تبیان، دستیار زندگی
به وسیله یك آتش نشان ساده، شعله شمعی را خاموش كنید. این وسیله از دو ماده شیمیایی خانگی برای تولید گاز دی اكسید كربن استفاده می كند....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یك آتش نشان بسازید

به وسیله یك آتش نشان ساده، شعله شمعی را خاموش كنید. این وسیله از دو ماده شیمیایی خانگی برای تولید گاز دی اكسید كربن استفاده می كند. این گاز سنگین تر از هوا است، و شعله شمع را پوشش می دهد و مانع رسیدن هوا می گردد و در نتیجه شمع خاموش می شود. شما می توانید از این آتش نشان برای تولید كفی كه می تواند آتش را خاموش كند نیز بهره گیری كنید. این آزمایش نشان می دهد كه چگونه یك آتش نشان واقعی آتش را خاموش می كند. هرگز آن را با آتش واقعی یا مواد اشتعالی دیگر امتحان نكنید.

توصیه می شود برای این فعالیت پژوهشی اولیاء محترم نیز كمك كنند.

آنچه شما نیاز دارد:

ظرف شیشه ای مقاوم در برابر حرارت، یك تكه مقوا، تكه ای كوچك خمیر مجسمه سازی، بیكربنات سدیم، كبریت، شمع، نی نوشابه قابل تاشدن، گیره كاغذ، سركه، شمع، بطری كوچك پلاستیكی نوشابه

وسایل ساخت آتش نشان

١- شمع را در ظرف (مقاوم در برابر حرارت) قرار دهید. ظرف بایستی حدود دو برابر طول شمع باشد. از یك بزرگ تر كمك بخواهید تا شمع را بوسیله كبریت روشن كنید.

آتش نشان

٢- مقداری خمیر مجسمه سازی حول نی نوشابه (٢.٥ سانتیمتر از یك طرف) بچسبانید تا نی را نسبت به دهانه بطری هوا ناپذیر (هوا بندی) كند. قسمت بلندتر نی را با گیره محكم ببندید.

آتش نشان

٣- ٥ سانتیمتر سركه در بطری بریزید. یك قاشق سوپخوری بی كربنات سدیم از طریق یك مقوای تا شده داخل بطری بریزید. دربی را (كه ساخته اید) روی بطری قرار دهید به طوری كه طرف كوتاه نی داخل بطری قرار گیرد.

آتش نشان

٤- انتهای نی را داخل دهانه ظرف بگیرید و گیره را باز كنید. در هنگامی كه تركیب مواد شیمیایی حباب هایی را داخل بطری بوجود می آورد، گاز تولید می شود. البته در این زمان كفی نیز تولید می شود كه در بطری باقی می ماند. گاز به سرعت خارج می شود و شعله شمع را خاموش می كند.

آتش نشان

٥- آزمایش را تكرار كنید، ولی اینبار دو برابر سركه و بی كربنات سدیم استفاده كنید. با این كار كف به اندازه كافی تولید می شود تا بتواند به ته نی (داخل ظرف) برسد. كف به سرعت از نی خارج می شود و آتش را خاموش می كند.

آتش نشان