تبیان، دستیار زندگی
ضبط صوت، پخشCD، سینما، تلویزیون و رادیو صدای انسان، موسیقی یا دنیای اطراف ما را باز سازی می كنند. باز سازی صدا در استودیوها آغاز می شود، محلی كه میكروفون صدا را به سیگنال های الكتریكی تبدیل می كند. بازسازی صدا به بلندگو ختم می شود. ....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بلندگو و میكروفون

ضبط صوت، پخشCD، سینما، تلویزیون و رادیو صدای انسان، موسیقی یا دنیای اطراف ما را باز سازی می كنند. باز سازی صدا در استودیوها آغاز می شود، محلی كه میكروفون صدا را به سیگنال های الكتریكی تبدیل می كند. بازسازی صدا به بلندگو ختم می شود. بلندگو سیگنال ها را به امواج صوتی تبدیل می كنند و سر انجام به گوش ما می رسد.

شما می توانید در این بخش، میكروفونی بسازید كه بتواند صدایتان را ضبط كند. این وسیله یك پرده بادكنكی دارد كه داخل سیم پیچ حركت می كند. میدان مغناطیسی با آهن ربا حركت می كند، و در نتیجه سیگنال الكتریكی در سیم پیچ تولید می گردد. سیگنال به ضبط صوت می رود. همچنین، میكروفون می تواند سیگنال را از ضبط گرفته و همانند بلندگو كار كند.

توصیه می شود برای این فعالیت پژوهشی اولیاء محترم نیز كمك كنند.

وسایل مورد نیاز

بادكنك بزرگ، سیم روكش دار، اره دستی، نوار ضبط، سیم مسی لاكی نمره ٣٢، آهن ربای قوی میله ای (قطب ها در وجه های كوچك قرار داشته باشند)، گیره رو میزی، ضبط صوت با اتصال میكروفون و بلندگو، مقوا مربع شكل به ابعاد ١٥ سانتیمتر، كاتر، سیم چین، سیم لخت كن، نوار چسب، حلقه كش، فیش مخصوص میكروفون و بلندگو، قیچی، چاقو، قیف پلاستیكی به قطر ١٠ سانتیمتر، سنباده

بلندگو و میكروفون

١- قیف را به گیره رو میزی وصل كنید. لوله قیف (و هر مقدار از بدنه آن كه لازم است تا آهن ربای میله ای از دهانه آن براحتی عبور كند) را ببرید.

بلندگو و میكروفون

٢- مقوا را به شكل لوله بلند (به طول ١٥ سانتیمتر) گرد كنید، قطر آن طوری باشد كه بتواند داخل سوراخ قیف برود. سه شكاف به طول ٢.٥ سانتیمتر در یك طرف قیف ایجاد كنید. شكاف ها را نوار چسب بزنید تا محكم شود.

بلندگو و میكروفون

٣- سر و نصف بدنه یك بادكنك بزرگ را بریده و باقی آن را دور بیاندازید. سر بادكنك را حول یك حلقه كش، گره بزنید به طوری كه حلقه كش از سر بادكنك آویزان باشد.

بلندگو و میكروفون

٤- آهن ربا را به داخل بدنه بادكنك قرار داده و تا قسمت سر بادكنك بالا ببرید. بادكنك را اطراف آهن ربا بالا كشیده، محكم كنید، و آنگاه در نزدیكی آهن ربا نوار چسب بزنید. سعی كنید حدود ٥ سانتیمتر از پوسته بادكنك از آهن ربا آویزان باشد.

بلندگو و میكروفون

٥- سر گره خورده بادكنك را از طرف قیف به سمت لوله آن بكشید. طرف باز بادكنك را روی دهانه قیف با نوار چسب بچسبانید. حلقه كش را از بیرون لوله بكشید و نوار چسب بزنید طوری كه آزادانه در لوله معلق باشد.

بلندگو و میكروفون

٦- حدود ٢٥٠ دور سیم حول لوله در ناحیه ای كه آهن ربا است بپیچید، حدود ٢٠ سانتیمتر از انتهای سیم را آزاد بگذارید. چند دور اول و آخر سیم پیچ را به لوله نوار چسب بزنید. باقیمانده اضافی سیم را آزاد بگذارید.

بلندگو و میكروفون

٧- ١ سانتیمتر از روكش انتهای سیم های آزاد سیم پیچ را لخت كنید. انتها های دو سیم (٦٠ سانتیمتری) را لخت كنید. انتهای این سیم ها را به انتهای سیم های سیم پیچ بتابانید و سپس نوار چسب بزنید.

بلندگو و میكروفون

٨- پوشش عایق را از روی فیش ضبط برداشته تا دو اتصال آن نمایان شود. انتهای آزاد سیم های برق را به این دو اتصال بپیچید. روی آنها كمی نوار چسب بزنید تا با هم اتصالی نكنند. پوشش را روی فیش جایگزین كنید.

بلندگو و میكروفون

٩- فیش را به ورودی میكروفون ضبط صوت وصل كنید. سپس یك نوار خام را در ضبط قرار داده، كلید "ضبط" (Record) را فشار دهید. میكروفون را در فاصله ١٠ سانتیمتری دهانتان قرار دهید و بلند صحبت یا آواز بخوانید. ضبط را متوقف كنید و نوار را برگردانید و صدایتان را پخش(Play) كنید. از آنجا كه این میكروفون خانگی خیلی حساس نیست ممكن است صدا خیلی واضح نباشد، اما كلمات شما قابل شنیدن است.

بلندگو و میكروفون

بلندگو

فیش را به ورودی هدفون (گوشی) ضبط وارد كنید. قیف را نزدیك گوشتان قرار دهید و صدای نواری را پخش كنید، صدای پخش را روی مقدار مناسب تنظیم كنید.

بلندگو و میكروفون

بازگشت