تبیان، دستیار زندگی

طرح رفاه سنجی بی‌بی‌سی

رفاهت را بسنج

اینبار شما مستقیم مورد هدف هستید و مهم است که وضع زندگی شما در مقایسه با دیگران چگونه است، اگر عقب هستید خود را به رنج بیاندازید و اگر جلو هستید با تلاش بیشتر فخرفروشی کنید؛ اینجا رفاه مساوی است با مقایسه، تجمل و چشم و هم چشمی!
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
بی بی سی
می خوای ببینی چطور زندگی می‌کنی؟ آیا در قرن 21 مرفه هستی؟  وضعیتت نسبت به پسرخاله، همسایه یا همکارت چطوره؟ و ... اینها تنها یک سوال نیست قسمتی از سوال ها و حساب و کتاب های هر روزه و نوعی از سبک زندگی ماست؛ اینکه زندگی و دخل و خرجمان را به گونه ای تنظیم می کنیم که دیگران خوششان بیاید و ما را در رفاه ببینند، حال اینکه پشت این خوشامد دیگران و ظاهرسازی ها چه رنج ها و سختی هایی است مهم نمی باشد، ما باید خود را با دیگران مقایسه کنیم و برای بهتر بودن رنج بکشیم!

رواج تجمل و چشم و هم چشمی و تبدیل روحیه قناعت و تواضع به حرص و طمع در جامعه امروزی امری مشهود است. مسلما شکل گیری این روحیه عوامل گوناگونی دارد که در میان آنها عامل رسانه و ضریب نفوذ آن در زندگی هایمان تاثیر به سزایی داشته است.

رسانه عاملی اصلی در شکل دهی به سبک زندگی فردی و اجتماعی است.این نقش در ظهور و بروز مدها و اسیب های اجتماعی و رواج  آنها بسیار ملموس است بعنوان مثال گسترش ساپورت پوشی و قبح شکنی استفاده در آن در جامعه موردی بود که به صورت برنامه ریزی شده توسط شبکه من و تو انجام شد.

این تنها مصداق نبوده و روحیه مصرف زدگی و تجمل گرایی رویکردی است که با سرعتی بیش از قبل به صورت خواسته یا ناخواسته توسط رسانه ها در حال افزایش است.
بیشتر بخوانید:
سکانس هایی از ساپورت پوشان!
مست غرور ثروت
جشن پولدار شدن با آتش زدن زانتیا

رسانه های داخلی

در رسانه های داخلی تلویزیون، سینما و اینستاگرام رسانه هایی هستند که بیش از سایررسانه ها در موج مصرف گرایی جامعه نقش دارند.

تجمل در تبلیغات بازرگانی تلویزیون و سریال ها چیزی است که بسیار تبلیغ می شود در این برنامه ها خانواده ها و خانه هایی شاخص می شوند که مطابق با زندگی قشرهای بسیاری از جامعه نیستند. علت هم مشخص است، در تبلیغات مردم علاقه دارند آنچه را که دوست دارند رویا ببینند، علاقه دارند به انها فروخته شود؛ متاسفانه در سریالها نیز پراست از همین نوع زندگی ها که افراد دوست دارند ببینند خانه های لوکس و خاص، ماشین های مدل بالا و.. مواردی که به تدریج سبک زندگی و روحیه ها را تغییر خواهد داد، چرا ما نداشته باشیم؟!

در جدیدترین گام یکی از شبکه ها فارسی زبان در شبکه اجتماعی خود نرم افزاری ارائه داده است که مطابق آن شما سطح رفاه خود را در مقایسه با دیگران اندازه می گیرید!



در کنار تبلیغات و سریال ها نوعی از برنامه ها اخیرا در تلویزیون پا گرفته اند که ما را به مصرف بیشتر سوق می دهند، آنها در برابر این مصرف بیشتر جایزه های میلیونی می دهند و برندهایی که در کنار تبلیغ مصرف بیشتر تجمل گرایی را ترویج می کنند البته نوع جوایز این برنامه ها  نشان از روحیه تجمل گرا جامعه نیز دارد جایزه های 200 و 500 میلیونی که می گویند یک شبه میلیونر شوید. در مثال دیگر برنامه ای از شبکه نسیم می گوید با ارسال عدد در قرعه کشی ماشین های خاص شرکت کنید یعنی باید بدانیم با این ماشین خاص خواهیم بود!

