تبیان، دستیار زندگی
رادیو گوشی چكیده یك رادیوی واقعی است. این رادیو قطعات كمی نیاز دارد، باتری و دیگر منابع ولتاژ نمی خواهد، و در زمان كوتاهی به كمك وسایل خانگی قابل ساخت است....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رادیو گوشی ساده

رادیو گوشی چكیده یك رادیوی واقعی است. این رادیو قطعات كمی نیاز دارد، باتری و دیگر منابع ولتاژ نمی خواهد، و در زمان كوتاهی به كمك وسایل خانگی قابل ساخت است.

علت اینكه رادیو گوشی باتری نمی خواهد این است كه قدرت شنوایی انسان شگفت انگیز است. گوش انسان به صداهای ضعیف بسیار حساس است. رادیو گوشی با انرژی امواج رادیویی (كه توسط فرستنده ارسال می شود) كار می كند. فرستنده های رادیویی به مقدار بسیار زیادی (چند صد وات) امواج رادیویی ارسال می كنند .اما از آنجا كه معمولاً خیلی دور هستند و معمولاً ما از آنتن های چند متری استفاده می كنیم، بنابراین انرژی دریافتی توسط رادیو گوشی در حد میلیونیوم وات می باشد. با این وجود، گوش ما می تواند اصواتی با توان چند میلیونیوم وات را دریافت و بشنود.

شما می توانید وسایل مورد نیاز این پروژه را از فروشگاه های لوازم الكتریكی تهیه كنید. البته تا آنجا كه ممكن باشد این وسایل را می توان در خانه پیدا نمود.

این رادیو اجزای اصلی یك رادیو را دارد و می توان مبانی كار یك رادیو را با آن آموخت. در آینده ما رادیو های پیچیده تر می سازیم، البته با صدای بلندتر و قدرت گیرندگی ایستگاه های بیشتر.

وسایل مورد نیاز

1- بطری پلاستیكی محكم. من از بطری خالی آب اكسیژنه استفاده كرده ام. این بطری ها قطری در حدود 6 سانتیمتر و طولی در حدود 10 تا 14 سانتیمتر دارند. بطری شامپو نیز برای این كار مناسب است، اما دقت كنید بدنه آن محكم باشد.

2- 15 متر سیم لاكی. برای رادیو سیم با هر قطری كار می كند. اما كار با سیم با قطر بیشتر راحت تر است، برای این منظور از سیم شمار 18 تا 22 استفاده كنید. شما می توانید این سیم ها را از فروشگاه هایی كه ترانسفورمر می پیچند تهیه كنید. 3- دیو ژرمانیوم. اغلب فروشگاه های لوازم الكترونیكی این قطعه را دارند. شماره این قطعه 1N34A است.

4- گوشی تلفن. شما به صدای این رادیو، همانند تلفن گوش فرا می دهید. 5- گیره سوسماری. 6- 15 تا 30 متر سیم رو كش دار به عنوان آنتن. این سیم اختیاری است زیرا شما می توانید به جای آن از سیم آنتن یا تلویزیون استفاده نمایید. اما بهتر است این سیم را تهیه كنید زیرا بدین ترتیب می توانید رادیو را در هر محلی استفاده نمایید.

توصیه می شود برای این فعالیت پژوهشی اولیاء محترم نیز كمك كنند.

رادیو گوشی ساده

به كمك میخ یا درفش، چهار سوراخ در یك طرف بطری بوجود آورید. دو تا از سوراخ ها به فاصله یك سانتیمتر و در نزدیكی درب بطری باشند. دو سوراخ مشابه در انتهای بطری ایجاد نمایید. اینها برای نگاه داشتن انتهای سیم ها هستند.

سیم را از دو سوراخ سر بطری عبور دهید، و حدود 30 سانتیمتر به داخل سوراخ بكشید. اگر سوراخ بزرگ بود و سیم شل

رادیو گوشی ساده

بود، می توانید سیم را مجدداً به شكل حلقه از سوراخ رد كنید تا محكم شود.

