تبیان، دستیار زندگی

به مناسبت سالروز وفات محقق والا مقام علامه علی دوانی

احیاگر تاریخ

علامه دوانی یکی از برترین پژوهشگران روحانی جهان اسلام هستند که در عمر با برکتش بالغ بر 110 جلد کتاب تالیف کرد. مطالعه درباره زندگی ایشان و همچنین بررسی آثار ایشان برای علاقه مندان به مسائل دینی بسیار مفید و ارزشمند است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
علی دوانی

گذری بر زندگی استاد دوانی

علامه دوانی‌ تحصیلات‌ خود را در دوان‌ آغاز نمود و در سال‌ 1316‌ به‌ شهر آبادان‌ مهاجرت کرد و در مدرسه‌ی‌ فنی‌ در رشته‌ی‌ مکانیک‌ مشغول‌ به تحصیل‌ شد. وی مقارن‌ شهریور 1320 و جنگ‌ جهانی‌ دوم‌ در آبادان‌ حضور داشت. در سال‌ 1323 برای‌ تحصیل‌ علوم‌ دینی‌ راهی‌ حوزه‌ی‌ علمیه‌ی‌ نجف‌ شد.  مدت‌ اقامت‌ وی‌ در شهر نجف‌ بیش‌ از 4 سال‌ طول‌ نکشید چراکه به‌ علت‌ بیماری‌ در سال‌ 1327 به‌ ایران‌ بازگشت‌ و در همان سال با خاندان آیت‌الله آقا احمد آل‌آقا نهاوندی (از نوادگان وحیدی بهبهانی) وصلت نمود و در قم سکونت گزید و تحصیلات‌ خود را در قم‌ ادامه‌ داد. وی‌ طی‌ مدت‌ 5‌ سال، سطوح‌ مقدماتی‌ صرف‌ و نحو، منطق، معانی، بیان، فقه‌ و اصول‌ تا شرح‌ معالم‌ و شرح‌ لمعه‌ و شرح‌ تجرید را خواند و در کلام‌ از اساتید و علمایی‌ چون‌ سید محمود گلپایگانی، وحید رشتی، محمد فاضل‌ لنکرانی، محمد صدوقی، آیت‌الله مرعشی‌ نجفی، سلطانی‌ طباطبایی‌ و علی‌ مشکینی‌ بهره‌ها برد. قسمتی‌ از تفسیر قرآن‌ مجید و بخشی‌ از اسفار ملاصدرای‌ شیرازی‌ را از علامه‌‌ طباطبایی‌ فراگرفت‌ و "شرح‌ منظومه" را از محضر آیات‌ شیخ‌ محمد فکور یزدی، آیت‌الله حسینعلی‌ منتظری‌ و حاج ‌آقا رضا صدر فراگرفت. سپس‌ در درس‌ "خارج‌ فقه" آیت‌الله بروجردی‌ حاضر شد و مدتی‌ هم‌ از درس‌ "خارج‌ فقه" حضرت امام‌ خمینی‌ (ره) بهره‌ برد.   

بیشتر بخوانیم:
تاریخ زنده مبارزات روحانیت - نگاهی به حیات استاد دوانی
پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب اسلامی در پی درگذشت عالم خبیر حجت الاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ علی دوانی

مهم ترین تالیفات

ایشان در طول عمر بابرکت خود بالغ بر 110 کتاب به یادگار گذاشت اما برخی از آن ها شهرت بیشتری دارند که در ذیل به آن ها اشاره می کنیم.
1.امام مهدی(علیه السلام) از دیدگاه قرآن و عترت
2. دانشمندان عامه و مهدی موعود(علیه السلام)
3. مفاخر اسلام (دوازده جلد)
4. نگاهی کوتاه به زندگانی پر افتخار سیدرضی
5. تاریخ اسلام از آغاز تا هجرت
6. شرح زندگانی استاد کل، وحید بهبهانی
7. امام خمینی(ره) در آیینه خاطره ها
8. حاج شیخ عباس قمی، مرد تقوا و فضیلت
9. زندگانی زعیم بزرگ عالم تشیع آیت الله بروجردی
10. خاطرات من از استاد شهید مطهری
11. شرح زندگانی جلال الدین دوانی
12. نهضت روحانیون ایران (ده جلد)
13. نقد عمر

درگذشت

مرحوم علی دوانی دانشمند و استاد تاریخ اسلام در شامگاه 18 دی‌ماه 1385 در آخرین ساعات روز عید غدیر خم در سن 77 سالگی دار فانی را وداع گفت و پیكرش در قم تشییع و در جوار حرم حضرت معصومه (سلام الله علیها) در صحن عتیق به خاک سپرده شد. مرحوم علی دوانی درحالی‌که به تحریر آخرین اثر خود «دایرةالمعارف علوی» مشغول بود درگذشت.

منابع:
سایت حوزه
همشهری آنلاین
ویکی فقه
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.