تبیان، دستیار زندگی
شتاب زیاد یك ویژگی است كه اكثر رانندگان خواهان آن هستند. با فشار دادن پدال گاز سوخت بیشتری (از طریق كاربراتور و انژكتور سوخت) به موتور می رسد و خودرو سرعت می گیرد....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ماشین 2

شتاب زیاد یك ویژگی است كه اكثر رانندگان خواهان آن هستند. با فشار دادن پدال گاز سوخت بیشتری (از طریق كاربراتور و انژكتور سوخت) به موتور می رسد و خودرو سرعت می گیرد. از دیگر اجزاء مهم خودرو های جدید، سیستم هایی هستند كه رانندگی را آسان تر و ایمن تر می كنند. فرمان و ترمز می توانند تقویت شوند (به كمك سیستم هیدرولیك) تا تلاش پا و یا دست راننده كاهش یابد. ترمز های غیر قفل شونده یك مشخصه ایمنی است كه احتمال سر خوردن در ترمزهای ناگهانی را كاهش می دهد. اگر خودرو تصادف كند یا به طور ناگهانی متوقف شود، كمربند ایمنی مانع از این می شود كه راننده و مسافرین از صندلی شان بلند شوند.

اولین خودرو

موتور درون سوز در سال 1860 توسط "اتینّه لنویر" بلژیكی (1900-1860) اختراع شد. در سال 1885، "كارل بنز" آلمانی (1929-1884) موتور سبك و عملیاتی ساخت كه می توانست نیروی یك خودرو را در جاده تأمین كند. او همچنین اولین خودرو را ساخت، یك سه چرخ ای كه با یك موتور چهار زمانه كار می كرد.

اولین خودرو

كاربراتور ساده

به درون یك نی خمیده بدمید و آب را بالا آورده و به شكل قطرات به هوا بپاشید. هوای در حال حركت در نی فشار را كم می كند، بنابراین فشار هوای بیرون آب را با نیرو از نی بالا می آورد.

آنچه شما نیاز دارد:

ظرف شیشه ای، لیوان آب، كاتر، ورق كاغذ، نی نوشابه، چاقو، كاسه

وسایل ساخت کاربراتور

1- شكافی را در میانه نی ایجاد كنید. كاغذ را به شكل عمودی به كاسه بچسبانید. نی را در لیوان آب بگذارید به طوری كه روی شكاف به سمت كاغذ باشد.

 ساخت کاربراتور

2- درون نی بدمید، آن را تحت زوایای مختلف خم كنید، تا اسپری خوبی از شكاف خارج شود.

 ساخت کاربراتور

تغذیه سوخت

در كاربراتور، سوخت ذخیره شده در محفظه به سمت لوله هوا (كه به موتور می رسد) فرستاده می شود. لوله در این نقطه نازك می شود، این باعث می شود هوا با سرعت بیشتری عبور كند و در نتیجه فشار كاهش می یابد. این تغییر فشار، سوخت را به سمت جریان هوا می كشد، و در آن محل به شكل ذرات ریز و بخار در می آید. پدال گاز دریچه ای را به كار می اندازد، و بر اثر چرخش آن نسبت مقدار سوخت به هوا (كه به موتور می رود) تنظیم می شود.

ساخت كمربند ایمنی

نشستن در ایمنی

شما باید همواره در خودرو كمر بند ایمنی را ببندید. كمر بند قفلی دارد و فقط وقتی گیر میكند كه كمر بند به سرعت و آنی كشیده شود (مثلاً هنگام تصادف). با این حال، كمر بند در سرعت های كم براحتی دراز می شود و شما می توانید به چیزهایی كه در خودرو قرار دارد دسترسی داشته باشید. كمر بندی را بسازید كه به این صورت عمل كند.

توصیه می شود برای این فعالیت پژوهشی اولیاء محترم نیز كمك كنند.

آنچه شما نیاز دارد:

تخته چوبی به ابعاد 50 * 15 سانتیمتر، قیچی، پیچ گوشتی، سوهان گرد، دریل و مته 3 میلیمتری، پیچ 5 سانتیمتری، پیچ و 8 مهره آن، خط كش، چسب نواری، قرقره نخ، كش حلقه ای، ریسمان، گیره رو میزی

وسایل ساخت كمربند ایمنی

1- سوراخی در قرقره ( كمی جابجا از محور وسط و 90 درجه نسبت به آن) ایجاد كنید. سوراخ را كمی بزرگ كنید تا اندكی پهن تر از پیچ شود.

ساخت كمربند ایمنی

2- پیچ محور را با نوار چسب بپوشانید تا سطح آن هموار شود، البته قسمتی را در انتهاء برای شش مهره كنار بگذارید. آن را از سوراخ (بوجود آمده در) قرقره عبور دهید. مهره ها را از پیچ عبور دهید تا از یك طرف سنگین شود.

ساخت كمربند ایمنی

3- قرقره نخ را به یك طرف پایه طوری پیچ كنید تا بتواند آزادانه بچرخد. در طرف دیگر پایه پیچ دیگری اضافه كنید. پیچ سومی به فاصله 5 سانتیمتر از پیچ اول اضافه كنید تا مثلث قائم الزاویه ای (توسط این سه پیچ) شكل گیرد.

ساخت كمربند ایمنی

4- حلقه كش 8 سانتیمتری را به پیچ دوم وصل كنید. یك نخ به طول 50 سانتیمتر به طرف آزاد كش گره بزنید. نخ شبیه كمر بند واقعی صندلی عمل می كند.

ساخت كمربند ایمنی

5- مطمئن شوید كه پیچ از هر دو طرف قرقره به یك میزان جلو آمده باشد. نخ را یك بار حول قرقره بپیچید سپس طرف دیگر را به آرامی به سمت خودتان بكشید تا قرقره بچرخد.

ساخت كمربند ایمنی

6- نخ را آزاد كنید تا كش نخ را به عقب بكشد. مجدداً نخ را بكشید، اما این بار به سرعت. بلافاصله نخ گیر می كند به همان شكل كه كمر بند در تصادف قفل می كند.

ساخت كمربند ایمنی

در مدل سازی زیر نحوه عملكرد قسمت اصلی كمربند ایمنی را می بینید. وقتی كمر بند به سرعت كشیده می شود قسمت دایره میانی به سرعت می چرخد و به استوانه كناری قفل می شود. برای آنكه قسمت دایروی كمربند با سرعت زیاد بچرخد، بر روی(اجرا) تقه بزنید.

بازگشت