تبیان، دستیار زندگی

دانستنی های نجوم

در این مطلب قصد داریم شمارا تا حدودی با دنیای نجوم آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دانستنی های نجوم
حباب های آلفا لیمان:
این حباب ها گاز حاصل، از تولید خوشه های کهکشانی و با عمری بسیار کوتاه است. آن ها یک جسم بی حاصل پر شده از گاز هستند که به طور کامل منعقد نشده  است. آن اه از لحاظ شکل ظاهری  شبیه یک جانور تک سلولی یا ماهی ژله ای می باشند. بزرگ ترین نمونه شناسایی شده دارای وسعتی معادل 200 میلیون سال نوری بوده و در صورت فلکی دلو قرار گرفته است.
دانستنی های نجوم
نواحی رادیویی:

همان طور که ماده در معرض یک سیاه چال تحلیل می رود، در سرعت های بالا و در قطب های سیاه چاله ها، مقداری از ماده و انرژی به بیرون پرتاب می شود. این تشعشعات به شکل نواحی بسیار عظیم جریان هایی از انرژی رادیویی هستند  که با یک تلسکوپ رادیویی قابل مشاهده می باشند. بزرگ ترین نمونه مشاهده  شده تا کنون واقع در صورت فلکی اسد الاصغر ه شیر کوچک) می باشد. اندازه آن حدوده ای در حدود 40 میلیون سال نوری است. اندازه این جریان ها از یک سو تا سوی دیگر حتی از بزرگ ترین کهکشان ها نیز عظیم تر است.
دانستنی های نجوم
Bootes void

کهکشان ها معمولا در خوشه ها مقیم شده اند. حتی کهکشان ها ما ( راه شیری)  نیز این چنین است.

این خوشه ها به آهستگی و به واسطه نیروهای گرانشی به یک دیگر متصل شده و در گروه هایی در امتداد متصل شده و در گروه هایی در امتداد فضا- زمان بسط می یابند. اما در بعضی از بخش های آن چیزی مقیم نمی باشند و تهی هستند.  

بزرگ ترین آن ها Bootes void  خوانده می شود. این ناحیه تهی منطقه ای با وسعت 250 میلیون سال نوری می باشد، منطقه ای آن قدر وسیع که در آن 2500 کهکشان راه شیری را می توان در کنار یک دیگر قرار داد.

دانستنی های نجوم
ابر خوشه شپلی:

این عظیم ترین شیء به هم پیوسته با نیروی گرانش است که ما تاکنون شناخته ایم. ابر خوشه شپلی مجموعه ای از کهکشان هاست که محدوده که محدوده آن بالغ بر 400 میلیون سال نوری است.  این بدان معناست که کهکشان ها راه شیری ما 4000 برابر و کوچک تر از این ساختار است و عبور آن حتی برای پرسرعت ترین فضا پیماها تریلیون ها سال به طول خواهد انجامید. 

دانستنی های نجوم
شبکه کیهانی:

اکثر ستاره شناسان بر این باورد که بزرگ ترین ساختار در جهان هستی شبکه کیهانی است. این شبکه را می توان مانند داربستی بی انتها از خوشه ها و ابر خوشه های کهکشانی احاطه شده با ماده تاریک در نظر بگیرید که دارای ساختار شبیه بهش بکه ای سه بعدی  از تارهای عنکبوت است. 
خوشه های کهکشانی و ماده تاریک (هاب) هایی را می سازند که رشته های کهکشان ها این هاب ها را به یک دیگر متصل می نمایند. و اما این شبکه تا چه  اندازه بزرگ است؟ اگر کهکشان راه شیری یک دانه خشخاش بود، آن گاه شبکه کیهانی به اندازه یک استادیوم می باشد.
دانستنی های نجوم

koodak@tebyan.com
کانال کودک و نوجوان تبیان
تنظیم: شهرزاد فراهانی- منبع: فصلنامه سازمان تبلیغات اسلامی (بشری)
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.