تبیان، دستیار زندگی
نیاز به محفوظ نگه داشتن اشیاء گرانبها منجر به ظهور یكی از اولین اختراعات بشر به نام قفل شد. قدمت این اختراع به ٤٠٠٠ سال پیش در مصر باستان باز می گردد....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طرز كار قفل

نیاز به محفوظ نگه داشتن اشیاء گرانبها منجر به ظهور یكی از اولین اختراعات بشر به نام قفل شد. قدمت این اختراع به ٤٠٠٠ سال پیش در مصر باستان باز می گردد. قفل مصری ها یك كلید چوبی (با زائده های بر روی آن) داشت كه باعث بیرون آمدن میله داخل قفل می شد. قفل های استوانه ای امروزی از كلید های فلزی ( با همان طرز كار) بهره گیری می كنند.

هر كلید برآمدگی و زائده های مخصوص به خود را دارد كه یك ردیف میله كوچك را به بالا حركت داده تا توپی قفل براحتی بتواند بچرخد. گم كردن كلید می تواند به معنی تعویض كل قفل باشد یا اگر بخواهید كلید را عوض كنید مجبور می شوید كل قفل را تعویض نمایید. این مشكل در قفل های حرفی (رمزی) برطرف شده است. در این قفل ها وارد كردن تركیب صحیح حروف یا اعداد باعث باز شدن قفل می شود. این تركیب را می توان (بدون نیاز به تعویض قفل) تغییر داد.

قفل  طرز كار قفل

قفل استوانه ای

قفل استوانه ای را اغلب "قفل یال" می نامند (پس از اختراع آن توسط ینوس یال).

قفل استوانه ای
قفل استوانه ای

این قفل از یك كلید مسطح (با یكسری دندانه در طول یك طرف آن) بهره گیری می كند. كلید داخل استوانه ای در قفل می شود. استوانه دارای یك بادامك ( در حال تماس با زبانه) است. با چرخاندن كلید استوانه نیز به چرخش در آمده و بادامك زبانه را به عقب می كشد و بدین ترتیب درب باز می شود. در هر حال، استوانه نمی چرخد مگر آنكه كلید وارد شود. استوانه و بدنه قفل دارای یكسری حفره هستند.

قفل استوانه ای
کلید

در هر حفره یك جفت میله كوتاه و فنر قرار دارد. میله های كوتاه بین شكاف خالی استوانه و بدنه قرار دارند و مانع چرخش استوانه می شوند.

قفل استوانه ایقفل استوانه ای

قفل استوانه ایقفل استوانه ای

وقتی كلید وارد می شود، لبه دندانه دار كلید میله های كوچك را به اندازه های مختلف به بالا حركت می دهد. این باعث می شود كه شكاف بین میله همتراز شكاف بین استوانه و بدنه قفل شود. این استوانه را آزاد می كند تا بتواند توسط كلید به چرخش درآمده و زبانه را به عقب بكشد.

به مدل سازی زیر توجه كنید. بر روی ورود كلید درست تقه بزنید.

اگر كلید اشتباه وارد شود كلید نمی چرخد. به مدل سازی زیر توجه كنید. بر روی ورود كلید اشتباه تقه بزنید.

قفل های الكترونیكی

امروزه برای باز كردن زبانه درها، اغلب قفل ها از مكانیزم های الكترونیكی استفاده می كنند (تا اجزاء مكانیكی). قفل در برخی دفترها نیاز به وارد كردن یكسری عدد (در صفحه كلید درب) دارد. عدد وارد شده در صفحه كلید را با عدد در حافظه مطابقت داده می شود (توسط قفل) و فقط هنگامی عمل می كند كه آن دو یكسان باشند.

قفل الكترونیكی

مهمان های هتل ممكن است از كلید كارتی (كه یك نوار مغناطیسی دارد) استفاده كنند. نوار با یك رمز عددی برنامه ریزی شده است كه فقط توسط قفل همان اتاق قابل شناسایی است.

قفل برخی ماشین ها به جای كلید از دستگاه كنترل از را دور بهره گیری می كنند. راننده كلیدی را روی دستگاه دستی فشار می دهد و متعاقب آن پیام های رمز گزاری شده (به وسیله امواج فراصوت) قفل را فعال می كند.

قفل الكترونیكیقفل الكترونیكی

یك قفل حتی می تواند پیام هایی را ارسال كند، و اگر شخص در حال نزدیك شدن دستگاه كلید درست را به همراه داشت، در به طور خودكار باز شود.

بازگشت