تبیان، دستیار زندگی
امواج صوتی كه به میكروفون برخورد می كنند باعث می شوند سیم پیچ در میدان آهن ربا به لرزش در آید. بدین ترتیب، سیگنال الكتریكی در سیم پیچ تولید می كند، به طوری كه جریان آن همانند نوسانات امواج صوتی تغییر می كند. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طرز كار بلندگو و میكروفون

بسیاری از میكروفون ها و بلندگوها از یك آهن ربای ثابت و یك سیم پیچ متحرك تشكیل شده است. امواج صوتی كه به میكروفون برخورد می كنند باعث می شوند سیم پیچ در میدان آهن ربا به لرزش در آید. بدین ترتیب، سیگنال الكتریكی در سیم پیچ تولید می كند، به طوری كه جریان آن همانند نوسانات امواج صوتی تغییر می كند.

طرز كار بلندگو و میكروفون طرز كار بلندگو و میكروفون

البته وقتی امواج صوتی به سیگنال های الكتریكی تبدیل شدند می توان آنها را برای مصارف مختلف به كار برد. در تصویر زیر سیگنال الكتریكی ابتدا تقویت شده و سپس بر روی نوار ضبط می شود.

طرز كار بلندگو و میكروفون

در مدل سازی زیر عملكرد میكروفون به نمایش گذاشته شده است. همانطور كه می بینید بر اثر برخورد صدا به صفحه میكروفون، آهن ربا داخل سیم پیچ به حركت در آمده و ولتاژی تولید می شود. برای تولید صدا، بسامد كم و یا بسامد زیاد را انتخاب نمایید. درضمن برای صدا با شدت زیاد نیز (دامنه زیاد) را انتخاب كنید.

وقتی این سیگنال به سیم پیچ بلندگو فرستاده می شود، میدان مغناطیسی متغیری در آن بوجود می آورد. این میدان تأثیر متقابلی بر میدان آهن ربا میگذارد و آن را به حركت وامی دارد. سیم پیچ مخروط بلندگو را به حركت در می آورد به دنبال آن باعث نوسان هوا شده و در نتیجه امواج صوتی مشابه ای تولید می گردد. میكروفون و بلندگو با آهن ربای متحرك نیز بر اساس اصل مشابه ای كار می كند.

طرز كار بلندگو و میكروفون

در مدل‌سازی زیر شكل ظاهری یك بلندگو را می‌بینید. اگر بخواهید می‌توانید بر روی (فشار دهید) کلیک کنید و اجزاء داخلی آن را نیز ببینید.

در مدل‌سازی زیر یك بلندگوی متصّل به برق متغیر را می‌بینید آیا نیروی مغناطیسی وارد بر سیم پیچ باعث حركت صفحه بلندگو می‌شود؟

بازگشت