دانشنامه فرهنگ فاطمى(علیها السلام)
آنچه در پی می آید گزارشی اجمالی درباره دانشنامه فرهنگ فاطمی می باشد که «پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی» از نیمه دوم سال 1381، در سه گروه «منزلت و شخصیت فاطمی»، «حکمت فاطمی» و گروه «زن و خانواده» کار تدوین و تألیف آن را آغاز نموده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تاریخ : چهارشنبه 1396/10/13 ساعت 10:57
تعریف، اهداف، اصول راهبردی و مدخل های نهایی دانشنامه از جمله مواردی هستند که در این گزارش به آن اشاره شده است.
آن جا که جبرئیل امین مأوا گرفته است *** هر دردمندی دامن زهرا گرفته است
آن کو فرستد مرغ دل را سوی او پیک *** دارد به لب زهرا گل لبّیک لبّیک
بانوی معراج است و محبوب الهی *** نامش شفاعت می کند هر بی پناهی
ماییم و چشم دل سوی سامان زهرا *** ماییم و دست خواهش و دامان زهرا
______________________________
[1] معاون اجرایی دانشنامه فرهنگ فاطمی.
انگیزه نگارش
پس از اتمام تألیف دانشنامه امام علی(علیه السلام)، همایشی تحت عنوان «همایش پاسداشت از پدیدآورندگان دانشنامه» در مدرسه دارالشفای قم برگزار شد. در این همایش، جمع عظیمی از مراجع، فقها و فضلای حوزه علمیه قم و برخی مسئولان فرهنگی شرکت داشتند. حکیم فرزانه حضرت آیة اللّه جوادی آملی ـ حفظه اللّه ـ در این همایش ضمن سخنرانی، با بیان ویژگی ها و برتری های دانشنامه امام علی(علیه السلام) نسبت به تألیفات مشابه، اظهار داشتند: بسیار مناسب است مجموعه پدیدآورندگان دانشنامه امام علی(علیه السلام)، دانشنامه ای را نیز درباره سیره و اندیشه های بلند حضرت فاطمه(علیها السلام) پدید آورند. سرانجام، در ملاقاتی با رهبر معظّم انقلاب اسلامی، این خواسته مطرح و با استقبال گرم معظّمٌ له مواجه گردید. مقام معظّم رهبری نیز از سرپرست دانشنامه امام علی(علیه السلام) و رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حضرت حجة الاسلام والمسلمین صادقی رشاد، خواستند تا این درخواست عملی شود. به دنبال آن، تمهیدات لازم برای نگارش دانشنامه فرهنگ فاطمی(علیها السلام) فراهم شد. این دانشنامه فعالیت خود را عملا از نیمه دوم سال 1381 آغاز نمود.
تعریف دانشنامه
دانشنامه فرهنگ فاطمی(علیها السلام) دائرة المعارفی است دارای ساختار موضوعی، هشت جلدی و مشتمل بر قریب 150 مدخل کلی در سه بخش:
1. تاریخ و سیره حضرت فاطمه(علیها السلام) (به مثابه الگوی عینی زن مسلمان);
2. تحلیل و بررسی علمی و نظری مباحث مربوط به حقوق زن و هویّت و منزلت خانواده;
3. تبیین مباحث فلسفی، اعتقادی، اخلاقی و عبادی با استناد به گفتار حضرت زهرا(علیها السلام).
اهداف دانشنامه
1. تبیین جامع و علمی از زندگانی، منزلت الهی، بینش و منش و رفع شبهات و تحریفات از زندگانی حضرت زهرا(علیها السلام);
2. ارائه الگوی عینی به زن مسلمان در عرصه های گوناگون اجتماعی و خانواده;
3. تبیین حقوق و تکالیف زن، منزلت نهاد خانواده و حقوق و تکالیف ارکان آن از منظر اسلام و با تکیه بر سیره و کلام فاطمه زهرا(علیها السلام).
اصول راهبردی
الف. از لحاظ رویکرد و محتوا
1. التزام روشن به یکی از سه رویکرد بنیادی (به منظور گسترش مرزهای معرفت دینی)، راهبردی (به منظور زمینه سازی برای انجام پژوهش های کاربردی) و کاربردی (به منظور تعمیق و تحکیم فرهنگ و اندیشه اسلامی و ارائه راه کارهای عملی);
2. اهتمام به نوآوری در حوزه مباحث نظری از طریق اتخاذ موضوع تازه و یا ارائه «نظریه جدید» یا «تبیینی نو» با راه کاری تازه (کشف یا نوگستری و عدم نقدگریزی) و یا نقد عالمانه و اساسی نظریه مشهور و مطرح (نهراسیدن از مشهورات با منطق علمی);
تبصره: وفاداری به اصول و مسلّمات اعتقادی بر مبنای نصوص و ادلّه محرزشده التزام به منطق اجتهاد و روش علمی ضروری است.