تبلیغات در انواع رسانه ها، کالا ها را در چشم شما بزک کرده و برای ما نیاز کاذب درست می کند، چند درصد از خریدهای ماهانه ما کالاهایی است که جزو اقلام لوکس محسوب می شوند و جز تبلیغات، چه عاملی احساس نیاز به آنها  را در ما و زندگی مان به وجود آورده است؟

مانور در اینستا گرام

اینستاگرام تبلیغ مصرف زدگی و تجمل گرایی را وارد فاز جدیدی کرده است. در اولین قدم شما معمولا عکس هایی از دیگران می بینید که متعلق به  قسمتهای خاصی از زندگی دیگران است. افراد معمولا تصاویری از قسمت های خوب و با کلاس! زندگی شان را به اشتراک می گذارند اما مخاطبان با  عدم تشخیص این موضوع، زندگی و آرامش واقعی خود را دست کم گرفته و خود را عقب مانده از جامعه مجازی تشخیص داده و سعی می کنند خود را همرنگ کنند!

در قسمت دیگر اینستاگرام کسانی زندگی می کنند که تازه به دوران رسیده یا تازه به دوران رسیده نما هستند و سعی می کند دارایی و رفاه خود را به رخ دیگران بکشانند پیچ بچه پولدارها که زمانی حاشیه ساز شد حکایت این افراد است که متاسفانه با این رفتار خود بیش از فخر فروشی، روحیه تجمل گرایی را ترویج می دهند.

رسانه های خارجی

رسانه های خارجی در تغییر سبک زندگی اسلامی ایرانی تغییر در مصرف و روحیه قناعت را هم مد نظر دارند. تبلیغات بازرگانی، سریال های ماهواره ای،برنامه های گفتگو محور همه  به نوعی در ترویج مصرف زدگی و تجمل گرایی نقش ایفا می کنند.
تبلیغات بازرگانی  مصرف بیشتر را ترویج کرده و نیازهای کاذب را ایجاد می کنند، سلبریتی ها سبک زندگی و  مصرف خاص و کالاهای لوکس و غیر ضروری را ترویج می کنند در برنامه ها و تبلیغات مواردی چون مد گرایی، اعیانی بودن منزل مسکونی، زندگی درخانه اجاره اما مرفه ، تزئین دکورمنزل با لوازم لوکس، کسب عزت و اعتبار با سوارشدن ‌به خودرو گرانقیمت، خرید لوازم جدید برای خانه و تمایل به نشان دادن آن به اطرافیان، خرید لباس‌های مارکدا ترویج می شوند.

در اینباره نتایج تحقیقاتی که در دانشگاه‌های مختلف در مورد رابطه تماشای سریال‌های ماهواره‌ای با افزایش تجمل گرایی انجام شده است نشان از رابطه معنا دار میان افزایش تجمل گرایی و استفاده از ماهواره دارد؛ دردانشگاه‌های مختلف دانشجویان زیادی در این زمینه تحقیقات گسترده‌ای انجام داده‌اند و به جرات می‌توان گفت هر چقدر میزان تماشای سریال‌های ماهواره‌ای خارجی افزایش یابد به همان اندازه میزان تجمل گرایی در بین شهروندان و مخصوصا زنان جامعه افزایش پیدا می کند.(1)

در جدیدترین گام یکی از شبکه ها فارسی زبان در شبکه اجتماعی خود نرم افزاری ارائه داده است که مطابق آن شما سطح رفاه خود را در مقایسه با دیگران اندازه می گیرید! اینبار شما مستقیم مورد هدف هستید و مهم است که وضع زندگی شما در مقایسه با دیگران چگونه است، اگر عقب هستید خود را به رنج بیاندازید و اگر جلو هستید با تلاش بیشتر فخرفروشی کنید؛ اینجا رفاه مساوی است با مقایسه، تجمل و چشم و م چشمی!

پی نوشت:

تجمل گرایی ارمغان سریال های ماهواره ای، ایکنا، 1396/09/19