تبیان، دستیار زندگی

11 کتاب درباره شهید سید حسین علم الهدی و حماسه شهدای هویزه

شانزدهم دی ماه سالروز شهادت شهید سید محمدحسین علم الهدی(1359) و 65 شهید حماسه ساز هویزه گرامی باد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
11 کتاب درباره شهید سید حسین علم الهدی و حماسه شهدای هویزه
کتاب «آیه های سرخ هویزه
آیه های سرخ هویزه، بُرش هایی کوتاه از زندگی و شهادت حماسه آفرینان مظلوم هویزه است که برای اولین بار توسط میلاد کریمی گردآوری و در قالب مینی مال بازنویسی گردیده است. این کتاب 92 صفحه ای به صورت تمام رنگی در قطع خشتی توسط معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به چاپ رسیده است. روایت موجز عملیات نصر؛ ماجرای شهدای مظلوم کرخه نور، توضیحاتی درباره زیارتگاه شهدای هویزه، فرمایشات رهبر معظم انقلاب در هویزه و نقشه مکان نمای قبور شهدای هویزه از دیگر بخش های این کتاب پژوهشی است.
لحظه‌های آشنا: مجموعه خاطراتی از شهید سید حسین علم‌الهدی
پدیدآورندگان : به‌اهتمام: هادی سعادتی , به‌اهتمام: علی‌اكبر ترابی، ناشر: هویزه، محل نشر: قم
آن‌چه در این مجموعه گردآمده 114خاطره کوتاه درباره زندگانی «شهید سید حسین علم الهدی» است که از قول خانواده و دوستان و آشنایانش روایت شده است .نامبرده در اوایل نوجوانی به مبارزان علیه رژیم طاغوت پیوست و سرانجام در 16دی ماه 1359 در حماسه هویزه به شهادت رسید .عکس‌هایی از این شهید در پایان کتاب به چشم می‌خورد .
کتاب «سید حسین» خاطرات شهید علم‌الهدی است که به کوشش حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحمید علم‌ الهدی، برادر شهید گردآوری گردیده و محمود مطهری نیا آن را بازنویسی کرده است و انتشارات هویزه منتشر کرده. کتاب «سید حسین» بازنویسی جدید خاطرات شهید سید حسین علم الهدی بر اساس کتاب «لحظه های آشنا» می باشد
این کتاب شامل فصل های سال‌شمار زندگی شهید علم‌الهدی، کودکی و نوجوانی، دانشجوی مبارز، پاسدار انقلاب، تا پرواز، نامه به خواهر، نامه به خواهر درباره اقبال لاهوری، بیانات حضرت آیت ‌الله خامنه‌ای در مزار شهدای هویزه و عکس‌ ها، می باشد.
11 کتاب درباره شهید سید حسین علم الهدی و حماسه شهدای هویزه
سفر سرخ
نویسنده: نصرت الله محمود زاده، نشر: سازمان بسیج دانشجویی
سفر سرخ، با قلمی جذاب و زیبا نوشته شده و در پنجمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس در رشته زندگینامه داستانی، رتبه دوم کشوری را کسب نموده است.
کتاب سفر سرخ زندگینامه داستانی درباره وقایع، سرگذشت، خاطرات و یادداشت های شهید سیدحسین علم الهدی است.
این کتاب، داستان مستند از زندگی سید حسین علم الهدی می باشد.
در مقدمه کتاب آمده است: شناخت این افراد بستری است برای ورود به نقاط عطف تاریخ جامعه زیرا اراده آنها است که تاریخ را رقم زده است و سمت و سوی جامعه را تعیین می کند.
نصرت الله محمودزاده درباره آشنایی اش با این شخصیت نوشته است: کتاب سفر آشنایی با سیدحسین علم الهدی در جبهه سوسنگرد به ویژه هویزه در اوایل حمله عراق به ایران فرصتی شد تا که ژرف نگری این جوان را کنجکاوانه دنبال کنم. مقاومت او در برابر تانک های سرمست عراقی در دشت هویزه نقطه عطف این آشنایی بود. هنگامی که در غروب 16 دی 1359 با جسد آغشته به خونش مواجه شدم فهمیدم این مرد برگ زرینی از تاریخ این دیار خواهد شد.
این کتاب در پنجمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس در رشته زندگینامه داستانی، رتبه دوم کشوری را کسب نموده است.
کتاب که زوایای مختلف زندگی شهیدعلم الهدی را از کودکی تا آغاز مبارزات انقلاب، از حلقه های مطالعاتی تا فعالیت در منطقه و نقش آفرینی به عنوان یک هسته ی فرهنگی اجتماعی و تا مبارزات دانشجویی در مشهد و سخنرانی در خوزستان و در نهایت جهاد و شهادت در هویزه را شامل می شود.
صحنه پردازی های دقیق از شکنجه یک کودک خردسال در زندان ستم شاهی تا محیط خانوادگی روحانی تا لحظه های حساس نظامی که ویژگی عموم نثرهای محمودزاده است در این کتاب نیز نمود عینی یافته است و خواننده را در روابط مختلف ۱۳ فصل کتاب بدون وقفه برای به پایان بردن داستان رهنمون می سازد.
کار تحقیقی جدی صورت گرفته در این کتب که بر پایه ی اطلاعات موجود از شهید تا مصاحبه با شخصیت های مختلف حتی رهبر معظم انقلاب سامان یافته است به این مجموعه ۳۸۸ صفحه ای وزانت دو چندان داده است.
سفر سرخ با 359 صفحه حاوی 13 فصل است و در پایان کتاب عکس ها و اسناد این شهید نیز ضمیمه شده است. چاپ اول کتاب در سال 1376 و چاپ پنجم آن در پاییز 1387 منتشر شده است
ت‍ه‍ران‌: نشر خ‍ادم‌ ال‍رض‍ا(ع‌)، ۱۳۸۱. ‏‫تهران‬: جنات فکه: هویزه، ‏‫۱۳۸۷.‬1395، شهید کاظمی‬‬
11 کتاب درباره شهید سید حسین علم الهدی و حماسه شهدای هویزه

