تبیان، دستیار زندگی

خرمشهر، شهر زخم خورده اما ایستاده ایران

هنگامی که صحبت از شهرهای معروف هر کشوری می شود هر کدام از آن ها دارای شهرهایی هستند که از نمادهای آن کشور به حساب می آیند و به نوعی نشان دهنده تاریخ و فرهنگ و همچنین بستر وقوع حوادث و اتفاقاتی بوده اند که در گذشته آن کشور حادث شده است. اگر بخواهیم چنین شهری را در ایران نام ببریم باید به خرمشهر اشاره کنیم که در طول هشت سال دفاع مقدس شاهد اتفاقات بسیاری بوده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
شهر خرمشهر

این شهر نماد رشادت ها و دلاوری های مردم ایران زمین برای دفاع از کشور خود در برابر هجوم بیگانگان است و از منطقه های بسیار مقدسی برخوردار می باشد. هر یک از اهالی این شهر، قصه رشادت های جوانان این سرزمین در آن سال ها را به خوبی در خاطر خود دارند و شاید بسیاری از دیدنی های خرمشهر از بین رفتند اما همچنان این شهر خوشنام می درخشد و سفر به خرمشهر باید در برنامه ی سفر هر ایرانی قرار بگیرد.

جنگ تحمیلی
در زمان هشت سال جنگ ایران و عراق این شهر پس از تحمل سختی های زیاد و اشغال توسط نیروهای عراقی و پس از شهید شدن تعداد بسیار زیادی از جوانان با غیرت ایرانی سر انجام از نیروهای بعثی باز پس گرفته شد! این خبر آنقدر بزرگ و شگفت آور به حساب می رفت که در بین رسانه های جهان بازتاب زیادی را به همراه داشت. شرایط سخت آب و هوایی و گرمای بسیار زیاد و شمار بسیار زیاد نیروهای ارتش بعث عراق باعث شکست عملیات ایران نشد و سرانجام تعداد زیادی از نیروهای عراقی به اسارت ایرانیان در آمدند و تعداد بسیار زیادی نیز کشته و زخمی شدند. گفته می شود تعداد اسیران عراقی که توسط ایران به اسارت در آمدند در حدود نوزده هزار نفر بوده است. بر اساس شنیده ها تعداد کشته شده ها نیز به حدود شانزده هزار نفر می رسد. روز آزادی خرمشهر در تقویم ایران نیز به ثبت رسیده است و هر ساله خاطره شجاعت ها و مردانگی جوانان این سرزمین را در آن روز تداعی می کنیم و این روز را در تقویم با عنوان روز مقاومت می شناسیم. این روز در ذهن تمام ایرانیان روزی به یاد ماندنی است و همواره با افتخار از آن یاد می کنند. افتخارات بسیاری در این سال ها به خاطر دفاع از سرزمین نیز در کارنامه ی نیرو های مسلح ایرا به ثبت رسیده است برای مثال از بزرگ ترین آنها می توان به برجسته ترین وبزرگ ترین عملیات پدافند نیرو های مسلح جمهوری اسلامی ایران در طول هشت سال دفاع مقدس اشاره کرد که در عملیات بیت المقدس یا آزاد سازی خرمشهر انجام گرفت.
بندر خرمشهر

