تبیان، دستیار زندگی

پیشرفت یکی از اهداف مهم انسان است

5 نکته برای پیشرفت شخصی

طبیعی است که هر شخصی دوست دارد پیشرفت کند. اما برای پیشرفت کردن چکار باید کرد؟ آیا راهی مشخص و مطمئن برای پیشرفت هست؟ البته نکاتی کارآمد برای پیشرفت وجود دارند که برخی از آن‌ها را بیان می‌کنیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : حمید عبادی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
5 نکته برای پیشرفت شخصی
اگر می‌خواهید در زندگی شخصی خود پیشرفت کنید، ما چند راه ساده به شما پیشنهاد می‌کنیم. شاید این روش‌ها در ابتدا خیلی کارآمد به نظر نیاید، اما این روش‌ها در سراسر جهان امتحان شده و نتیجه‌ی بسیار مثبتی را از خود بر جای گذاشته‌اند. در واقع اگر واقعا به دنبال پیشرفت شخصی در کار و زندگی خود هستیم، می‌توانیم این روش‌ها را در پیش بگیریم. به هر حال امتحان کردنش بی‌هزینه است و توسط بسیاری از افراد موفق جوامع مختلف هم توصیه شده‌اند. پس نباید ساده از کنار این نکات به‌ظاهر ساده گذشت.

یک قانون جالب هم در مورد پیشرفت شخصی انسان در زندگی وجود دارد که دانستن آن خالی از لطف نیست و آن این است که هیچ سقف و محدودیتی در پیشرفت انسان وجود ندارد و تا هر جا و هر زمانی که بخواهیم می‌توانیم خود را پیشرفت دهیم و به علم و توانایی‌های خود بیافزاییم. در واقع شاید نتوانیم به نقطه‌ای دست یابیم که دیگر جایی برای پیشرفتمان وجود نداشته باشد و هرگاه احساس کردیم که دیگر انسان پیشرفته و خوبی شده‌ایم، باید بدانیم که می‌توانیم پیشرفته‌تر و بهتر شویم.

 تجربه کردن کارهای جدید می‌تواند باعث افزایش خلاقیت و بهبود تصمیم‌گیری افراد شود


قبل از معرفی این روش‌ها، یک جمله‌ی معروف وجود دارد که بد نیست در مورد این جمله کمی فکر کنیم. آن جمله می‌گوید: "هیچ انگیزه‌ای برای زندگی کردن وجود ندارد جز زندگی کردن" به بیان دیگر مهم‌ترین انگیزه برای زندگی کردن، خودِ زندگی کردن است. حالا به معرفی 5 نکته برای پیشرفت شخصی می‌پردازیم.

1- هر روز قدری مطالعه کنید

این مطالعه می‌تواند از روی یک کتاب، یک مجله و یا منابع اینترنتی باشد. اما حواستان باشد که وقتتان را با مطالعه مطالب بیهوده هدر ندهید. یک جمله‌ی معروفی در ممورد کتاب‌ها هست که می‌گوید: "کتاب‌ها منابع اصلی خرد و عقل هستند". پس هرچقدر بیشتر مطالعه کنیم، خرد و دانش بیشتری کسب می‌کنیم.

2- یک زبان جدید بیاموزید

سعی کنید یک زبان جدید بیاموزید. این کار مزایای بسیاری دارد. یکی از این مزایا این است که مغز شما بسیار خلاق‌تر می‌شود و توانایی‌هایش افزایش می‌یابد. یکی دیگر از این مزایا این است که شما وارد یک دنیای جدید می‌شوید که بسیار لذت‌بخش و جالب می‌تواند باشد. علاوه بر این مزایا شما یک قابلیت جدید و یک توانایی جدید به خودتان اضافه کرده‌اید که مصداق پیشرفقت شخصی است. البته شاید از کلاس‌های زبان خسته‌کننده و حوصله سربر خسته شده باشید. اما اگر خلاقیت داشته باشید می‌توانید به روش‌های جدید دیگری زبان جدیدی یاد بگیرید.

