تبیان، دستیار زندگی

اصول اولیه طراحی بازی - جلسه پنجم

برای شروع ساخت بازی ابتدا باید سبک بازی رومیزی خود را انتخاب کنید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
موضوع
روش کلی ساخت بازی های رومیزی

اهداف
· آشنایی با اصول اصلی طراحی بازی
· آشنایی با ابزارهای طراحی بازی زومیزی

وسایل مورد نیاز
· دسترسی به اینترنت
· پرینتر
· قیچی یا دستگاه برش
· چسب
· کارت های بازی
· کاغذ و مداد
· نرم افزار طراحی

مقدمه
در این آموزش روش کلی  ساخت بازی های رومیزی یا (board games) را یاد گرفته و با ابزار و دانش ساخت بازی های رومیزی آشنا خواهید شد. با ساخت بازی های رومیزی خودتان علاوه بر این که هزینه ای برای خرید آن ها نخواهید پرداخت، از بکار بردن خلاقیت خود در ساخت آن ها لذت خواهید برد.

مرحله 1 : انتخاب سبک بازی
برای شروع ساخت بازی ابتدا باید سبک بازی رومیزی خود را انتخاب کنید. سبک ها و مدل های بسیار متنوع و زیادی برای بازی های رومیزی وجود دارد. بنابراین ممکن است انتخاب از میان آن ها کار سختی باشد، اما غیر ممکن نیست.
شما می توانید لیست کاملی از انواع این بازی ها را در ویکی پدیا پیدا کنید، و برای ساخت بازی رومیزی خودتان و حتی ایجاد قوانین بازی ویژه خودتان از آن الهام بگیرید.
اسم بازی که من ساخته ام " شروع بازی" است و ترکیبی از دو بازی مورد علاقه من، بازی " ایروپولی" و بازی " ریسک" است.

مرحله 2 : مشخص کردن طرح کلی بازی
بعد از انتخاب سبک بازی، مرحله بعدی ساخت صفحه و اجزای بازی " نیست " ، بلکه مشخص کردن طرح کلی صفحه و قوانین بازی است. طرح کلی صفحه و قوانین بازی به شما کمک می کند صفحه بازی ایده آلتان را با دقت زیاد بسازید. طرح کلی را می توانید با جزئیات بیشتر و یا ساده تر بزنید، اما اعمال ایده هایتان بر روی کاغذ، ساختن بازی را در طول زمان راحت تر میکند.

مرحله 3 : ساخت صفحه بازی

شیمی سبز - جلسه پنجم

نه همه بازی های رومیزی، اما بیشتر آن ها به صفحه بازی نیاز دارند. راه های مختلفی برای ساخت صفحه بازی وجود دارد، از یک صفحه کاغذ پرینت شده گرفته تا یک تخته چوبی که با برش لیزر ساخته شده است:
1) صفحه بازی را بکشید: بر روی یک مقوا یا یک کاغذ و با استفاده از وسایل ساده ای مثل خوکار، مداد، مارکر و گلیتر صفحه بازی خود را رسم کنید.
2) از صفحه بازی پرینت بگیرید: می توانید با استفاده از یک نرم افزار طراحی مثل Adobe illustrator  یا inkscape صفحه بازی تان را با دقت بیشتری طراحی کنید. علاوه براین با استفاده نرم افزار می توانید صفحه بازی پیچیده تر و یکپارچه تری طراحی کنید.
3) با استفاده از برش لیزری می توان طراحی های بسیار خوبی روی اجسام مختلف انجام داد. من شخصا برشهای لیزری را بر روی چوب و یا فایبر گلاس بیشتر دوست دارم. البته بهتر است ابتدا از مقوات شروع کنید.

مرحله 4 :ساخت قطعه های بازی
وقتی ساخت صفحه بازی تان به پایان رسید به قطعه های بازی نیاز دارید تا بتوانید بازی کنید. راه های مختلفی برای تولید قطعات بازی وجود دارد:
1) می توانید از وسایلی که در خانه دارید، مثل قطعه های بازی های رومیزی آماده و یا قطعات کوچک دیگر استفاده کنید. قطعه های مورد علاقه من سر بطری های آب یا نوشابه است.
طراحی و پرینت های سه بعدی: بدلیل افزایش تعداد شرکت های ساخت پرینتر سه بعدی قیمت پرینترهای سه بعدی بطور قابل ملاحظه ای کاهش پیدا کرده است. بنابراین ساخت قطعات پرینت شده سه بعدی در خانه امکان پذیر است. مزیت بزرگ این روش آن است که مجبور نیستید قطعات را خودتان طراحی کنید. لینک (thingiverse-game pieces) منبع بسیار خوبی است که در آن طراحان و مهندسان نمونه های خوبی را برای استفاده عموم قرار داده اند. همچنین اگر پرینتر سه بعدی ندارید می توانید بصورت آنلاین پرینت های سه بعدی خود را سفارش دهید.

