تبیان، دستیار زندگی

مروری بر مسیر برنامه «هفت» تا امرزو

تدارک «هفت» برای جشنواره

بعد از گمانه زنی ها درباره زمان پخش و مجری برنامه «هفت» تازه ترین خبرها حکایت از پخش این برنامه در روزهای منتهی به جشنواره فیلم فجر دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
برنامه هفت
اواخر فروردین ماه امسال ناصر کریمان مدیر گروه اجتماعی شبکه سه سیما خبر از تعطیلی برنامه «هفت» تا پایان انتخابات ریاست جمهوری داد و گفت سری جدید این برنامه بعد از انتخابات با تیم جدیدی می آید. اما با وجود گذشت حدود نه ماه از این خبر و گمانه زنی هایی که در طول این مدت درباره این برنامه خبرساز شد همچنان خبری از «هفت» نشد. حالا با نزدیک شدن به روزهای برگزاری سی و ششمین جشنواره فیلم فجر کریمان خبر از شروع این برنامه در روزهای منتهی به جشنواره فجر داده، خبری که امروز از طرف میرباقری معاون سیمای رسانه ملی تایید شد. میرباقری در اینباره می گوید: «عوامل تولید در حال آماده سازی جهت اجرایی شدن برنامه هستند و چندین مجری برای اجرای این برنامه انتخاب شدند که انتخاب نهایی آنها را به تهیه کننده سپرده ایم».

مسیر پر دست اندار «هفت»

«هفت» از اولین برنامه هایی بود که در قالب یک مجله تصویری سینما را واکاوی می کرد. تلویزیون با این برنامه شروعی خوبی برای تولید یک برنامه سینمایی موفق و پر بیننده داشت. فریدون جیرانی با برنامه «هفت» تجربه ساخت یک برنامه سینمایی مستقل را شروع کرد که تا قبل از آن نیازش احساس می شد؛ برنامه ای که به مرور توانست جای خوبی در بین اهالی سینما و طرفداران آن پیدا کند. جیرانی توانست به عنوان مجری برنامه و یکی از چهره‌های شناخته شده سینمای ایران،«هفت» را به جایگاه قابل قبولی رساند. با اینکه «هفت» شروع خوبی بود برای یک برنامه سینمایی ماندگار تا در قالبی جدید تعاملی میان تلویزیون و سینما باشد، اما کمتر از دوسال این برنامه تعطیل شد.
بعد از جیرانی سری دوم این برنامه بعد از 2 ماه، به سردبیری محمود گبرلو از سر گرفته شد؛ سری جدید با رویکردی متفاوت از سری قبل جلو رفت اما تغییر رویکرد برنامه و ریتم خنثی و یکدست آن مخاطبان ثابت هفت را به مرور کم کرد. این برنامه سری تا خرداد 94 به طول انجامید. برخلاف جیرانی که بعد از رفتن از هفت اظهارنظر مضخصی نداشت، گبرلو صراحتا در اظهارات خود با رسانه  ها گفته بود که به میل خودش کناره‌گیری نکرده است بلکه برنامه را از او گرفته‌اند!
برای سری سوم «هفت» گزینه‌های بسیاری مطرح شد. مهدی کرم‌پور، رسول صدرعاملی، حمید گودرزی، فرزاد حسنی، منصور ضابطیان، محمدرضا شهیدی‌فرد، اکبر نبوی، محمد حسین لطیفی و حتی جیرانی چهره های متفاوتی بودند که نامشان در گمانه زنی ها به چشم می خورد.  بالاخره با شروع مهر 94 فصل جدید «هفت» با اجرای بهروز افخمی آغاز شد. نقدهای مسعود فراستی بیشترین حاشیه را برای برنامه رقم زد و به فراخور هر برنامه حواشی زیادی دامن گیر افخمی و برنامه می شد. اما حضور افخمی هم ماندگار نبود و «هفت» با اجرای افخمی قبل از دوسالگی متوقف شد.
به روال قبل، اینبار هم دلیل تعطیلی برنامه در حد حواشی و حدس و گمان باقی ماند اما یکی از دلایل توقف برنامه مخالفت محمد مهدی حیدریان، رئیس سازمان سینمایی با سیاست‌های بهروز افخمی اعلام شد. بعد از تعطیلی برنامه «هفت» و اظهارنظرهایی که در رسانه ها مطرح می شد بهروز افخمی در دفاع از «هفت» و اثرگذاری آن بر سینما گفت: تا قبل از «هفت» ۹۷ درصد مردم سینما نمی رفتند اما الان تعداد بیشتری سینما می روند.

تدارک برای «هفت» جدید

بعد از تعطیلی سری سوم «هفت» اواسط تیرماه امسال اعلام شد سری جدید این برنامه به زودی آغاز می شود. گمانه زنی ها ادامه داشت تا اینکه در خبرها 24 شهریور زمان پخش برنامه اعلام و مهدی کرم پور به عنوان مجری معرفی شد.
خبرگزاری مشرق در گزارشی نوشت: «کارگردان فیلم «صوفی و دیوانه» که حضور پررنگی در مباحث کلان سینما اعم از صنفی و تئوریک دارد قرار است اجرای برنامه هفت را بر عهده بگیرد. ضمن اینکه حضور درخشان سعید قطبی زاده در مقام منتقد در ایام جشنواره فجر زمینه‌ای را فراهم کرده که او روی کرسی منتقد ثابت برنامه هفت که پیش از این متعلق به مسعود فراستی بود، بنشیند. پیش از این گمانه‌هایی در رابطه با کرم پور با تایید و تکذیب‌هایی همراه شده بود اما پیگیری خبرنگار مشرق از قطعی شدن نشستن کرم‌پور به جای افخمی حکایت دارد».
اما مهدی کرم پور از اجرای برنامه هفت حذف شد و در گفتگویی عجیب از معاون سیما میرباقری اعلام کرد: «هر اسمی به عنوان کاندیدا مطرح شود صد در صد حذف می شود! مهدی کرم پور حذف شد چون اگر کسی به قواعد کار تیمی وارد نباشد این قواعد را برهم می زند».
بعد از این اظهارنظر عجیب و جنجالی خبر تازه ای نبود و حتی در بعضی اخبار صحبت از تعطیلی کامل «هفت» بود تا اینکه اعلام شد عوامل برنامه به تهیه کنندگی سعید پروینی با نزدیک شدن به جشنواره فیلم فجر در تدارک سری جدید این برنامه هستند. 
درصورتیکه اینبار هم خبر پخش «هفت» منتفی نشود جشنواره امسال با سه ویژه برنامه تلویزیونی «سینما دو»، «شب های شفاهی» و «هفت» دنبال می شود. باید دید کدام یک در این رقابت موفق تر است.

منابع: مشرق/ کانال سینما/ صبا/ تبیان