تبیان، دستیار زندگی

نگاه هایی که حقایق را برملا می کنند

دختر مورد علاقه ام را دزدکی نگاه می کردم

مجلات و روزنامه ها را که نگاه کنید، مملو از غم نامه هایی است که دخترها و پسرها از دوستی ها و ازدواج های ناکام خود نوشته اند، بسیاری از ایشان وقتی شور و اشتیاق اوّلیه شان فرو نشست و با واقعیّت های زندگی، بیش تر آشنا شدند ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دختر مورد علاقه ام را دزدکی نگاه می کردم
یکی از موضوعاتی که امروز در مسیرهای گوناگون و دغدغه ها و موقعیت های مختلف خیلی از آدم ها درگیرش شده اند، موضوع نگاه است ... عضوی مهم با وجود آن زیبایی ها برای آدمی مشخص می شود و با آن زندگی شیرین تر است.
بله موضوع امروز ما در مورد نگاه است. وقتی با قشر دانشجو صحبت می کنی می بینی که وجه مشترک اکثر حرف ها و صحبت هایشان خلاص می شود در دوستی ها و نگاه هایی که بین دختران پسران رد و بدل می شود.

چشم، دریچه دل و اندیشه انسان است، اگر چگونه نگریستن را یاد بگیریم و چگونه دیدن را تجربه کنیم، چشم، چشمه امید و ایمان می شود و نگاه ما، عبادت و سبب رشد و تکامل خواهد شد، و اگر آن را رها کنیم تا به هرچه هوی و هوس دستور داده نگاه کند، زیان های متعددی متوجه انسان خواهد شد.

جوان دانشجویی تعریف می کرد که من به دختر مورد علاقه ام همیشه دزدکی نگاه می کردم و الان چون نتوانستم به او برسم و از جهتی هم با نگاه های دزدکی تصویرش از ذهن و قلبم پاک نمی شود افسرده شده ام ... نه نتوانستم به او برسم نه از لحاظ روانی آرامم ، زندگی ام بهم ریخته است ...
مجلات و روزنامه ها را که نگاه کنید، مملو از غم نامه هایی است که دخترها و پسرها از دوستی ها و ازدواج های ناکام خود نوشته اند، بسیاری از ایشان وقتی شور و اشتیاق اوّلیه شان فرو نشست و با واقعیّت های زندگی، بیش تر آشنا شدند، با یک دیگر احساس نوعی بیگانگی و غرابت نموده، با عدم تفاهم در زندگی مشترک مواجه می شوند.
دکتر جامعه شناسی در این زمینه می گوید: جوانانی که هم دیگر را در پارک ها و خیابان ها می یابند، یا از طریق تماس های تلفنی به هم دیگر علاقمند می شوند. اصولاً مبنا و اساس علاقه مندی خود را با همان نگاه های اوّلیه پایه گذاری می کنند و این عشق و علاقه وقتی ظاهری باشد(و از طریق نگاه بوجود آمده باشد) قاعدتاً بعد از مدّت زمانی کوتاه (کم تر از یک سال) به طلاق می انجامد.(1) تازه اگر هم ازدواجها برقرار بماند همیشه همراه با بگو و مگوهای مشکل ساز است.
پسری در مصاحبه می گوید:به نظر من، اگر پس از ایجاد ارتباط (های خیابانی) ازدواجی صورت گیرد مشکل آفرین می شود، چون پسرهایی که (از طریق نگاه های هوس آلود با دختری) دوست می شوند، تا مشکلی در زندگی پیش می آید، می گویند. آره،تو همان کسی بودی که با من (از طریق نگاه و ...) دوست شدی...(2)

بیشتر بخوانیم:
اگر نمی توانید ازدواج کنید بخوانید!
فرار از تیرهای شیطان
با افکار گناه آلود و شیطانی چه کنیم؟

از این دست داستان ها و ماجراها زیاد دیده ایم و شنیده ایم ... همه ی این ناگواری ها از یک دریچه آغاز شده است ، از یک نگاه ، چرا که نگاه زبانی گویا و حتی رساتر از زبان است. بسیاری مفاهیم که بر زبان جاری نمی‌شود، با نگاه تفهیم می‌شود. خیلی وقت ها آدم ها با زبانشان دروغ می گویند، اظهار خوشحالی می کنند اما نگاهشان نمی تواند دروغ بگوید، نگاه انسان حقایق را برملا می کند.
نگاه دریچه روح آدمی است. "نگاه " آیینه ‌ای است که چهره واقعی خود را بدون فریب و دستکاری نشان می‌دهد.

کلمه «جاسوس» در روایت در مورد چشم نشان از آن دارد که چشم بر دل مؤثر است، چون جاسوس هرچه گزارش دهد دل و فرمانده می پذیرد، چنانکه سخنان پیغام رسان برای پیغام دهنده حجّت و اعتبار دارد. از اینجا می توان حدس زد که نگاه، تأثیرات عمیقی بر روح و روان انسان می گذارد.


مراقب جاسوس وجودتان باشید

در بیانی حضرت علی (علیه السلام) فرمود: «اَلعَینُ جاسُوسُ القَلبِ وَ بَرید العَقل؛ چشم جاسوس و مأمور دل و نامه رسان عقل است.»(3)
کلمه «جاسوس» در روایت نشان از آن دارد که چشم بر دل مؤثر است، چون جاسوس هرچه گزارش دهد دل و فرمانده می پذیرد، چنانکه سخنان پیغام رسان برای پیغام دهنده حجّت و اعتبار دارد. از اینجا می توان حدس زد که نگاه، تأثیرات عمیقی بر روح و روان انسان می گذارد. شاید شاعر به همین ارتباط اشاره دارد آنجا که می گوید:
ز دست دیده و دل هر دو فریاد
                      که هرچه دیده بیند دل کند یاد
بسازم خنجری نیشش زفولاد
                      زنم بر دیده تا دل گردد آزاد
و این جا است که متوجه می شویم چرا اسلام در مورد حفظ چشم و نگاه انقدر تأکید و توجه دارد؛ این چشم و از پس آن نگاه ها در جایگاه ها و موقعیت هایی می تواند اثرات مهم و البته بسیار مخربی را داشته باشند.
حفظ نکردن چشم از نگاه به محرمات، مقدمه بسیاری از گناهان دیگر است. چشم هم مثل دست و زبان و گوش و دل، محدوده ‌های ((ورود ممنوع )) دارد.
یاد بگیریم که به هرچه ((دیدنی )) است نباید نگریست، و هرچه جلوی چشمان قرار گیرد مجاز به تماشا نیستیم. باید نگاه‌ ها را پاک ساخت. دل و جان را در برابر نگاه ‌های مسموم و ناپاک واکسینه کرد.
پی نوشت ها:
1- جوانان و روابط، ص 55 با تغییرات.هفته نامه دیدگاه، دکتر شیخی، پیش شماره 3، آبان، 79، ص 5.
2- ایران جوان، ش 135، ص 36، جوانان و روابط، ص 56
3- بحارالانوار، محمد باقر مجلسی، ج 104، ص 41، ح 52؛ منتخب میزان الحکمه، محمدی ری شهری، ج 1، ص 504

منابع:
پژوهشکده امر به معروف و نهی از منکر
سایت حوزه
سایت پرسمان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.