تبیان، دستیار زندگی
وقتی شما به یك سری عكس های مربوط به فعالیتی (كه به سرعت از مقابل چشمهایتان عبور می كند) نگاه می كنید، به ذهن خطور می كند كه تصاویر حركت می كنند، شبیه آنچه كه در سینما دیده اید....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فیلم بسازید!

وقتی شما به یك سری عكس های مربوط به فعالیتی (كه به سرعت از مقابل چشمهایتان عبور می كند) نگاه می كنید، به ذهن خطور می كند كه تصاویر حركت می كنند، شبیه آنچه كه در سینما دیده اید.

شما می توانید این اثر را با نگاه كردن یك ماشین به نام "زوئتروپ" مشاهده كنید.

فیلم بسازید!

قبل از اینكه دستگاه زوئتروپ را بسازید، لازم است ١٣ عكس (كه مراحل مختلف فعالیتی را نشان می دهد) تهیه نمایید. در زیر، عكس ها مربوط به برداشتن و سپس قرار دادن كلاه بر روی سر برای این منظور استفاده شده است.

توصیه می شود برای این فعالیت پژوهشی اولیاء محترم نیز كمك كنند.

وسایل مورد نیاز

مقوای رنگی، درب ظرف، ١٣ عكس مربوط به یك فعالیت، تعدادی دانه تسبیح متوسط، مداد، چسب مایع، كاتر، خط كش، قیچی، پرگار، دو قرقره خالی، نوار چسب رنگی

فیلم بسازید!

١- به كمك پرگار دایره ای به شعاع ١٢.٥سانتیمتر روی مقوا رسم كنید. دایره بزرگ را ببرید. شكل دایره قرقره را در مركز دایره بزرگ رسم كنید.

فیلم بسازید!

٢- از یك بزرگتر بخواهید دایره قرقره را كمی كوچكتر ببرد، تا سوراخی ایجاد گردد، به طوری كه قرقره كاملاً در سوراخ قرار گرفته و لق نزند.

فیلم بسازید!

٣- یكی از قرقره ها را به داخل در ظرف و قرقره دیگر را به بیرون آن بچسبانید. مداد را به داخل قرقره (ای كه در بیرون درب قرار دارد) بچسبانید.

فیلم بسازید!

٤- یك نوار مقوایی به طول ٨١ سانتیمتر و پهنای ١١.٥سانتیمتر ببرید. شكاف های به پهنای ٠.٥سانتیمتر روی مقوا ایجاد كنید. فاصله شكاف ها ٥.٥سانتیمتر باشد. این كار را در سرتاسر مقوا تكرار كنید.

فیلم بسازید!

٥- ارتفاع این شیارها برابر ٤ سانتیمتر است. سعی كنید به كمك خط كش شیارها را منظم رسم كنید. تمام شیارها را ببرید.

فیلم بسازید!

٦- دو سانتیمتر از انتهای مقوای شیار دار را روی هم گذاشته و آنها را شكل استوانه (لوله) بچسبانید. به كمك نوار چسب، دایره كف را به استوانه مقوایی بچسبانید.

فیلم بسازید!

٧- عكس ها را ببرید تا به شكل مستطیل باریك درآید، و آنها را روی یك نوار مقوایی (به ابعاد ٧.٥*٨٠ سانتیمتر) بچسبانید. حدود ٢سانتیمتر در یك طرف مقوا خالی بگذارید.

فیلم بسازید!

٨- مقوا را به اندازه ٢سانتیمتر روی هم قرارداده و آن را به شكل استوانه بچسبانید. دقت كنید عكس ها به سمت داخل قرار گرفته باشند. این مقوا را داخل استوانه اولی قرار دهید. تعدادی مهره تسبیح داخل درب طرف بریزید.

فیلم بسازید!

٩- قرقره را داخل سوراخ ته استوانه فشار دهید. این كار باید به راحتی صورت گیرد. زوئتروپ اكنون آماده چرخیدن است.

فیلم بسازید!

زوئتروپ

وقتی شما استوانه را می چرخانید و از داخل شكاف نگاه می كنید، تصاویر به نظر می رسند كه در حال حركتند! استوانه به راحتی روی دانه های تسبیح (داخل درب) می چرخد. چند سری تصاویر فعالیت های مختلف را داخل زوئتروپ قرار دهید، و به تصویر متحرك آنها نگاه كنید. شما و دوستانتان به مقدار خیلی زیاد از دیدن این تصاویر متحرك لذت خواهید برد.

فیلم بسازید!

عكس ها

از دوستتان بخواهید لباس روشن بپوشد (تا عكس وی خوب گرفته شود) و در مقابل یك پس زمینه صاف و یك دست بایستد. پس زمینه یك نواخت به شما كمك می كند تا راحتتر عكس ها را به هم وصل كنید. عكس ها را در بیرون و در روز آفتابی یا در خانه با فلاش بگیرید.

فیلم بسازید!

یك فعالیت ساده

سعی كنید یك كار ساده در مقابل دوربین انجام دهید. دست تكان دادن، دست زدن یا كلاه را برداشتن (همانند شكل بالا) فعالیت های ساده ای هستند كه می توانید انجام دهید. از دوستتان بخواهید این فعالیت ها را خیلی آهسته انجام دهد و در هر مرحله توقف نماید تا شما بتوانید هر حركت كوچك را عكس بگیرید. به یاد داشته باشید وقتی عكس ها را چاپ كردید آنها را به ترتیب درست قرار دهید.

با کلیک کردن بر روی شكل سمت راست می توانید یك سری تصاویر پی در پی را ببینید. اگر مایل بودید می توانید آن را چاپ نموده و در زوئتروپ استفاده نمایید.

استفاده از زوئتروپ

مداد را طوری قرار دهید تا شكاف های استوانه در مقابل چشمانتان باشد. زوئتروپ را بچرخانید. از شكاف استوانه به عكس ها نگاه كنید. زوئتروپ را طوری نگه دارید كه دانه های تسبیح نیافتند.

فیلم بسازید!

بازگشت