3. سعی در استقرار «نظریات مطرح» در زمینه موضوع تحقیق و اهتمام ویژه به «نظریات معاصر»; (بدین منظور، توجه به پیشینه تحقیق ضروری می نماید. همچنین منبع شناسی و تهیه فهرستی از منابع مرتبط از پیش شرط های پژوهش است.)
4. سعی بر احراز قابلیت برای «مرجعیت علمی»; (حاصل پژوهش باید حاوی مهم ترین، اساسی ترین و تحلیلی ترین اطلاعات در زوایای موضوع خود باشد و کم و بیش خواننده را از مراجعه به متون دیگر بی نیاز سازد و همچنین از حیث سطح علمی، قابلیت رجوع محققان به عنوان مأخذ را داشته باشد.)
5. اهتمام به طرح استشهاد به کلام و کردار حضرت در مباحث، هرجا که مناسب و میسور باشد.
ب. از لحاظ روش ها و سامانه
1. به کارگیری «روش های نو» پژوهشی و نگارشی.
2. التزام بر «حُسن تألیف» و سازمان علمی سخته; (علاوه بر رعایت اصول فنّی تدوین و آرایش اثر، مهم ترین و نخستین گام در عرصه نگارش، آن است که نویسنده ضمن مهندسی نوشتار، آغاز، میانه و پایانه پژوهش را از پیش در نظر بگیرد که در این مسیر، ایجاد نظم و ترتیب منطقی میان اجزای پژوهش و هماهنگی، از اهمیت فراوانی برخوردار است.)
3. التزام به اخلاق و ادب علمی در نقد و نقل مطالب و آراء; (حرمت نهادن به آراء و نظرات دیگران، حفظ عبارات دیگر مؤلّفان در نقل قول های مستقیم و ترجمه و نزیه نویسی; (نیالودن قلم به الفاظ و تعابیر رکیک، ضروری است.)
4. استناد به منابع معتبر و روزآمد; (مطالب هر پژوهش لزوماً باید مستند و متّکی به منابع متعدد و در عین حال، معتبر و دست اول باشند.)
5. پرورش معانی (تعریف و تحریر محل نزاع، گزارش و شکافتن لایه های معنایی موضوع، استدلال به هر طریق ممکن، بررسی علل و نتایج، اشکال، مقایسه، تقسیم بندی، جمع بندی و نتیجه گیری).
ج. از لحاظ ادبیات و نثر
1. استخدام نثر شیوا، رسا و جذّاب (پرهیز از عبارات طولانی، تکلّف آمیز، تصنّعی، کلیشه ای، مهجور و اصطلاحات ناآشنا در زبان گفتار و نیز هرگونه تعقید و ناهمواری در متن);
2. به کار بردن ادبیات ویژه موضوع تحقیق و لحاظ ذوق و سطح علمی مخاطبان; (پژوهش در هر موضوعی ادبیات خاص خود را داراست. از این رو، توجه به این ادبیات همراه با مخاطب شناسی و لحاظ ذوق و سلیقه وی در هر پژوهش ضروری است.)
3. برگردان دقیق و ادیبانه عبارات غیرپارسی;
4. درست نویسی (رعایت دستور زبان فارسی);
5. گزیده نویسی (مراعات ایجاز و پرهیز از قلم گردانی و پرهیز از اطناب و تفصیل);
6. عنوان گذاری (قطعه قطعه کردن متن و تعیین عناوین زیبا و گویا برای هر قطعه، مخاطب را در بهره برداری از اثر یاری می دهد.)