طراحی و پرینت های سه بعدی
در ساخت این قطعه ها خلاق باشید و از طراحی و تحقیق لذت ببرید.

مرحله 5 : تهیه تاس
نه همه بازی های رومیزی، اما بیشتر آنها به تاس نیاز دارند. از روش های زیر میتوانید تاس تهیه کنید:
1) استفاده از تاس های موجود در بازی های رومیزی آماده
2) طراحی یا پرینت تاس های ساخت خودتان:  می توانید از نرم افزار طراحی مورد علاقه تان برای طراحی تاس مخصوص خودتان استفاده کنید. البته اگر نرم افزار طراحی ندارید اما هم چنان می خواهید پرینت های 3 بعدی داشته باشید می توانید از طرح های موجود در لینک (thingiverse) استفاده کنید. اگر یک تاس ساده میخواهید DB3JHF یک طرح ساده ساخته که پرینت آن آماده است و تمام انتظار شما را از یک تاس شش وجهی براورده میکند.
3) تاس تلفن های همراه هوشمند: از مهمترین ویژگی های گوشی های هوشمند این است که میلیون ها برنامه برای آنها نوشته شده است. برنامه جالبی برای تبدیل گوشی به تاس وجود دارد.
تاس IOS برنامه نویسی شده توسط Benoit Layer : برنامه ای عالی برای زمانی است که شما تاس تان را فراموش کرده اید.
تاس اندروید برنامه نویسی شده توسط Teazel Ltd : برنامه ای که به شما اجازه میدهد بدون اجزای فیزیکی بازی کنید.
اخطار: لطفا گوشی خود را مثل یک جفت تاس پرتاب نکنید! با این کار احتمالا گوشی تان شکسته و مثل یک کودن بنظر خواهید رسید.

مرحله 6: طراحی کارتهای بازی
کارت های بازی راحتتر از دیگر اجزای بازی گم شده و یا خراب می شوند.
اصول اولیه طراحی بازی - جلسه پنجم
همه بازی های رومیزی نیازی به کارتهای بازی ندارند، اما شما با به کار بردن تمام ابزار و امکانات بازی ها، توسعه دهنده بهتری برای بازی های رومیزی خواهید بود. می توانید روش های زیر را برای ساخت کارت های بازی بکار بریدک:
1) کارت های دست ساز: با استفاده از کاغذ، مقوا، یا هر چیز مناسب دیگری که در خانه پیدا می شود می توانید کارت های بازی خود را بسازید.
2) کارت های پرینت شده: با استفاده از برنامه Microsoft word می توانید کارت هایتان را طراحی کرده و از آنها پرینت بگیرید. همچنین با استفاده از برنامه های طراحی مثل فتوشاپ یا illustrator می توانید کارت های بازی گویا و جذاب تری بسازید. مزیت این روش آن است که در صورت گم شدن کارت ها براحتی می توانید دوباره از آن ها پرینت بگیرید.
3) برنامه مجازی- فلش کارت: تعدادی برنامه فلش کارت بمنظور سهولت در بخاطر سپردن یک موضوع خاص طراحی شده است. با استفاده از این تکنولوژی می توانید کارت های بازی خود را ساخته و قسمت اضافی آن را حذف کنید.
لینک ( app Advice) 5 تا از بهترین برنامه های فلش کارت برای موبایل را دارد. من از برنامه Studyblue بدلیل رابط کاربری ساده آن استفاده کردم.

مرحله 7 : جمع بندی:
حالا شما تمام اجزای اصلی برای ساخت بازی رومیزی تان را دارید:
قوانین بازی
صفحه بازی
قطعه های بازی
تاس
کارت های بازی
به یاد داشته باشید که تمام اجزای بالا برای یک بازی رومیزی ضروری نیست.
یادتان باشد که در ساخت بازی رومیزی تان از تمام خلاقیت و نوآوری خود استفاده کنید.


بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان
تهیه: مینا رزقی و شایان فروزنده دل
تنظیم: زینب شاه مرادی