تبیان، دستیار زندگی
در قرن اول میلادی، ریاضیدانی به نام هرو دستگاهی را توصیف نمود كه آن را گوگردان نامید. در این دستگاه، بخار جمع شده در محفظه ای از طریق لوله هایی خارج می شود، ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

موتور هرو

در قرن اول میلادی، ریاضیدانی به نام هرو دستگاهی را توصیف نمود كه آن را "گوگردان" نامید. در این دستگاه، بخار جمع شده در محفظه ای از طریق لوله هایی خارج می شود، و باعث می گردد بدنه دستگاه به سرعت حول محورش به چرخش در آید.

موتور هرو

موتور بخار هرو احتمالاً یك اسباب بازی بوده (اگر در آن زمان ساخته شده باشد) و كاربرد مفیدی ندارد. به پیروی از یك رسم قبلی، ما مدلی از این موتور می سازیم. مدل ما خیلی ساده تر ساخته می شود، زیرا به یاتاقان نفوذ ناپذیر در مقابل بخار (به عنوان محور) نیاز نداریم.

توصیه می شود برای این فعالیت پژوهشی اولیاء محترم نیز كمك كنند.

موتور هرو

ما كارمان را با یك قوطی حلبی شروع می كنیم. این قوطی هم به عنوان دیگ بخار و هم به عنوان قسمت چرخان (به همراه فواره های آن) می باشد. دو لوله نازك برنجی را در نزدیكی بالای قوطی (و در مقابل یكدیگر) وارد كنید. لوله ها را خم نموده تا به قوطی مماس شوند. در ضمن انتهای لوله ها را كمی فشرده و نازك كنید تا فشار بخار داخل قوطی افزایش یابد.

شما می توانید قوطی های مختلفی را به عنوان بدنه دستگاه انتخاب كنید. اما ظاهراً قوطی فلزی چسب PVC یا قوطی روغن ترمز ماشین مناسب است. شما می توانید این قوطی را از تعمیرگاه های ماشین تهیه كنید. اما قبل از استفاده، آن را بشویید.

سینك های دستشویی درپوشی دارند كه به زنجیری وصل است. شما در پلاستیكی آن را جدا كنید و زنجیر آن را برای مراحل بعدی نگاه دارید. موتور هرو

به كمك میخ كوچك دو سوراخ در بالای قوطی بوجود آورید. این سوراخ ها باید در مقابل یكدیگر قرار داشته باشند، در غیر این صورت قوطی در حین چرخش لنگ می زند. دو لوله برنجی خیلی نازك (به طول ٢.٥ سانتیمتر) در سوراخ ها وارد كنید (این لوله های برنجی را می توانید از تعمیرگاه های یخچال تهیه كنید). این لوله ها را می توانید با سیم چین ببرید، اما پس از برش لبه های له شده را به شكل گرد در آورید. البته یك طرف لوله برنجی را كمی له شده باقی بگذارید تا بخار با فشار از آن خارج شود.

سر پهن لوله برنجی را داخل قوطی فرو كنید، و طرف نازل آن را به سمت بیرون قرار دهید.

موتور هرو

به كمك یك هویه ١٠٠W لوله ها را به قوطی لحیم كنید. از آنجا كه بدنه قوطی گرمای زیادی را جذب می كند بنابراین هویه با توان كم شاید مناسب نباشد. در ضمن از سیم لحیم هایی كه سرب ندارند استفاده نمایید (زیرا سرب سمی بوده و افراد كم سن و سال، به آلودگی سربی حساس هستند).

حال زنجیر سینك را به وسط درب قوطی لحیم كنید. موتور به وسیله این زنجیر آویزان می شود. لولا بودن حلقه زنجیر اجازه می دهد كه موتور بچرخد.

سپس درب قوطی را روی ورق لاستیكی بگذارید و به كمك آن دایره ای بر روی ورق لاستیكی رسم كنید. دایره را ببرید و آن را داخل در قوطی قرار دهید تا مانع خروج بخار از آن شود.

نگه دارنده دستگاه از سه تكه چوب ساخته می شود، یك تكه چوب چندلایه به عنوان پایه استفاده می شود.

موتور هرو

دو میله چوبی دیگر به عنوان تكیه گاه بكار می روند. یكی از میله های چوبی به قطر ٢سانتیمتر (یا بیشتر) و طول ٣٨سانتیمتر است و دكل را شكل می دهد. یك سوراخ در پایه ایجاد كنید تا دكل در آن قرار گیرد. اگر دكل به پایه محكم نشد از چسب استفاده كنید. میله چوبی بعدی، به قطر ٠.٥سانتیمتر و طول ١٢سانتیمتر است. سوراخی به قطر ٠.٥سانتیمتر در بالای دكل (به فاصله ٣ سانتیمتر از سر آن) ایجاد كنید، و میله چوبی كوچك را در آن فرو كنید.

یك سوراخ كوچك در میله كوتاه (به فاصله ٣ سانتیمتر از سر آن) ایجاد كنید. این سوراخ باید كمی بزرگ تر از قطر زنجیر باشد، زیرا قرار است زنجیر از آن رد شود. اگر سوراخ كمی بزرگ بود آنگاه ابتدا زنجیر را از آن عبور دهید و سپس دور (بالای) آن آنقدر سیم بپیچید تا از سوراخ رد نشود.

بدین ترتیب دستگاه كامل می شود. زنجیر را بالا بكشید تا قوطی كمی با پایه فاصله داشته باشد. در زیر قوطی یك گرمكن قرار دهید (مثلاً چراغ الكلی یا یك گرم كن كه سوخت آن الكل جامد باشد). قوطی را حدود یك سانتیمتر بالاتر از شعله قرار دهید.

حال در قوطی آب بریزید، در آن را محكم ببندید و گرمكن را روشن كنید. پس از چند دقیقه آب به جوش می آید. مراقب باشید قوطی خالی را روی شعله قرار نداده باشید، در غیر این صورت رنگ قوطی زشت شده، لحیم های آن ذوب می شود و واشر لاستیكی آن سوخته و بوی بدی تولید می كند.

موتور هرو

به محض اینكه آب جوش آمد، قوطی شروع به چرخش می كند. بخاری كه از لوله برنجی خارج می شود باید خنك باشد. اگر قوطی شروع به چرخیدن نكرد ممكن است به واسطه اصطكاك زیاد بین دانه های زنجیر باشد. اما عمدتاً اشكال از نازل خروجی است. سوراخ نازل خروجی بخار باید خیلی كوچك باشد، بدین ترتیب فشار بخار داخل قوطی زیاد شده و بخار با سرعت زیاد از نازل خارج گردد. شما می توانید با دم باریك لوله نازل را باریك كنید اما مراقب باشید سوراخ لوله را كامل نبندید در غیر این صورت قوطی خواهد تركید.

وقتی قوطی شروع به چرخیدن كرد سرعت آن دائماً زیاد می شود، و ممكن است تلوتلو بخورد و مقداری آب به بیرون پاشیده شود. خیلی مراقب سوختگی پوستتان باشید. برای متوقف كردن (تدریجی) چرخش قوطی می توانید گرمكن را از زیر قوطی بردارید.

بازگشت