تبیان، دستیار زندگی
اعلام برترین خودروهای سبز سال 2008
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برترین خودروهای سبز به همراه عکسهایی زیبا

طبق اعلام انجمن بهره وری انرژی آمریکا (ACEEE)، یک سوم از دوازده خودروی برتر سازگار با محیط زیست (خودروی سبز) در سال 2008 از موتور دوگانه سوز استفاده می کنند. این خودروها از ترکیب دو نوع موتور بصورت موتور داخلی درونسوز و موتور الکتریکی برای صرفه جویی بیشتر سوخت و کاهش اتلاف انرژی استفاده می کنند.

سازمان غیرانتفاعی ACEEE، با هدف پیشبرد بهینه سازی انرژی، حفاظت از محیط زیست و صرفه جویی بیشتر پایه گذاری شده است. این سازمان هر سال کتابی را تحت عنوان کتاب سبز شامل جدیدترین خودروهای سال منتشر کرده و برای هر خودرو امتیازی به عنوان “امتیاز سبز” در نظر می گیرد و همچنین 12 خودروی سازگار با محیط زیست را به نام “سبزترین خودرو ها” انتخاب می کند.

یکی از خودروهایی که در چند سال اخیر طبق انتخاب ACEEE، جزو “سبزترین ها” بوده و برای دو سال پیاپی مقام اول را از آن خود کرده است، Honda Civic GX، خودرویی با سوخت گاز طبیعی فشرده (CNG) بوده که در سال 2008، 57 امتیاز به دست آورد. این خودرو، بازده بالایی دارد و میزان اتلاف سوخت در آن نزدیک به صفر است و به همین دلیل عنوان برترین خودروی سازگار با محیط زیست را داراست و البته دارای فروش عمده نیست و به صورت محدود تنها در کالیفرنیا و نیویورک به فروش می رسد.

هندا سیویک GX

امتیاز سبز ، مقداری عددی است که میزان سازگاری یک خودرو با محیط زیست را بیان می کند و توسط ACEEE مشخص می شود و علاوه بر میزان صرفه جویی سوخت در یک خودرو، تمام قطعاتی از یک اتومبیل را که می توانند در آلودگی و گرم شدن زمین تاثیر داشته باشند، مورد توجه قرار می دهد.

بر طبق این ارزیابی، هر چقدر امتیاز سبز یک وسیله نقلیه بیشتر باشد، میزان سازگاری آن با محیط زیست نیز بیشتر است.

امسال، تعدادی خودروی جدید نیز به لیست اضافه شده اند، مثل Smart Fortwoکه در رتبه چهارم قرار گرفته، خودرویی به طول کمتر از 3متر و دو نفره و در واقع کوچتکترین خودرویی است که در حال حاضر در آمریکا به فروش رسیده. حجم موتور آن 1000CC و در واقع کمترین ظرفیت موجود است.

اسمارت فورتو

خودروی اروپایی دیگری که امسال وارد لیست شده، MINI Cooper/MINI Clubman نام دارد که با 44 امتیاز سبز در جایگاه هشتم قرار گرفته و برخلاف پارسال که خودروی ساخت داخل آمریکا در لیست نبود، Ford با خودروی مدل Ford Focus (ظرفیت 2000CC و موتور 4سیلندر) در جایگاه نهم قرار دارد.

مینی کوپر

دومین، سومین و ششمین خودروهای برتر ودوستدار محیط زیست در آمریکا نیز دوگانه سوز هستند: Toyota Prius و Honda Civic Hybrid و Nissan Altima Hybrid. بزرگترین خودروی حاضر در لیست از نظر جثه نیز Camry با موتور دوگانه سوز و جایگاه دهم نیز در اختیار Honda Fit میباشد.

برترین خودروهای دوستدار محیط زیست در سال 2008 بر مبنای امتیاز سبز:

Honda Civic GX (57

Toyota Prius (53

تویوتا پریوس

Honda Civic Hybrid (51

هندا سیویک دوگانه سوز

Smart fortwo (49

Toyota Yaris (46

تویوتا یاریس

Nissan Altima Hybrid (46

نیسان آلتیما

Toyota Corolla (45

تویوتا کرولا

MINI Cooper (44

Ford Focus (44

فورد فکاس

Toyota Camry Hybrid (44

تویوتا کمری دوگانه سوز

Honda Civic (44

Honda Fit (44

هندا فیت