مدخل های نهایی
الف. گروه «منزلت و شخصیت فاطمی(علیها السلام)»
1. زیست نامه حضرت فاطمه(علیها السلام);
2. ولادت حضرت فاطمه(علیها السلام);
3. حضرت خدیجه(علیها السلام);
4. حضرت فاطمه(علیها السلام) در کنار پیامبر(صلی الله علیه وآله);
5. ازدواج حضرت فاطمه(علیها السلام);
6. حضرت فاطمه(علیها السلام) در کنار امام علی(علیه السلام);
7. حضرت فاطمه(علیها السلام) پس از پیامبر(صلی الله علیه وآله);
8. فدک;
9. شهادت حضرت فاطمه(علیها السلام);
10. مدفن حضرت فاطمه(علیها السلام);
11. فرزندان حضرت فاطمه(علیها السلام);
12. نسل حضرت فاطمه(علیها السلام);
13. اولاد حضرت فاطمه(علیها السلام) اولاد پیامبرند;
14. فاطمیون;
15. سیره اخلاقی حضرت فاطمه(علیها السلام);
16. سیره عبادی و معنوی حضرت فاطمه(علیها السلام);
17. سیره همسرداری حضرت فاطمه(علیها السلام);
18. سیره تربیت فرزند حضرت فاطمه(علیها السلام);
19. سیره خانه داری حضرت فاطمه(علیها السلام);
20. سیره سیاسی حضرت فاطمه(علیها السلام);
21. سیره فرهنگی ـ اجتماعی حضرت فاطمه(علیها السلام);
22. خلقت نوری حضرت فاطمه(علیها السلام) پیش از دنیا;
23. اسما و اوصاف حضرت فاطمه(علیها السلام);
24. فضایل و مناقب حضرت فاطمه(علیها السلام);
25. کرامات حضرت فاطمه(علیها السلام);
26. حضرت فاطمه(علیها السلام); برترین زن عالم;
27. عصمت حضرت فاطمه(علیها السلام);
28. محدّثه بودن حضرت فاطمه(علیها السلام);
29. حضرت فاطمه(علیها السلام) در آخرت;
30. علم حضرت فاطمه(علیها السلام);
31. حضرت فاطمه(علیها السلام) از نگاه قرآن;
32. حضرت فاطمه(علیها السلام) از نگاه پیامبر(صلی الله علیه وآله);
33. حضرت فاطمه(علیها السلام) از نگاه امام علی(علیه السلام);
34. حضرت فاطمه(علیها السلام) از نگاه ائمّه اطهار(علیهم السلام);
35. حضرت فاطمه(علیها السلام) از نگاه همسران پیامبر;
36. حضرت فاطمه(علیها السلام) از نگاه صحابه و تابعان;
37. حضرت فاطمه(علیها السلام) از دیدگاه اندیشمندان;
38. سیمای حضرت فاطمه(علیها السلام) در کتب عامّه;
39. روایات حضرت فاطمه(علیها السلام);
40. خطبه حضرت فاطمه(علیها السلام);
41. شرح خطبه حضرت فاطمه(علیها السلام);
42. صحیفه حضرت فاطمه(علیها السلام);
43. حضرت فاطمه(علیها السلام) در ادب و شعر فارسی;
44. حضرت فاطمه(علیها السلام) در ادب و شعر عربی;
45. کتاب شناسی حضرت فاطمه(علیها السلام);
46. ادبیات فاطمی(علیها السلام);
47. زنان همراه و خدمتگزار حضرت فاطمه(علیها السلام);
48. سیر فاطمه شناسی در طول تاریخ.
ب. گروه «حکمت فاطمی(علیها السلام)»
49. خداشناسی;
50. جهان شناسی;
51. انسان شناسی;
52. عدل الهی;
53. وحی و نبوّت;
54. قرآن شناسی;
55. امامت;
56. معاد;
57. شفاعت;
58. عبادت و عبودیت;
59. دعا;
60. ایمان، نفاق، کفر;
61. اخلاق و فضایل اخلاقی;
62. تعلیم و تربیت;
63. فلسفه احکام;
64. سیاست و عدالت;
65. دین و دنیا;
66. اوصاف شیعیان;
67. جامعه و تاریخ;
68. مهدویت.
ج. گروه «زن و خانواده (فقه و حقوق ـ علوم اجتماعی)»
69. روش شناسی و شیوه استنباط;
70. مبانی و منابع استنباط;
71. آسیب شناسی مطالعات زنان: علل و عوامل;
72. ضرورت و روش طرّاحی الگوی جامع شخصیت زن مسلمان;
73. جایگاه انسانی زن;
74. جایگاه ارزشی زن;
75. زن، مرد: تفاوت ها;
76. نسبت میان زن و مرد.
