تبیان، دستیار زندگی

عقد؛ جیب پدر یا همسر

یک بام و دوهوای دختران در عقد

عقد، دوره ای که هم چون عسل شیرین و گاهی چون زهر تلخ است. مسائل ریز و درشتی در این دوران به وجود می آید که در بعضی از آنها روی حرف زدن با همسر و طرح مسئله را ندارید. یکی از آنها، فهمیدن این قصه که هزینه های شما با چه کسی است، به سوی جیب همسر باید بروید یا همچنان باید از جیب پدر برداشت کنید؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
عقد


دختر و پسر در دوره عقد بسیار در هوا معلق هستند، دوره ای  که مشخص نیست زندگی مشترک آنها آغاز شده یا نشده است. اما در این سردرگمی زندگی که هنوز زیر یک سقف نرفته است با مسائلی دست و پنحه نرم می کنند که در واقع تمرینی است برای زمانی که بر سر زندگی خود می روند. هر چقدر بیشتر بتوانند این گونه مسائل را با یکدیگر مدیریت و کنترل کنند، قطعا در زندگی مشترک در خانه خودشان نیز بهتر می توانند در برابر مسائل مختلف واکنش نشان دهند.

براساس قانون پس از رفتن دختر به خانواده همسر ، اگر شوهر هزینه دانشگاه را قبول کند، یعنی دختر این موضوع را از شرط ضمن عقد تعیین کرده باشد، این هزینه بر عهده همسر است و گرنه شوهر وظیفه ای در این زمینه ندارد.


یکی از موضوعاتی که معمولاً زوج های جوان را با چالش روبرو می کند، مسائل اقتصادی است. در میان مسائل اقتصادی این دوران، آنچه گاهی فکر بسیاری از دخترها و پسرها را به خود مشغول می کند این است که مخارج و هزینه های مورد نیاز دختر در دوران عقد بر عهده ی کیست؟ در این قضیه دختر بیش از سایرین در عذاب و رنج است چرا که از یک سو باید تابع حرف های پدرش به عنوان سرپرست و از سوی دیگر همسرش به عنوان شریک زندگی اش باشد.

برای آن دسته از دخترانی که عروسی کرده اند و یا الان در دوره عقد به سر می برند بسیار پیش آمده است که در کش و قوس بین دو فرد یعنی پدر و همسر خود مجبور به راضی نگه داشتن هر دو فرد هستند. از یک سو پدر انتظار دارد که با ازدواج دخترش و برای آزمودن داماد خود، مخارج و هزینه های دختر اعم از مخارج دانشگاه و پوشاک را برعهده او بیندازد تا ببیند زندگی را چند مرده حلاج است. از طرف دیگر پسر با این استدلال که  هنوز در یک خانه زندگی نمی کنند و تامین مخارج وظیفه او نیست، از این کار سر باز می زند.  البته در سایر مسائل غیر از اقتصادی، پسر توقع دارد که دختر بر اساس خواسته او رفتار کند از اجازه گرفتن و مسافرت تا مسائل جنسی. در این بین دختر قربانی دو تفکر مردانه می شود، پدر و همسر!  

با یک جستجوی ساده در این باره که در دوره عقد هزینه های دختر بر عهده چه کسی است، موارد متعددی از سایت های تبادل نظر آورده می شود که در آن دختر خانمی سوال کرده که چندین ماه است عقد کرده ام ولی نمی دانم هزینه هایم با چه کسی است؟ و از سایر مخاطبان فضای مجازی مشورت خواسته است. در این بین در یک بررسی اجمالی بر روی کسانی که نظر دهی کرده اند، با جداسازی کاربران مرد و زن، می توان دریافت که: دربین کاربرانی که با نام زن وارد سایت ها شده اند و نظردهی کرده اند، نظرات آنها را می توان به دو گروه تقسیم کرد.عده ای بر این اعتقاد هستند که تقاضای پول در دوره عقد، غرور دختر را از بین می برد و دختر برای حفظ آن نباید هرگز از همسر خود تقاضای پول کند. همچنان بر طبق روال گذشته هزینه هایشان را از پدر خود می گیرند. و اگر همسر آنها خود خواسته باشند پولی به عنوان هدیه می توانند به او بدهند که در این صورت قبول می کنند.

بیشتر بخوانید:
راه و رسم هدیه دادن در دوران عقد
بایدها و نبایدهای دوران عقد
دانستنی های قبل از ازدواج

  اما دسته ای دیگر بر این اعتقاد هستند که وقتی شوهر توقع هر گونه اطاعت و تمکین و اجازه گرفتن را از سمت دختر دارد پس باید مخارج او را نیز تامین کند. و با جاری شدن خطبه عقد مخارج دختر بر عهده همسرش است. در این گروه افراد، در صورتی که پسر متوجه پرداخت پول نباشد و خودش آگاهانه این هزینه ها را نپردازد، به سه شکل رفتار می کنند. عده ای به علت خجالت و ترس از واکنش بعدی همسر هرگز این مسئله را مطرح نمی کنند و تا زمان عروسی با پس اندازهای خود سر می کنند. گروه دیگر که با روش های غیر مستقیم از طریق فرستادن حرف ها و کلیپ های روانشناسان و مشاوران در این حوره می خواهند به او این را بفهمانند و گروه دیگر که مستقیما با همسر خود در این باره صحبت می کنند.

