تبیان، دستیار زندگی
این یك بازی قدیمی است كه قبل از زمانی كه لئوناردو داوینچی پسر بچه بود، به خوبی شناخته شده بود، و شاید داوینچی برخی ایده های ایرودینامیكی اش را از آن اقتباس كرده باشد. البته نقل می كنند كه اولیور و ویلبر رایت با این وسیله بازی می كرده اند.... ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازی با پروانه

این یك بازی قدیمی است كه قبل از زمانی كه لئوناردو داوینچی پسر بچه بود، به خوبی شناخته شده بود، و شاید داوینچی برخی ایده های ایرودینامیكی اش را از آن اقتباس كرده باشد. البته نقل می كنند كه اولیور و ویلبر رایت با این وسیله بازی می كرده اند.

برای مشاهده فیلم بر روی شكل مقابل تقه بزنید.

 بازی با پروانه

ساخت این وسیله آسان است، در واقع چیزی جز یك پروانه كه روی یك چوب نصب شده نیست. اما دقت كنید نكته فیزیكی كه در ورای پایداری آن است، خیلی ساده نیست.

توصیه می شود برای این فعالیت پژوهشی اولیاء محترم نیز كمك كنند. برای ساخت این پروژه به وسایل زیر نیاز دارید:

١- یك تكه چوب نرم، به طول ٢٠ سانتیمتر و عرض ٥سانتیمتر و ضخامت ١ سانتیمتر. این ابعاد خیلی مهم نیستند.

٢- میله چوبی به طول ٢٥سانتیمتر و قطر ٨میلیمتر

٣- دریل و مته به قطر ٨میلیمتر

٤- سوهان چوب یا ابزار تیز یا چاقوی خراطی. وجود چاقو تیز كن كار را سریع تر می كند.

٥- چسب چوب

بازی با پروانه

ما كار را با سوراخ كردن چوب ٢٠سانتیمتری شروع می كنیم. در وسط این چوب سوراخی به قطر ٨میلیمتر ایجاد كنید.

بازی با پروانه

سپس، كناره چوب را بتراشید.

اگر از چاقو استفاده می كنید، چوب را در دست چپتان بگیرید و از نیمه شروع نموده و كناره سمت راست چوب را بتراشید. برای ساختن شكل پروانه، ما فقط قسمت بالای سمت راست آن را بر می داریم. كناره سمت چپ آن دست نخورده باقی بماند. كناره راست آن تا مرحله ای كه لبه آن تیز شود بتراشید.

بازی با پروانه

تكه چوب را به رو برگردانید، و كار را تكرار كنید. دقت كنید فقط كناره سمت راست را بتراشید. بدین ترتیب یك طرف تیغه پروانه ساخته می شود. البته هرچه به سمت سوراخ وسط چوب پیش می رویم، زاویه تراش چوب كمتر می شود.

بازی با پروانه

حال تكه چوب را از طرف تیغه ای كه ساخته اید بگیرید، و طرف دیگر آن را همانند طرف اول بتراشید. مجددا، فقط كناره سمت راستی را بتراشید و كناره سمت چپی دست نخورده باقی بماند.

چاقو سریعترین، آسانترین و ایمن ترین راه برای برداشتن چوب نیست. استفاده از سوهان چوب یا ابزار های تراش خراطی بهتر است. برای برخی قسمت ها، استفاده از سنباده زبر بهتر و سریع تر می باشد.

شما می توانید برآمدگی و فرو رفتگی های حاصل از تراشیدن را باقی بگذارید، یا آن را با سنباده صاف و یك نواخت نمایید. شما می توانید تیغه ها را رنگ نمایید یا بر روی آن نقاشی بكشید.

حال میله چوبی را در سوراخ پروانه وارد كنید. در اینجا ما از میله چوبی ٢٠ سانتیمتری استفاده كرده ایم. البته طول آن می تواند بیشتر یا كمتر باشد. اما اگر طول آن خیلی كم باشد باعث می شود حركت پروانه ناپایدار شود، و اگر طول آن خیلی زیاد باشد وزن زیادی را به پروانه تحمیل كرده و برد پرواز آن را محدود می كند. طول مناسب را با تجربه بدست آورید.

بازی با پروانه

بازی با پروانه

چگونه آن را به پرواز در آوریم؟

میله چوبی را بین كف دست چپ و انگشتان دست راست قرار دهید.

بازی با پروانه

حال به سرعت دست راست را به جلو و دست چپ را به عقب بكشید تا انگشتان دست چپ به كف دست راست برسد. بدین ترتیب پروانه به پرواز در می آید، و مسافتی به جلو پیش می رود.

بازی با پروانه

برای مشاهده فیلم بر روی شكل مقابل تقه بزنید.

 بازی با پروانه

بازگشت