«سه روایت از یک مرد» عنوان رمانی از نویسنده معاصر محمدرضا بایرامی است که بر اساس زندگی نامه "شهید حسین علم الهدی" از فرماندهان سپاه خوزستان در سه بخش نوشته شده است.
نویسنده برای بازتاب افکار و اندیشه ها و همچنین نحوه زندگی شهیدحسین علم الهدی، سعی کرده است از شیوه های رایج و کلیشه ای زندگی نامه نویسی شخصیت های برجسته تاریخی، دوری و از شیوه های نو استفاده کند. البته شیوه مورد استفاده نویسنده در این کتاب در داستان نویسی معاصر امری متداول است، ولی در مورد زندگینامه نویسی تجارب موفقی در این زمینه نداشته ایم. بایرامی به زندگی شهید حسین علم الهدی از سه زاویه نگریسته است. زاویه اول از چشم «معبر» است شکنجه گری که بارها علم الهدی را زیر سخت ترین شکنجه ها قرار داده. او بیشتر از دوران کودکی حسین تعریف می کند؛ از زمانی که حسین نوجوانی بیش نبود و همیشه باعث دردسر دستگاه امنیتی رژیم شاه می شد....
دانش آموز دبیرستان بزرگمهر شامل خاطرات دوران نوجوانی شهید سیدحسین علم‌ الهدی از دانش ‌آموزان دبیرستان بزرگمهر است در این کتاب مواردی از مبارزه با رژیم پهلوی، درگیری با ساواک، تحمل سختی‌ های زندان، شکنجه و همچنین فعالیت ‌های فرهنگی و آموزشی شهید علم الهدی بازگو شده است.
دل نوشته، کتابچه حاوی مطالب جالب و ارزشمندی است که می ‌تواند الگوی مناسبی برای نسل جوان و آشنایی با شهید علم ‌الهدی باشد.
کتاب هویزه بود و خطر بود، شهر هزار آینه سروده شاعران معاصر درباره حماسه هویزه،
اون روزها شامل خاطرات بازمانده هویزه از علی اصغر خدابخشی
دانشجوی دانشگاه فردوسی شامل دوران جوانی شهید علم الهدی، نوجوان سیاسی با موضوع خاطرات ایشان از مبارزه با رژیم پهلوی، درگیری با ساواک، تحمل سختی ‌های زندان، شکنجه، انفجار سیرک مصری ‌ها در خوزستان و همچنین فعالیت ‌های فرهنگی و آموزشی
کتاب مادرفداکار مشتمل بر خاطراتی از مادر شهید سیدحسین علم ‌الهدی، خانم بتول علم‌ الهدی.