تبیان، دستیار زندگی

بهترین غزل از نظر شهریار

شاگرد شهریار با بیان خاطراتی از این شاعر، به نقش او در جریان‌سازی شعر انقلاب اشاره می‌کند و می‌گوید که شهریار با همه چیز خود به حمایت از انقلاب اسلامی بلند شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
شهریار  شاعر

 نشست بررسی سروده‌های انقلابی شهریار با محوریت کتاب «شهریار و انقلاب ملت» با حضور اصغر فردی، از شاگردان شهریار، در خبرگزاری تسنیم برگزار شد. فردی در این نشست ضمن اشاره به چرایی انتشار این کتاب پس از 30 سال گفت: سال 71 مجموعه‌ای با عنوان «شهریار و انقلاب اسلامی» را منتشر کردم، قبل و بعد از این اثر در مجموعه‌ای اشعار انقلابی شهریار منتشر نشد. آن زمان هم بنده بر حسب مشاهده غفلت این اثر را منتشر کردم. من در حوزه نشر فعالیت نمی‌کنم، ناشر باید همه شعرها را چاپ می‌کرد، شعرهای او آماده بود و خانواده شاعر با ناشری قرارداد داشتند و امتیاز نشر اثر استاد به آنها واگذار شده بود، اما هربار که کلیات استاد شهریار چاپ می‌شد می‌دیدیم که سروده‌های انقلابی استاد شهریار محذوف است، انشاالله که در این عمدی نبوده است. می‌گوییم سراغ نگرفته‌اند. به همین دلیل دفتری را با همکاری انتشارات الهدی در 350 صفحه چاپ کردیم به این امید که توجه ناشر به این دسته از شعرها هم جلب شود. 20 سال هم گذشت، اما شعرهای استاد باز هم چاپ نشد. کلیات استاد با شمارگان بالا به فروش می‌رود، اما شعرهای انقلابی استاد در این آثار منتشر نمی‌شد.



او در ادامه به نقش شهریار در جریان‌سازی شعر انقلاب اشاره کرد و افزود: خیلی‌ها از علاقه استاد شهریار به انقلاب اسلامی ناراحت بودند و هستند. ناراحتی‌‌هایی که در تقارن روز شهریار با روز شعر و ادب رخ داد نیز از همین دست است. شهریار با همه چیز خود به حمایت از انقلاب اسلامی بلند شد. او هر ماه نصف حقوق ماهیانه‌اش را برای بازسازی مناطق جنگی پرداخت می‌کرد. یکی از دوستان می‌گفت که شهریار بی‌هزینه‌ترین شاعر برای انقلاب بود، من در جواب گفتم برعکس، هزینه هم پرداخت کرد؛ هم مادی و هم معنوی. نصف حقوق امروزه رقم قابل توجهی می‌شود، آن هم در طی چند سال. شهریار آدم نامشهوری نبود که در پناه کنگره‌های شعر و خبرگزاری‌ها مشهور شود، او شهرتی داشت که آن را قربانی و خرج کرد. با همان شهرت گفت که از این انقلاب حمایت می‌کنم.

 اصغر فردی

این شاگرد شهریار در ادامه به بیان خاطره‌ای از حمایت شهریار از انقلاب اسلامی و نهضت امام خمینی(ره) اشاره و اضافه کرد: از او در برنامه‌‌ای رادیویی پرسیدند که به نظر شما، به عنوان بزرگترین غزل‌سرای معاصر، بهترین غزل چیست، گفت غزل «خدایا خدایا، تا انقلاب مهدی خمینی را نگه دار». در آخر برنامه گوینده دوباره این سوال را تکرار می‌کند، که استاد باز همین جواب را می‌دهد.

ویژگی‌های فنی و محتوایی اشعار انقلابی شهریار، تأثیرگذاری او بر دیگر شاعران این حوزه، علاقه شهریار به ایران و تلاش کشورهای همسایه برای مصادره کردن این شاعر و تحریف اشعار او و همچنین ذکر خاطراتی از شهریار از دیگر بخش‌های این نشست بود که مشروح آن در روزهای آتی منتشر می‌شود.

غزل شهریار


کتاب «شهریار و انقلاب ملت» در 800 صفحه به چاپ رسیده و علاوه بر اشعار، دربردارنده دستخط‌های شاعر و همچنین تصویری از شهریار در لباس روحانی است. از دیگر ویژگی‌های این اثر، نقل رؤیای معروف آیت‌الله مرعشی نجفی طی نامه ممهور به سجع و مهر آن مرجع فقید و اختصاص فصلی مجزا به طرح بیانات مقام معظم رهبری درباره این شاعر است. اصغر فردی در مقدمه‌ای 200 صفحه‌ای در ابتدای این کتاب به ویژگی‌های این اثر و همچنین اهمیت سروده‌های انقلابی شهریار پرداخته است.

شهریار در مقایسه با دیگر شاعران هم‌دوره خود بیشترین توجه را به حوادث مرتبط با انقلاب اسلامی داشت. تجلیل مقام‌ امام خمینی(ره)، ایام‌الله، دقاع مقدس و نقش آفرینان آن حماست بزرگ، شهدا، ترورهای صورت گرفته در ابتدای انقلاب، فاجعه کشتار حجاج و تأسیس نهادهای انقلابی از زمره موضوعات مورد توجه او بود که در مدتی کمتر از یک‌دهه تقارن حیات جسمانی‌اش با انقلاب و نخستین دهه عمر جمهوری اسلامی آفرید. شهریار به گفته کارشناسان، شعور انقلابی را در شعر درآمیخته است. این موضوع هم از حیث واژگان و هم از حیث موضوع و محتوا قابل بررسی است.

منبع: تسنیم