تبیان، دستیار زندگی
یك دوربین فیلم برداری شامل یك حلقه فیلم است كه در پشت عدسی و یك پرده (همانند دوربین عكاسی) حركت می كند. ....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سینما 2

یك دوربین فیلم برداری شامل یك حلقه فیلم است كه در پشت عدسی و یك پرده (همانند دوربین عكاسی) حركت می كند.

پرده 24 بار در ثانیه باز و بسته می شود، یك سری از تصویرهای ساكن بر روی فیلم نقش می بندد. در سینما، فیلم از پروژكتور عبور می كند و تصویرها یكی پس از دیگری( با سرعت 24 تصویر در ثانیه) بر روی پرده می افتد، بدین ترتیب شما فیلم را می بینید. در فیلم با حركت آهسته، فیلم برداری با سرعت زیاد صورت می گیرد ولی در هنگام پخش سرعت آن عادی است.

حركت فیلم

فیلم به طور یكنواخت از پروژكتور سینما عبور نمی كند. پروژكتور برای هر تصویر ساكن كه بر روی پرده نمایش داده می شود، توقف می كند، و سپس حركت نموده و مجدداً تصویر بعدی را نشان می دهد. برای اطمینان از اینكه تصویر واضح است، بایستی هر تصویر بر روی پرده ساكن بماند. اگر تصاویر بدون وقفه (پی در پی) بر روی پرده انداخته شوند شما قادر نخواهید بود فیلمی ببینید، در واقع در این حالت یك روشنایی مات و محو بر روی پرده نقش می بندد. برای رفع این مشكل، وقتی فیلم از یك تصویر به تصویر بعدی می رود، پرده پروژكتور مانع مسیر نور (تابیده به فیلم) می شود.

1- روی دو لبه كناری فیلم سوراخ های وجود دارد. این سوراخ ها در تاج چرخ دنده گیر كرده و باعث حركت فیلم می شود. فیلم از پشت دریچه ای عبور می كند كه در آن روزنه ای به اندازه تصویر فیلم وجود دارد.

حركت فیلم

2- هنگامی كه عدسی ها تصویر را بر روی پرده می اندازند، فیلم در مقابل دریچه ثابت نگه داشته می شود. در مدل زیر، یك قرقره پیوسته در حال چرخش است، و بر اثر آن یك پرده (كه شامل دو تیغه است) به چرخش در می آید. دقت كنید این پرده به كمك تسمه به قرقره وصل است.

حرکت فیلم

3- یك میله كوچك روی قرقره با صلیب درگیر است و باعث چرخش صلیب می شود. وقتی صلیب می چرخد، فیلم را به حركت در آورده و تصویر بعدی را در مقابل دریچه قرار می دهد. در زمانی كه فیلم در حال حركت است، پرده مانع تابش نور به فیلم می شود.

حركت فیلم

4- وقتی صلیب یك چهارم دور چرخید، میله كوچك (روی قرقره) از شیار جدا می شود. صلیب متوقف شده و فیلم در مقابل دریچه ساكن می ماند. در ضمن پرده نیز از مقابل دریچه برداشته می شود.

حركت فیلم

5- هنگامی كه پرده از مقابل دریچه گذشت و تصویر بر روی پرده به نمایش در آمد، مراحل حركت مجدداً تكرار می شود. هر مرحله كامل فقط 24/1 ثانیه طول می كشد.

حركت فیلم

صدا و تصویر

پروژكتور لامپی بسیار پر نور و یك عدسی با كیفیت عالی (برای ایجاد تصویر واضح) دارد.

پروژکتور

یك روش ضبط صدا بر روی فیلم عبارت از سیستم نوری است. در این روش سیگنال های صوتی به صورت خط موج دار (شیار صدا) در طول تصاویر ایجاد می گردد. برای ایجاد صدا، نور یك لامپ از شیار صدا عبور كرده و به هد صدا می تابد. خط موج دار شدت نور رسیده به هد را تغییر می دهد. هد این تغییر نو را به سیگنال در حال تغییری تبدیل می كند. این سیگنال در بلندگو به صدا تبدیل می شود.

بسیاری از فیلم ها شیار صدای دارند كه از مواد مغناطیسی ساخته شده است و عملكرد آن شبیه نوار ضبط صوت است. هد صدا دور از دریچه پروژكتور قرار دارد، به طوری كه فیلم به طور یكنواخت از مقابل هد عبور می كند.

 فیلم

در فیلم های سینمایی، ممكن است چندین فیلم (یكی پس از دیگری) به نمایش در آید. اما در بسیاری سینماها، تمام فیلم های مربوط به یك نمایش به یكدیگر وصل شده، و بدین ترتیب فیلم بزرگی حاصل می شود.

بازگشت