تبیان، دستیار زندگی
این وسیله قادر است سرنشینانی را حمل كند. به كمك بازو و روبات زیرآبی، خدمه زیردریایی می تواند كف اقیانوس ها را (در تحقیقات جلوه های غیر متعارف و عجیب اشكال حیات زیر آب) مورد كاوش قرار دهد....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زیردریایی

مشاهده و اكتشاف اعماق دریا وظیفه اصلی زیردریایی است.

این وسیله قادر است سرنشینانی را حمل كند. به كمك بازو و روبات زیرآبی، خدمه زیردریایی می تواند كف اقیانوس ها را (در تحقیقات جلوه های غیر متعارف و عجیب اشكال حیات زیر آب) مورد كاوش قرار دهد.

زیردریایی برای كاوش كشتی ها و هواپیما های غرق شده نیز كار برد دارد، و اغلب شواهد و دلایل این سوانح را بدست می دهند. زیردریایی ها به كمك كشتی مادر به منطقه عملیاتی اعزام می شود. زیردریایی به كمك كابل به كشتی مادر وصل شده و از طریق آن نیرو و احتمالاً سیگنال های كنترلی و تصویری با زیردریایی مبادله می كند. زیردریایی به كمك آب مخازن بالاست در دریا بالا و پایین می رود. در بستر اقیانوس ها، زیردریایی به كمك موتور های (پروانه دار) الكتریكی (به نام محرك) حركت می كند. خدمه می تواند با كشتی گفتگو كند و در مواقع اضطراری به سطح آب باز گردد.

كاوش اعماق دریا

زیردریایی می تواند در كف اقیانوس ها (خیلی بیشتر از زیردریایی های نظامی) عمل كند. این بدان علت است كه خدمه در اتاقك های كروی یا استوانه ای محكمی قرار دارند. این اتاقك در مقابل فشار بسیار زیاد آب (در آن عمق) مقابله می كند.

زیردریایی

خدمه های زیردریایی نمی توانند (حتی با لباس غواصی) زیردریایی را ترك كنند، بنابراین در چنین شرایطی آنها به كمك بازوها (كه می توانند تجهیزات و نمونه را جمع آوری كنند) كار می كنند. چراغ های پر قدرت محیط تاریك زیر آب را روشن می كنند و خدمه می تواند از پنجره و یا دوربین های ویدیویی اطراف را ببینند. زیردریایی ها می توانند روبات های زیرآبی را بكار گیرند تا بتوانند به نواحی خارج از دسترس (مثل داخل كشتی شكسته) دستیابی داشته باشند. زیردریایی كه در تصویر زیر می بینید می تواند با یك خدمه به عمق 700 متر برود و یا با كنترل از راه دور (بدون خدمه) و به كمك دوربین های ویدیویی به عمق 1000 متری برود. استوانه های شناوری (مخازن بالاست) با آب و یا هوا پر می شوند تا زیردریایی بالا و پایین برود.

زیردریایی

در مدل سازی زیر نحوه پایین رفتن و بالا آمدن زیردر یایی را می بینید. برای پایین رفتن بر روی (پایین) و برای بالا آمدن بر روی (سطح) تقه بزنید. در این مدل سازی به نحوه باز شدن دریچه ها توجه كنید.

زیردریایی لاك پشتی

مهندس آمریكایی، دیوید باشنل اولین وسیله حمل و نقل زیر آبی را در سال 1776 ساخت. وی نام آن را لاك پشت گذاشت و شبیه تخمه مرغ بود و می توانست برای مصارف نظامی، یك نفر را حمل كند. دو پروانه (كه با نیروی دست حركت می كردند) باعث حركت افقی و عمودی زیردریایی می شدند. در ضمن مخزن بالاست نیز زیردریایی را قادر می ساخت كه بالا و پایین برود.

زیردریایی

زیردریایی ساده

زیردریایی ساده ای به كمك خمیر مجسمه سازی و لوله بسازید. به كمك فشردن یا رها كردن بطری، زیردریایی را در آب بالا و پایین ببرید. اختلاف فشار داخل بطری باعث می شود آب به لوله وارد و یا از آن خارج شود، و در نتیجه وزن ظاهری لوله تغییر كند. وقتی لوله سبك می شود بالا رفته و هنگامی كه سنگین می شود پایین می رود. زیردریایی ها با وارد كردن آب دریا در مخازنی به نام مخازن بالاست، در آب بالا و پایین می روند. برای پایین رفتن، زیردریایی آب را به داخل مخازن شناوری (بالاست) می فرستد. این كار وزن زیر دریایی را زیاد می كند و در نتیجه پایین می رود. برای بالا آمدن، زیردریایی به كمك هوای فشرده آب داخل مخازن را به بیرون تلمبه می كند و در نتیجه سبك می شود.

آنچه شما نیاز دارید:

میله بافتنی، بطری پلاستیكی، كاسه، لوله پلاستیكی 8 سانتیمتری كه یك طرفش بسته است و بتواند داخل بطری شود، مقدار كمی خمیر مجسمه سازی

زیردریایی

1- به كمك انگشتانتان خمیر مجسمه سازی را به طرف باز لوله فرو ببرید تا به نیمه آن برسد.

زیردریایی

2- سوراخی در خمیر مجسمه سازی ایجاد كنید تا هوا بتواند وارد لوله شود. لوله را داخل كاسه آب بیاندازید

زیردریایی

3- اگر لوله شناور ماند مقداری خمیر مجسمه سازی به آن اضافه كنید. اگر در آب فرو رفت مقدار خمیر از آن بردارید. این كار را آنقدر انجام دهید تا لوله به نزدیكی سطح آب برسد.

زیردریایی

4- بطری پلاستیكی را تقریباً تا دهانه از آب پر كنید. لوله را داخل بطری بیاندازید و درب آن را محكم ببندید. بطری را بفشارید و توجه كنید چه اتفاقی برای زیردریایی می افتد. با تغییر فشار اعمالی به بدنه بطری، شما می توانید آن را بالا و پایین ببرید.

زیردریایی

بازگشت