رادیو گوشی ساده

حال طرف بلندتر سیم را برداشته و به طور منظم حول بطری بپیچید. وقتی شما 5 دور سیم را پیچیدید، كار را متوقف كنید و حلقه كوچك سیمی روی بطری ایجاد نمایید. برای این منظور می توانید سیم را حول مداد یا میخ بپیچید.

پنج دور دیگر سیم حول بطری بپیچید، و حلقه كوچكی ایجاد كنید. این كار را تكرار كنید تا پیچیدن سیم كامل شود، و شما به سوراخ ته بطری برسید.

رادیو گوشی ساده

باقی سیم را ببرید، به طوری كه 30 سانتیمتر از آن آزاد باشد. این سر سیم را مجدداً از سوراخ عبور دهید (مشابه كاری كه در ابتدا ی بطری كردید). بدین ترتیب بطری شبیه زیر می شود.

رادیو گوشی ساده رادیو گوشی ساده
رادیو گوشی ساده

حال روكش عایق روی سر سیم ها و حلقه های كوچك را (كه 5 تا در میان ایجاد شده اند) بر دارید. اگر شما سیم لاكی استفاده می كنید، می توانید به كمك سنباده این كار را انجام دهید. البته كل روكش سیم پیچ را بر ندارید. اگر شما از سیم روكش دار معمولی استفاده می كنید، می توانید روكش آن را با چاقوی تیز بردارید.

رادیو گوشی ساده

سپس، دیود ژرمانیوم را به سیم انتهای سیم بطری وصل كنید. بهتر است شما این كار را با لحیم كاری انجام دهید، البته می توانید پایه دیود را به سیم (لخت شده) بتابانید و در پایان روی آن نوار چسب بزنید.

یك سر سیم گوشی تلفن را ببرید تا گیره اتصال تلفنی آن بریده شود. چهار سیم داخل آن وجود دارد. اگر شانس داشته باشید این سیم ها رنگی هستند. شما بایستی از سیم های زرد و سیاه استفاده كنید.

سیم های گوشی تلفن معمولاً با ورق آلومینیومی پوشیده شده اند. این پوشش براحتی برداشته می شود. در زیر این ورق یك پوشش پلاستیكی قرار دارد كه به كمك چاقو (با احتیاط) این پوشش را بردارید. سیم سیاه و زرد را لخت نموده و توصیه می كنم آنها را به تكه سیمی بتابانید و سپس لحیم كنید. در آخر، روی آنه نوار چسب بزنید تا به هم اتصال نكنند.

یكی از سیم های آزاد گوشی را به دیود ژرمانیوم وصل نمایید، و اگر مایل بودید آن را لحیم كنید. سر دیگر سیم گوشی را به سر سیم پیچ (طرف درب بطری) وصل كنید. لحیم كردن آن خوب است، ولی الزامی نیست.

حال یك گیره سوسماری به سیم آنتن وصل كنید، و گیره سوسماری را به اتصال سیم پیچ محكم وصل كنید. گیره سوسماری دیگری به سیمی كه از سر بطری می آید وصل كنید. این سیم زمین است و بایستی به شیر آب سرد یا فلزات دیگر (یا سیمی كه خوب به زمین وصل است) متصل شود.

رادیو گوشی ساده

در این مرحله اگر همه چیز درست وصل شده باشد، شما می توانید صدای ایستگاه رادیویی را بشنوید. برای اینكه ایستگاه های مختلفی را دریافت كنید، گیره سوسماری را به نقاط مختلف بالای سیم پیچ وصل كنید. در برخی محل ها، شما صدای دو یا چند ایستگاه رادیویی را همزمان دریافت می كنید. هر چه سیم آنتن بلند تر باشد، صدای دریافتی بلندتر خواهد بود. همچنین، هر چه شما آنتن را در محل مرتفع تر نصب كنید گیرندگی رادیو بهتر می شود.

حال كه رادیوی شما كار می كند، شما می توانید آن را بهتر كنید و آن را روی مقوا یا جعبه چوبی سوار نمایید. برای وصل كردن سیم ها شما می توانی از پیچ هایی كه در چوب نصب شده اند استفاده كنید. وسیله ای كه ساختید شبیه این خواهد بود.

رادیو گوشی ساده رادیو گوشی ساده

بازگشت