تبیان، دستیار زندگی
بامداد سه شنبه ۷ اسفند، بار دیگر آسمان جلوه‌ی دیگری از زیبایی‌های خود را نمایان می‌کند. این بار مقارنه‌ی زهره و عطارد زیبنده‌ی آسمان صبحگاهی خواهد بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مقارنه‌ی عطارد و زهره

بامداد سه شنبه ۷ اسفند، بار دیگر آسمان جلوه‌ی دیگری از زیبایی‌های خود را نمایان می‌کند. این بار مقارنه‌ی زهره و عطارد زیبنده‌ی آسمان صبحگاهی خواهد بود.

پس از ماه گرفتگی بسیار جذاب در صبحگاه پنجشنبه دوم اسفند ماه، باز هم آسمان صبحگاه میزبان رویداد جالب دیگری است. این بار مقارنه دو سیاره‌ی زهره و عطارد.

مقارنه زمانی روی می دهد که دوجرم پرنور در آسمان، به نزدیکی هم قرار گیرند. مثلاً مقارنه ی زهره و ماه، یعنی زمانی که زهره همانند ستاره ای پرنور در کنار هلال ماه قرار گرفته است؛ که از زیباترین صحنه های آسمان شب است.

عطارد سیاره‌ای است که دیدن آن در هر زمان امکان پذیر نیست. با توجه به نزدیکی این سیاره با خورشید، همیشه در کنار خورشید و در افق قرار دارد.

افق

آسمان جنوب شرقی در صبحگاه این روزها (حدود 7 اسفند 86)

در این چند روز، اگر صبحگاهان قبل از طلوع مهر تابان، نگاهی به افق شرقی و نزدیکی مکان طلوع خورشید بیندازید، جسمی نورانی را مشاهده خواهید نمود که همان سیاره زهره یا نگین درخشان آسمان است. سیاره عطارد در نزدیکی افق و پایین‌تر از زهره است و دیدن آن کمی مشکل خواهد بود. اما با گذشت چند روز جدایی زاویه‌ای عطارد از خورشید بیشتر می‌شود و وضعیت رصدی آن به وضعیت مطلوبی خواهد رسید.

نقشه

نقشه‌ی رصدی مقارنه

اگر از رصدگران صبور باشید می‌توانید نزدیک شدن این دو سیاره به یک دیگر را مشاهده کنید، تا اینکه در صبحگاه روز سه شنبه هفتم اسفند ماه، صورت فلکی جدی (بزماهی) میزبان مقارنه دو سیاره عطارد و زهره با جدایی زاویه ای ۱ درجه و ۱۰ دقیقه خواهد بود. در این مقارنه قدر سیاره زهره ۳.۹- و قدر سیاره عطارد ۰.۳ است. اگر با تلسکوپ به این مقارنه بنگرید قرص سیاره زهره و قرص بسیار کوچک سیاره عطارد را می‌توانید به وضوح مشاهده کنید.

خسرو جعفری زاده

منبع:

http://www.nojum.ir/