناپه یا مبل راحتی نور کافی خواهید داشت.

چراغ‌های دارای سایه‌های مات نور را به پایین منعکس و ایجاد تناقض می‌کنند در حالی‌که سایه‌های نیمه‌شفاف نور را ملایم‌تر انعکاس می‌دهند.

از لامپ‌های قوی پرنور برای نشان دادن اشیاء خاص مانند تابلوی نقاشی یا تاقچه‌ی مملو از اشیاء زیبا و با ارزش کمک بگیرید. خیلی راحت نور مستقیم یک نورافکن یا دیوارکوب را روی شیئ‌ای که می‌خواهید مورد توجه قرار دهید، بیندازید.

مشعل یا نورافکن‌ها راهی  برای جلب توجه یک مجسمه یا اثر هنری و معماری است. برای این کار می‌توانید یک چراغ تزیینی را در یک گوشه یا کنار دیوار طوری قرار دهید که نور آن به طرف بالا یا سقف باشد و به شیئ برخورد کند.

نور آشپزخانه
در آشپزخانه نور باید کافی باشد تا بتوان به‌راحتی آشپزی کرد. اما برای ایجاد محیطی نرم‌تر و خوشامدتر از لامپ‌های کم‌مصرف یا هالوژن استفاده نمایید.

در جایی که نور بیشتری برای آشپزی نیاز دارید، از چراغ‌های پرولتاژتر و پرتو مانند در زیر کابینت‌های دیواری استفاده کنید تا سطح کارتان روشن شود.

اگر آشپزخانه‌تان دارای جزیره یا میز صبحانه است، چراغی پر نور بالای آن نصب کنید چون ممکن است بخواهید از این میز برای خواندن روزنامه، باز کردن ایمیل یا رسیدگی به کارهای اداری هم استفاده کنید.

حالا می‌توانید به نورپردازی بالای سرتان حالت تزیینی دهید تا با سایر قسمت‌های آشپزخانه هماهنگ شود. مثلا با توجه به سبک آشپزخانه‌تان از لامپ‌های شیشه‌ای رنگی یا نوع مات (کرومی) استفاده کنید.

چیزهای مورد علاقه و شیشه‌ای در آشپزخانه را با دادن نور بیشتر جلوه دهید و اگر کابینت شیشه‌ای دارید، از نور در داخل کابینت برای افکت استفاده کنید.

نورپردازی اتاق خواب
نویسنده  در مورد نورپردازی در این فضا باید به دو نکته اساسی توجه ویژه داشت:

۱- باید فضای مناسبی برای خوابیدن در نظر داشت و این فضا را از بخش های پرجنب و جوش و جمعی مجزا کرد.

۲- باید نورپردازی مناسبی برای کاربردهایی مانند مطالعه، تماشای تلوزیون و یا انجام کار درنظر گرفت.
اگر آشپزخانه‌تان دارای جزیره یا میز صبحانه است، چراغی پر نور بالای آن نصب کنید چون ممکن است بخواهید از این میز برای خواندن روزنامه، باز کردن ایمیل یا رسیدگی به کارهای اداری هم استفاده کنید.


اتاق خواب در خانه جزو فضاهایی است که نورپردازی آن به صورت ویژه ای باید انجام شود. نورپردازی اتاق خواب باید جواب گوی کاربری های گوناگون و در عین حال تامین کننده همزمان نیازهای مجزا دو استفاده کننده باشد.

حمام و سرویس های بهداشتی
نورپردازی در فضای حمام و دستشویی از اهمیت کمتری برخوردار است و به سادگی با نصب چراغ های سقفی قابل اجرا است. در حمام و دستشویی علاوه بر چراغ های سقفی که برای تأمین روشنایی محیط مورد استفاده قرار می گیرند نصب یک چراغ دیواری در بالای آینه نیز ضروری است اما توجه داشته باشید که برای این منظور از چراغ های فلوئورسنت استفاده نکنید زیرا نور این چراغ ها موجب تغییر برخی از رنگ ها شده و تصویر شما را با رنگ های غیرواقعی در آینه منعکس می کنند.

یافتن اندازه و فاصله مناسب
در نورپردازی خانه، توجه به اندازه و فاصله لوستر از زمین نیز بسیار مهم است به همین دلیل بد نیست اندازه‌های زیر را در نظر داشته باشید:
• فاصله لوستر از سقف سه متری باید حدود 68.5 تا 76 سانتی متر بالاتر از میز ناهارخوری باشد. برای سقف‌های بلندتر باید حدود 7.5 سانتی متر برای هر 30 سانتی متر در نظر بگیرید.

• لوستری انتخاب کنید که بزرگ تر از عرض میز منهای 30.5 سانتی متر نباشد.

• آویزها را در فاصله 89 تا 102 سانتی متری از بالای سطح کانتر آشپزخانه نصب کنید. 

بیشتر بخوانید :
اصول نور پردازی ترکیبی
خلق یک زیبایی کم نظیر
زیبایی منزل با معجزه رنگ ها


منابع : دکوبوم / بیتوته / دو نفره/ وبلاگ هدهد مارکت / همشهری / لینکد
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.