3- به یک دوره‌ی آموزشی بروید

به یک دوره‌ی آموزشی بروید. این دوره‌ی آموزشی می‌تواند یک مهارت زندگی را به شما آموزش دهد مثل نقاشی، خیاطی، عکاسی، نجاری، آموزش یک نرم افزار خاص، موسیقی و بسیاری از مهارت‌های دیگر و یا می‌تواند آموزش یک ورزش مثل شنا، یوگا و یا اسب‌سواری باشد. اگر در این مورد فکر کنیم متوجه می‌شویم که با انجام دادن هر کدام از این کارها یک توانایی خاص بر توانایی‌های ما افزوده شده و ما پیشرفت کرده‌ایم.

 4- اتاق خود را خلاقانه و الهام‌بخش طراحی کنید

محیطی که یک فرد در آن قرار دارد، بر رفتار، افکار و احساسات آن فرد تاثیرات زیادی می‌تواند داشته باشد. اگر ما در یک اتاقی که فضای خلاقانه‌ای دارد زندگی کنیم، هر روز تفکرات خلاقانه و الهام‌بخشی به سراغ ما می‌آید که می‌تواند انگیزه‌های ما را در انجام کارها افزایش دهد. سعی کنید تصاویری از کارهایی که می‌خواهید انجام دهید را در اتاقتان داشته باشید. به‌طور مثال اگر می‌خواهید به یک کلاس موسیقی بروید، عکس و نشانه‌هایی از ساز مورد علاقه‌ی خود را در طراحی اتاق خود نصب کنید و یا اگر می‌خواید اسب‌سواری یاد بگیرید نشانه‌ها و تصاویری از دنیای اسب‌ها و اسب‌سواری را در اتاق خود داشته باشید تا بتواند انگیزه‌های شما را در آموزش آن مهارت افزایش داده و باعث پیشرفتتان شود.
5 نکته برای پیشرفت شخصی

5- دنبال یک سرگرمی جدید باشید

به غیر از سرگرمی‌ها و کارهای مورد علاقه‌ی عادی خودتان که همیشه انام می‌دهید هیچ کار و سرگرمی دیگری نیست که بخواهید امتحان کنید؟ هیچ ورزش جدیدی نیست که بخواهید امتحان کنید؟ هیچ مهارت جدیدی نیست که بخواهید یاد بگیرید؟ کارهای جالب و مهارت‌های بسیاری وجود دارد که ما می‌توانیم انجام دهیم. این سرگرمی‌های می‌توانند تفریحی یا غیر تفریحی باشد. به‌طور مثال یک ورزش جدید مثل صخره‌نوردی، تی‌آر‌ایکس، پیلاتس، فوتبال، دوچرخه‌سواری و یا کوهنوردی را امتحان کنید. یا می‌توانید دوره‌های طراحی، گرافیک، برنامه‌نویسی و یا دکوراسیون داخلی را بگذرانید. فقط کافی است تا یک سرگرمی و علاقه‌ی جدید پیدا کنید تا هم بر توانایی‌های خود بیافزایید و هم ذهن خود را با مسائل جدید درگیر کنید تا دچار یکنواختی نشود. با اینکار هم یک توانایی به توانایی‌های قبلی ما اضافه خواهد شد.
بیشتر بخوانید:
موفقیت چیست؟
چند راه برای باهوش‌تر شدن
چهار روش کاهش استرس

برای حاصل شدن پیشرفت شخصی باید توانایی‌های خود را افزایش دهیم و چیز دیگری نیاز نیست. در مواردی که ذکر شد، نیاز به امکانات و توانایی‌های خارق‌العاده‌ای نیست و با کمی همت و پشتکار می‌توان به پیشرفت‌های شخصی بسیاری در دست یافت. این توانایی‌ها در طول زندگی بسیار کارآمد خواهند بود که می‌تونند در مراحل مختلف به کمک ما بیایند. نظرات و پیشنهادات خود را در این زمینه با ما در میان بگذارید.