تبیان، دستیار زندگی
ساختمان هایی كه مردم در آن سكونت دارند در سرما نیاز به گرم شدن دارند. آتش یا گرمكن های كوچك فقط می توانند اتاق ها را به طور مجزا گرم كنند،....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سیستم حرارتی

ساختمان هایی كه مردم در آن سكونت دارند در سرما نیاز به گرم شدن دارند. آتش یا گرمكن های كوچك فقط می توانند اتاق ها را به طور مجزا گرم كنند، اما سیستم گرمایش مركزی می تواند كل ساختمان را گرم نماید. سیستم گرمایش مركزی یك دیگ بخار دارد كه با برق، گاز، نفت و یا سوخت جامد (مثل ذغال سنگ) گرم می شود. دیگ بخار آب (در حال چرخش در لوله های متصل به رادیاتور شوفاژ) را گرم می كند، همچنین ممكن است، آب حمام و آشپزخانه را نیز گرم نماید. بعضی سیستم ها از تابش خورشیدی برای گرم كردن آب داخل پانل های خورشیدی استفاده می كنند.

سیستم حرارتیسیستم حرارتی

سیستم های دیگر هوای در حال حركت، ساختمان را گرم می كنند، یا از سیم پیچ های گرمكن واقع در كف و سقف، برای گرم كردن ساختمان استفاده می نمایند. گرمكن ها و سیستم های گرمایشی توسط زمان سنج و ترموستات كنترل می شوند. این وسایل گرمكن را خاموش و روشن می كنند، و بدین ترتیب دما تثبیت شود.

سیستم های گرمایشی برای تمام فصول

سیستم گرمایشی

بسیاری از مردم در مناطقی زندگی می كنند كه زمستانی سرد و تابستانی گرم دارد، و ساختمانشان به سیستمی نیاز دارد كه اتاق ها را سرد و یا گرم نماید. سیستم های تهویه هوا می توانند اتاق ها را هم گرم و هم سرد نمایند. این سیستم ها پروانه ای دارند كه هوا را در داخل كانال هایی در تمام اتاق های ساختمان به گردش در می آورد. همچنین پروانه دمنده، هوای تمیز بیرون را به داخل كشیده و با هوای داخل مخلوط می كند، از طرف دیگر "دستگاه رطوبت" مقدار رطوبت هوا را تنظیم می كند. در زمستان، یك قطعه ای كه بوسیله برق، بخار یا آب داغ گرم می شود، هوایی كه از اتاق ها می آید را گرم می كند. هوای گرم شده به اتاق ها باز گردانده می شود. در اتاق ها دمای هوا به وسیله دماپا كنترل می شود. در تابستان، هوا از یك دستگاه خنك كننده (كه شبیه یخچال كار می كند) عبور داده می شود. این دستگاه گرما را از اتاق ها به بیرون ساختمان منتقل می كند. گرمای هوای داخل ساختمان بوسیله دستگاه تبخیر كننده جذب می شود. ماده سرد كننده به قسمت چگالنده تلمبه می شود و در آن محل گرما به هوای بیرون خانه منتقل می گردد.

گرمكن خورشیدی

به کمک مراحل زیر یک گرمكن خورشیدی بسازید. در این پروژه، از یك چراغ به عنوان خورشید استفاده می شود. پانل های خورشیدی در سقف ها به روش مشابه ای از انرژی خورشیدی استفاده می كنند.

توصیه می شود برای این فعالیت پژوهشی اولیاء محترم نیز كمك كنند.

وسایل مورد نیاز

وسایل مورد نیاز

بطری پلاستیكی نوشیدنی، خط كش، سوهان گرد، لوله مسی انعطاف پذیر به طول ٦٠ سانتیمتر و به قطر ١ سانتیمتر، سنباده، ظرف آب (با دمای اتاق)، كاتر، جعبه كم عمق به ابعاد حدودی ٢٥*٢٠ سانتیمتر، مقوای چندلایه به ابعاد ٢٤*٨ سانتیمتر، پوشش روی غذا برای روكش جعبه، قیچی، چراغ مطالعه، چسب پهن، لوله پلاستیكی انعطاف پذیر به طول ٥٠ سانتیمتر و قطر ١ سانتیمتر، چاقو، تكه چوب، قیف، چوب پنبه برای درب بطری، چسب نواری، نخ، چسب

١- یك تكه نوار چسب پهن بالای ته بطری بچسبانید. یك تكه چسب دیگر ٥ سانتیمتر بالاتر از اولی بچسبانید. ضربدری به طول ١ سانتیمتر (بر روی هر یك از چسب های روی بطری ببرید. به كمك سوهان، ضربدرها را به شكل سوراخ درآورید به طوری كه محكم به بطری وصل شود.

گرمكن خورشیدی

٢- به كمك چاقو و سنباده انتهای لوله های پلاستیكی را بتراشید تا محكم داخل لوله مسی قرار گیرد. با نوار چسب آن را محكم كنید. لوله مسی را همانند شكل خم كنید به طوری كه داخل جعبه جا شود.

گرمكن خورشیدی

٣- لوله مسی را در جعبه قرار دهید. به كمك قیچی دو سوراخ در یك طرف جعبه ایجاد كنید تا لوله پلاستیكی از آن عبور كند. روی جعبه را با پوشش روی غذا بپوشانید. به این ترتیب جعبه به همراه لوله اش شبیه پانل خورشیدی می شود.

گرمكن خورشیدی

٤- با فشار، انتهای لوله های پلاستیكی را داخل سوراخ های بطری وارد كنید. مقوای مستطیلی چندلایه را برش داده و دو مثلث حاصله را به ته پانل بچسبانید تا پانل به طور مایل روی آن قرار گیرد. لوله سوراخ بالایی بطری باید به قسمت بالایی پانل وصل شود. بطری را روی یك جعبه قرار دهید.

گرمكن خورشیدی

٥- پانل را روی مثلث طوری قرار دهید كه لوله خروجی از سوراخ بالایی بطری بالاتر از سوراخ ورودی پانل باشد. داخل بطری آب بریزید تا تمام لوله ها پر شده و به بطری باز گردد. سطح آب باید بالاتر از بالاترین سوراخ باشد. به كمك نخ دما سنج را از دهانه بطری آویزان كنید تا سر حباب دار آن زیر سطح آب قرار گیرد. چوب پنبه را روی بطری قرار دهید تا نخ به آن گیر كند.

گرمكن خورشیدی

٦- چراغ را روی پانل خورشیدی قرار دهید و آن را روشن كنید. به دما سنج نگاه كنید تا ببینید چگونه پانل خورشیدی آب را گرم می كند.

گرمكن خورشیدی

پانل خورشیدی مشتمل بر لوله ای است كه آب مخزن در آن به چرخش در می آید. آب داخل لوله بوسیله پرتوهای خورشید گرم می شود و به بالای مخزن جریان می یابد. آب سرد از ته مخزن خارج شده و به گرمكن جریان می یابد تا در آن محل مجدداً گرم شده و به مخزن باز گردد.

بازگشت