تبیان، دستیار زندگی
شما می توانید اغلب پروژه ها و آزمایشهای ارائه شده را با وسایلی كه در خانه پیدا می كنید، بسازید. البته برخی وسایل را نیز می توانید با هزینه كم تهیه نمایید....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

كارگاه پروژه های علمی

شما می توانید اغلب پروژه ها و آزمایشهای ارائه شده را با وسایلی كه در خانه پیدا می كنید، بسازید. البته برخی وسایل را نیز می توانید با هزینه كم تهیه نمایید. در زیر نمونه ای از ابزارهای مورد نیاز را مشاهده می كنید. اگر شما این وسایل را نداشتید، می توانید كارتان را با وسایل مشابه آنها پیش ببرید. سعی كنید در هر پروژه مطابق دستور العمل كارها را انجام دهید. اما همواره مراقب باشید، مخصوصاً هنگامی كه با برق، اجسام داغ یا اجسام تیز كار می كنید.

وزن و اندازه گیری ها

تمام وزن ها و اندازه گیری های مربوط به پروژه ها در سیستم متریك داده شده اند. عموماً طول ها بر حسب متر (یا سانتیمتر و میلیمتر) اندازه گیری می شود. اغلب اندازه گیری ها معین و دقیق هستند، اما جایی كه مقادیر تقریبی قید شده در واقع اعداد به نزدیك ترین مقدار گرد شده اند.

ظروف

ظروف پلاستیكی و شیشه ای در اندازه های مختلف مورد نیاز است. فنجان چای ، دیگ و ظروف غذا در اغلب موارد خوب جواب می دهند. برخی ظروف باید آب بندی یا هوا بندی باشند، بنابراین بررسی نمایید در آنها ترك یا شكستگی وجود نداشته باشد و همچنین درب و رویه آنها كاملاً چفت شود.

ظروف

ابزارها

شما به ابزارهایی برای برش دادن، سوراخ كردن و اتصال قطعات به یكدیگر نیاز دارید. گاهی ثابت كردن یك وسیله به گیره به شما كمك می كند تا كار را بهتر انجام دهید. در برخی آزمایش ها عینك ایمنی لازم است تا به چشمان شما صدمه ای وارد نشود. برای لخت كردن و برش سیم از سیم لخت كن (نه قیچی) استفاده نمایید. كار با دریل دستی خیلی آسان تر و ایمن تر از كار با دریل برقی است. از پرگار می توان برای رسم دایره و ایجاد سوراخ های كوچك بهره جست.

ابزارها

لوازم الكتریكی

برای راه اندازی بسیاری از پروژه ها برق نیاز است. سیم ها را خیلی با دقت وصل كنید. به یاد داشته باشید، وقتی یك سیم قطع شده یا باتری تمام می شود ممكن است یك پروژه كار نكند، یا كار كردنش متوقف گردد!

لوازم الكتریكی

مواد اولیه

در بسیاری از پروژه ها لازم است شما چیزی را بسازید یا سر هم كنید. همیشه برش كاری را بر روی صفحه برش انجام دهید تا رویه میز خراب نشود. وقتی قطعات را به یكدیگر می چسبانید، كمی صبر كنید تا چسب خشك شود. لبه های تیز را با سنباده گرد كنید. ورق چند لایه یك ماده اولیه خیلی مفید است كه در فروشگاه های وسایل هنری پیدا می شود. ورق چند لایه سبك و محكم است و براحتی برش و چسبانده می شود و خرد و پاره هم نمی شود.

اقلام مفید

در خانه شما اقلام مفید دیگری نیز یافت می شود كه بسیاری از آنها را در تصاویر زیر می بینید. به عنوان مثال، یك خط كش فلزی به شما كمك می كند تا با كاتر در خط مستقیم برش بزنید. گاهی به ورق آلومینیوم "ورق روكش گاز" هم می گویند. اگر بتوانید از نی نوشابه كه خم می شود استفاده كنید بهتر است. برخی پروژه ها در دروس آینده با مداد و قلم رنگی تزیین شده اند.

اقلام مفید

اقلام مفید

چراغ مطالعه