تبیان، دستیار زندگی
اكنون در نظر داریم باتری خورشیدی مسطحی بسازیم كه به راحتی می توان آن را حمل و جابجا نمود. ما از قاب پلاستیكیCD به عنوان پنجره استفاده می كنیم، ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

باتری خورشیدی مسطح

اكنون در نظر داریم باتری خورشیدی مسطحی بسازیم كه به راحتی می توان آن را حمل و جابجا نمود. ما از قاب پلاستیكیCD به عنوان پنجره استفاده می كنیم، و از چسب سیلیكونی (آكواریوم) برای چسباندن و عایق كردن آنها استفاده می نماییم.

توصیه می شود برای این فعالیت پژوهشی اولیاء محترم نیز كمك كنند.

برای ساخت این پروژه به وسایل زیر نیاز دارید

باتری خورشیدی مسطح

در مرحله اول ما یك صفحه اكسید مس درست می كنیم (شبیه كاری كه در باتری خورشیدی انجام دادیم). این بار، یك گوشه ورق را خوب سنباده زده تا به مس براق برسیم، و سپس یك سیم مسی روكش دار را به آن لحیم می كنیم. این سیم قطب منفی باتری است.

باتری خورشیدی مسطح

قطب مثبت باتری یك تكه ورق مس به شكلU است، ابعاد این قطعه كمی بزرگ تر از ورق اكسید مس می باشد. ناحیه برش خورده داخلی ورقU شكل كمی كوچكتر از ورق اكسید مس است. سیم روكش دار دیگری را به گوشه این ورقU شكل لحیم كنید.

اولین قدم برای ساخت پروژه عبارت از چسباندن صفحه مسیU شكل به پنجره پلاستیكی است. به مقدار زیاد چسب سیلیكون استفاده كنید، تا آب نمك از آن نشت نكند. مطمئن شوید اتصال لحیمی یا كاملا با چسب پوشانده شود یا خارج از چسبU قرار داشته باشد، همانند شكل زیر (البته اگر تماماً با چسب پوشانده شود بهتر است)

تصویر زیر قسمت پشت باتری خورشیدی را نشان می دهد (قسمتی كه در معرض نور خورشید نیست)

باتری خورشیدی مسطح

تصویر زیر قسمت جلویی باتری خورشیدی را نشان می دهد (طرفی كه در مقابل نور خورشید قرار می گیرد). توجه كنید چسب سیلیكونی تمام مس را نمی پوشاند، زیرا بخشی از مس باید در مجاورت و تماس با آب نمك باشد.

باتری خورشیدی مسطح

مرحله بعدی این است كه مقدار مناسب چسب بر روی ورق مسی تمیزU شكل قرار دهید. این لایه به عنوان عایق بین ورق اكسید مس و ورقU شكل عمل می كند. در ضمن بایستی بین آنها فضای مناسب برای آب نمك وجود داشته باشد. مجدداً توجه كنید تمام مس با چسب پوشانده نشود، و مقدار زیادی از مس با آب نمك در تماس باشد.

به نرمی ورق اكسید مس را روی این لایه از چسب فشار دهید. البته به اندازه ای فشار دهید تا مطمئن شوید چسب تمام شكاف ها را آب بندی نموده كرده باشد، اما آنقدر فشار ندهید كه دو صفحه با هم تماس پیدا كنند.

تصویر زیر قسمت پشتی باتری خورشیدی را نشان می دهد (طرفی كه رو به خورشید نیست).

باتری خورشیدی مسطح

تصویر زیر قسمت جلوی باتری خورشیدی را نشان می دهد (طرفی كه رو به خورشید قرار می گیرد). دقت كنید چسب بیشتری در قسمت بالایی اضافه شده تا به شكل قیف در آید. قرار است از این قیف آب نمك وارد شود.

باتری خورشیدی مسطح

شما برای اطمینان از آب بندی می توانید روی تمام كناره بیرونی چسب بزنید. البته این موضوع در شكل نشان داده نشده است. قبل از رفتن به مرحله بعدی اجازه دهید چسب سفت شود.

سپس توسط قطره چكان آب نمك را اضافه كنید. باتری را تقریباً تا بالای صفحه مسی پر كنید، تا تقریباً از آن سر ریز شود. بعد قیف را با مقدار زیادی چسب آب بندی كنید، و اجازه دهید چسب سفت شود.

در تصویر زیر شما می توانید باتری خورشیدی را ببینید كه در معرض تابش نور خورشید قرار گرفته است. این باتری می تواند ٣٦ میكروآمپر جریان تامین نماید.

باتری خورشیدی مسطح

همانطور كه در تصویر بالا می بینید مقداری چسب بیشتر برای عایق بندی بهتر در اطراف قاب اضافه شده است.

در پایان بطری را در سایه قرار می دهیم. دقت كنید این بار باتری حدود ٤ میلی آمپر را نشان می دهد، زیرا در این حالت نور خورشید بر روی آن نیافتاده است.

باتری خورشیدی مسطح

بازگشت