اما در مقابل کسانی که با نام کاربری آقا وارد این شبکه ها شده اند، بر این اعتقادند  که پدر دختر تا سالها خرج او را داده است پس چند ماه یا یکی دوسال عقد هم برای او چیزی نیست و باید این هزینه ها همچنان بر عهده پدر دختر باشد. در بین پسران، مدت زمان عقد، دوره ای است که بتوانند جدی تر کار و پس انداز کنند تا بتوانند هزینه های عروسی را بپردازند. گرچه عده ای هم این اعتقاد را دارند که برای اثبات خود به پدر دختر  و نشان دادن اینکه مسئولیت پذیر و مرد زندگی است، تلاش می کند که علاوه بر تامین هزینه عروسی، مخارج همسرش را در دوره عقد نیز بپردازد.
در بین نظرات مختلف کاربران، خواندن این نظر خالی از لطف نیست: لطف کنید در دوران عقد وظیفه خودتون رو بدونید.اگه میخواد همسرتون وظایفش رو به جا بیاره شما هم باید متقابلا این کار رو انجام بدین. اگه میگین تا خونه پدرش زندگی کنه دختر باباشه و بابای بنده خدا باید خرجش رو بده این رو هم در نظر بگیرین که دختر عزیز بابا به خواسته های شما تن نمیده.اگه موقع رفع نیاز میرین سراغش چون درسته نرفتین سر خونه زندگیتون ولی به هر حال همسر عقدیتونه پس باید بدونید که خرج و مخارجش با شماست.اول هم باید مرد به وظایفش عمل کنه و ثابت کنه که مسئولیت پذیره چون این حس که شوهر آدم مسئولیت پذیره اعتماد و آرامش  میده به دختر و با کمال میل به شما محبت میکنه و نمیذاره کمبودی تو زندگی داشته باشین.پس تو دوران عقد خساست به خرج ندین چون خاطرش تا ابد تو ذهن همسرتون باقی می مونه.

تفاوت فرهنگی خانواده ها
مشکل اصلی در این زمینه، تفاوت نگاه و فرهنگ دختر و پسر و به ویژه خانواده های آنان است. گرچه عرف بر این است که پسر در این دوران تعهدات مالی زیادی نسبت به هزینه های مالی دختر بر عهده نداشته باشند، اما برخی خانواده ها معتقدند با جاری شدن خطبه عقد تمام مخارج دختر بر عهده همسرش قرار می گیرد؛ چه در دوران عقد باشند و چه زندگی مشترک.

بنابراین این موضوع می تواند موجب بروز مشکلات و درگیری های زیادی میان همسران و خانواده های آنان شود. به عنوان مثال برخی خانواده ها عقیده دارند، پسر باید در دوران عقد، مخارج و هزینه های دانشگاه دختر را بر عهده بگیرد، در حالی که این موضوع از جانب خانواده ی پسر اصلاً منطقی و مورد پذیرش نیست.

در این میان آنچه اهمیت دارد، تشابه فرهنگی و آداب و رسوم خانواده دختر و پسر در این زمینه است. درک این موضوع باید از دوران خواستگاری صورت بگیرد. خوب است دختر و پسر در جلسات خواستگاری و دفعات پایانی، درباره ی رسوم خانواده هایشان با یکدیگر صحبت کنند و به تفاهم برسند. بی شک گفت و گو در مورد این مساله می تواند از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری کنند.

وظایف همسر
در جامعه ما معمول است زن و شوهر تا زمانی که کنار یکدیگر قرار نگرفته و زندگی را زیر یک سقف شروع نکرده اند، به طور قانونی بعضی از وظایف را در مورد یکدیگر بر عهده نداشته باشند؛یعنی دختر تا زمانی که خانه پدر است، هزینه های عمده ی او مانند مخارج دانشگاه و حتی پول جیبی اش را از پدر می گیرد.

براساس قانون پس از رفتن دختر به خانواده همسر ، اگر شوهر هزینه دانشگاه را قبول کند، یعنی دختر این موضوع را از شرط ضمن عقد تعیین کرده باشد، این هزینه بر عهده همسر است و گرنه شوهر وظیفه ای در این زمینه ندارد.

اما همان طور که گفته شد این موضوع از خانواده ای به خانواده ی دیگر متفاوت است و آنچه اهمیت دارد رسیدن به توافق بر سر آن است.

همچنین مناسب است این موضوع پیش از آنکه باعث ایجاد مشکلات میان خانواده ها شود، با گفت و گو میان خود همسران به نتیجه قطعی و درست برسد تا مبادا بر سر مسایل اینچنینی شیرینی دوران عقد به تلخی منجر شود.


منابع: مهکام، خانواده برتر

 
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.