محمدرضا هنرمند بعد از 16 سال دوری از فضای سینما با فیلم متفاوتی به جشنواره سی و هفتم آمده است. او که سابقه ساخت فیلم با موضوع مرگ دارد این بار در «سمفونی نهم» بازهم سراغ این سوژه رفته است.
مسخرهباز میتواند توجه سلایق خاص را به خود جلب کند. در کنار این موارد، صداگذاری خوب، ویژوئال افکتهای فوقالعاده، فیلمبرداری دلچسب عیار فیلم را بالابرده است؛ با همه اینها، مسخرهباز همچنان ویژه مدیوم سینما نیست.
قسم در یککلام فیلم خوب و کاملی است. این فیلم دومین اثرتنابنده در مقام کارگردانی بعد از فیلم گینس (۱۳۹۴) است. موفقیت فیلم در نگاه اول مدیون فیلمنامه آن است. استارت اولیه داستان از توصیف یک مجهول کلید میخورد. پسازاین استارت است که رابطه کاراکترها یکبهیک با مجهول اصلی داستان مشخص میشود. مجهولی که با ورود شخصیتهای شناسنامهدار و رابطه علل و معلولی اشان بایکدیگرو کلیت ماجرا، کمکم هویت اصلی و ضبطوربطشان با شیرازه روایت معلوم میگردد. روایت با الگویی ریتم دار برای مخاطب بازگو میشود
کیومرث پوراحمد دیگر فرزند زمانه خودش نیست و همین موجب میشود تا تیغ و ترمه بیش از هرچیز خندهدار باشد و برای آنکه وقت گذاشته تا فیلم را کامل ببیند، اعصاب خورد کن. اگر نام کارگردان در تیتراژ فیلم دیده نمیشد، در بهترین حالت میتوانستیم بگوییم تیغ و ترمه، یک اثر ماقبل فیلم اول یک کارگردان است.
نشست خبری فیلم سینمایی «قصر شیرین» در حالی برگزار شد که میرکریمی که کارگردانی این اثر را برعهده داشت توضیحاتی را درباره تامین منابع مالی فیلم سینمایی «ما همه با هم هستیم» ارائه و حامد بهداد هم به شدت از فیلمنامه «قصر شیرین» دفاع کرد.
«سمفونی نهم»، نهمین ساخته محمدرضا هنرمند است که این کارگردان درباره علت نام گذاری اثرش معتقد است سمفونی نهم بتهوون به عنوان سمفونی مرگ شناخته میشود که بیارتباط با مضمون فیلم هم نیست، اما با این حال نمیخواسته اسم فیلم سمفونی مرگ باشد.
معکوس سعی داشته است تا ژانری اجتماعی داشته باشد و تضاد طبقاتی را عاملی برای برهم خوردن روابط نشان دهد و در پایان جامعه بیطبقه را که دختری پولدار به پسری بیپول کمک میکند را به عنوان یک جامعه ایده آل به تصویر بکشد.
در تیتراژ ابتدایی فیلم یک جمله توجه همه را به خود جلب میکند؛ «پیشکش به مسعود کیمیایی» همین یک جمله و شنیدههای پیش از فیلم کفایت میکند تا حس دیدن فیلمی شبیه آثار مسعود کیمیایی را داشته باشیم، اما چنین نبود.
«ناگهان درخت» داستان زندگی مردی میانسال به نام فرهاد است که پیمان معادی نقش آن را بازی میکند؛ قصه فیلم از زبان خود او و در قالب اعتراف در پیش یک روانشناس بیان میشود.
هنر صدرعاملی و البته نویسنده فیلم یعنی پرویز شهبازی در نمایش عشق، خیانت و دروغ از دریچه زندگی زنانه است که با بازی خوب سها نیاستی، خوب از کار درآمده است.
فیلم به دنبال یک رویکرد شبه تابوشکنی بوده است و مثلث عشقی را با مدلی جدید به نمایش گذاشته است؛ مدلی که اگرچه برای مرد خانواده عذاب آور است اما او باید نگاههای خودش را که احتمالا در ذهن نویسنده و کارگردان، تعصبی بیمعناست، کنار بگذارد.
در اتسمفر سینمای ایران که قهرمان ندارد و دیدن اسطوره به یک آرزو تبدیل شده، دوگونه می توان این فیلم را تحلیل کرد؛ اسطوره در خدمت فیلم است یا فیلم در خدمت اسطوره!؟
روز اول جشنواره فیلم فجر به پایان رسید. روزی که «معکوس» با حرکتی معکوس از آخرین سانس، به سانس دوم رسید و «غلامرضا تختی» بر سکوی اول فیلمهای این روز قرار گرفت.
فیلم «متری شیش و نیم» به کارگردانی سعید روستایی در حالی از جدول اکران مردمی روز نخست جشنواره بازمانده است که بنابر اعلام روابط عمومی جشنواره مشکلی برای مجوز نمایش ندارد.
مراسم افتتاحیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر با حضور وزیر ارشاد و هنرمندان نسلهای مختلف سینما با معرفی برگزیدگان بخش تبلیغات و بزرگداشت هنرمندانی چون عباس گنجوی، فاطمه معتمدآریا،عزیز الله حمیدنژاد، خسرو خسروشاهی و ابراهیم حقیقی همراه شد.