معرفی خرمشهر
اگر بخواهیم ریشه تمدن در خرمشهر و منطقه های اطراف آن را بررسی کنیم باید به حدود قرن چهار هجری بازگردیم. در آن زمان این شهر در بین رود های اروند و کارون قرار داشته است که در حال حاضر به طور تقریبی محل قرار گیری شهر خرمشهر است. گفته می شود ریشه و مرکز شکل گیری شهر خرمشهر نیز از همان زمان و همان شهر کهن می باشد. نام این شهر کهن بیان بوده است و هم اکنون نیز بسیاری از تاریخ دانان بر این عقیده هستند که شکل گیری خرمشهر امروزی ریشه درهمین شهر دارد. در زمان قدیم شهر با قدمت خرمشهر با نام خاراکس نیز شناخته می شده است. چندی از تاریخ دانان قدمت این شهر را به زمان اسکندر مقدونی نسبت می دهند و عده ای دیگر نیز بر این باور هستند که تاریخ شکل گیری این شهر به قرن دوم قبل از میلاد حضرت مسیح مربوط می باشد. شهر خرمشهر همچنین مرکزیت شهرستان خرمشهر را نیز داراست که با 23 کیلومتر مربع مساحت یکی از با اهمیت ترین نقاط کشور از نظر استراتژیک شناخته می شود این شهر در گذشته مکانی بسیار کوچک و دور افتاده به حساب می رفت اما با گذر زمان و پیشرفت شهر ها، خرمشهر نیز به دلیل دارا بودن مرز و همجواری با کشور عراق شاهد پبشرفت چشم گیری بود که باعث توسعه بنادر و شناخته شدن بیشتر این شهر گردید و تبدیل به دیدنی های خرمشهر شدند. در حال حاظر این شهر با دارا بودن 20 اسکله توانایی این را دارد که کشتی هایی تا ارتفاع 6 متر را پشتیبانی کند. این منطقه با وجود ویژگی های ذکر شده و پتانسیل های فراوان ذکر شده همواره مورد دست درازی بیگانگان بوده است. در طول تاریخ این شهر چندین بار مورد حمله ی کشورهای متجاوز همچون انگلیسی ها، عثمانی ها و بعثی ها قرار گرفته است. این منطقه بعدها با کشف نفت در مناطق اطراف آن دارای اهمیت بیشتری نیز گردید که موجب شد دشمنان این مرز و بوم در پی تصرف این منطقه و دستیابی به آن اقدام به حمله به ایران کنند. در قرن 19 کشف طلای سیاه یا نفت در آبادان موجب شد این منطقه مورد توجه بسیار زیاد کشور های منطقه قرار گرفت. اما با وجود دلاوری و شجاعت جوانان ایرانی تمام نقشه های دشمنان این مرز و بوم نا تمام ماند. در زمان امیرکبیر نیز دولت های انگلیس و روسیه قصد جدا کردن این منطقه بسیار مهم از ایران بودند اما با جدیت و درایت شخص امیر کبیر و مردم با غیرت این منطقه تمامی نقشه های دشمن نا تمام ماند. تمامی این مقاومت ها سبب شد تا تمام دشمنان این سرزمین بدانند که دست درازی به خاک های ایران نتیجه ای جز شکست برای آنها نخواهد داشت. این اتفاق در زمان جنگ ایران و عراق بار دیگر نیز اتفاق افتاد که سبب شد بار دیگر برای تمام دنیا ثابت شود که حمله نظامی به کشور پر قدرتی همچون ایران با چنین مردم شجاعی کاری بیهوده خواهد بود. همواره در آخر تمام جنگ ها و درگیری ها در آخر پرچم زیبای کشورمان در این منطقه برافراشته شده است و تا به حال هیچ کشوری نتوانسته به این منطقه از ایران دست یابد. محل قرار گیری این شهر در جنوب ایران در استان زیبای خوزستان در نزدیکی خلیج همیشه فارس بین دو رود کارون و اروند می باشد و باید در برنامه های ایرانگردی خود، سفر به خرمشهر و بازدید از دیدنی های خرمشهر را هم قرار بدهید.
بندر خرمشهر

 سفر به خرمشهر
اگر بخواهید از پایتخت ایران، شهر تهران سفر به خرمشهر داشته باشید و به سمت این شهر حرکت کنید باید بدانید که مسیری در حدود هزار کیلومتر پیش رو دارید که پیمودن آن در حدود 12 ساعت زمان خواهد برد. راه های گوناگونی برای رسیدن به این شهر زیبا وجود دارد که از جمله آنها می توان به قطار، اتومبیل و هواپیما اشاره کرد. این شهر زیبا و دیدنی در طی سال های گذشته شاهد پیشرفت های بسیار زیادی بوده است که از جمله آنها می توان به شبکه ریلی آن اشاره کرد که در بین شبکه های ریلی کشور در جایگاه سوم قرار دارد. این خطوط راه آن با قدمت حدود70 ساله مسافران بسیاری را جا به جا می کند. البته این موضوع که چگونه قصد دارید به این شهر سفر کنید بستگی به سلیقه شما در نوع سفر کردن دارد اما در کل می توان به این موضوع اشاره کرد که از تمامی راه ها می توان سفر به خرمشهر را تجربه کرد. در انتها باید اشاره کرد که شهر زیبا و دیدنی های خرمشهر با دارا بودن پتانسیل های بسیار زیاد و منابع نفتی در منطقه در طول تاریخ بارها و بارها مورد نظر و توجه کشورهای بیگانه برای تجاوز و دست درازی بوده است که جوانان این مرز و بوم هیچ گاه اجازه ندادند که دشمن بتواند ذره ای از خاک کشور را بگیرد و به آرزوهای کثیف خود در منطقه، حتی قدمی نزدیک شود! حاصل این رشادت ها آرامش کنونی مردم ایران زمین و خرمشهر است. شما می توانید با بازدید از مناطقی از زمان جنگ که در حال حاظر امکان بازدید از آن برای گردشگران وجود دارد خاطرات آن زمان را در ذهن خود زنده کنید و از این دیدنی های خرمشهر بازدید کنید.
منبع: سایت همگردی