یک. مباحث فقه و حقوق:
77. جنسیت و خطابات قرآنی;
78. کلیاتی از نظام حقوق زن در اسلام;
79. برابری یا تناسب حقوقی زن و مرد;
80. بلوغ و رشد دختران;
81. زن و عبادت;
82. پوشش زنان از نگاه حقوقی;
83. روابط زن و مرد از نگاه فقهی;
84. مالکیت زن از نگاه حقوقی;
85. ارث زنان;
86. دیه و قصاص زن;
87. زن و قضاوت;
88. شهادت زن;
89. ولایت بر ازدواج;
90. مهریه;
91. نفقه;
92. مباحث حقوقی ازدواج موقّت;
93. تعدّد زوجات;
94. معاشرت به معروف;
95. مباحث حقوقی طلاق;
96. حضانت;
97. عِدّه;
98. سرپرستی خانواده;
99. زن و ولایت;
100. شروط ضمن عقد ازدواج;
101. حقوق زنان، واقعیت ها و چالش ها.
دو. مباحث علوم اجتماعی:
102. اسلام و تحوّل در شخصیت زن;
103. فمنیسم;
104. حضور اجتماعی زنان، راهبردها و شیوه ها;
105. اشتغال زنان;
106. حجاب از نگاه اجتماعی;
107. روابط زن و مرد;
108. خانواده از نگاه اسلام;
109. ازدواج;
110. مدیریت خانواده;
111. تعدّد زوجات (اجتماعی);
112. مباحث اجتماعی ازدواج موقّت;
113. طلاق;
114. مسائل اجتماعی زنان;
115. جنسیت و اخلاق;
116. اخلاق جنسی;
117. زن اسوه;
118. مادری;
119. همسری;
120. تربیت دختران از نگاه اسلام;
121. جنسیت و تربیت;
122. عقل و احساس در زنان;
123. زن، زیبایی و تجمّل;
124. زن و سیاست;
125. زن و اقتصاد;
126. زن و آموزش;
127. زن و هنر.
منبع : پرسمان/ حقوق زن
آن جا که جبرئیل امین مأوا گرفته است *** هر دردمندی دامن زهرا گرفته است
آن کو فرستد مرغ دل را سوی او پیک *** دارد به لب زهرا گل لبّیک لبّیک
بانوی معراج است و محبوب الهی *** نامش شفاعت می کند هر بی پناهی
ماییم و چشم دل سوی سامان زهرا *** ماییم و دست خواهش و دامان زهرا
______________________________
[1] معاون اجرایی دانشنامه فرهنگ فاطمی.
انگیزه نگارش
پس از اتمام تألیف دانشنامه امام علی(علیه السلام)، همایشی تحت عنوان «همایش پاسداشت از پدیدآورندگان دانشنامه» در مدرسه دارالشفای قم برگزار شد. در این همایش، جمع عظیمی از مراجع، فقها و فضلای حوزه علمیه قم و برخی مسئولان فرهنگی شرکت داشتند. حکیم فرزانه حضرت آیة اللّه جوادی آملی ـ حفظه اللّه ـ در این همایش ضمن سخنرانی، با بیان ویژگی ها و برتری های دانشنامه امام علی(علیه السلام) نسبت به تألیفات مشابه، اظهار داشتند: بسیار مناسب است مجموعه پدیدآورندگان دانشنامه امام علی(علیه السلام)، دانشنامه ای را نیز درباره سیره و اندیشه های بلند حضرت فاطمه(علیها السلام) پدید آورند. سرانجام، در ملاقاتی با رهبر معظّم انقلاب اسلامی، این خواسته مطرح و با استقبال گرم معظّمٌ له مواجه گردید. مقام معظّم رهبری نیز از سرپرست دانشنامه امام علی(علیه السلام) و رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حضرت حجة الاسلام والمسلمین صادقی رشاد، خواستند تا این درخواست عملی شود. به دنبال آن، تمهیدات لازم برای نگارش دانشنامه فرهنگ فاطمی(علیها السلام) فراهم شد. این دانشنامه فعالیت خود را عملا از نیمه دوم سال 1381 آغاز نمود.
تعریف دانشنامه
دانشنامه فرهنگ فاطمی(علیها السلام) دائرة المعارفی است دارای ساختار موضوعی، هشت جلدی و مشتمل بر قریب 150 مدخل کلی در سه بخش:
1. تاریخ و سیره حضرت فاطمه(علیها السلام) (به مثابه الگوی عینی زن مسلمان);
2. تحلیل و بررسی علمی و نظری مباحث مربوط به حقوق زن و هویّت و منزلت خانواده;
3. تبیین مباحث فلسفی، اعتقادی، اخلاقی و عبادی با استناد به گفتار حضرت زهرا(علیها السلام).
اهداف دانشنامه
1. تبیین جامع و علمی از زندگانی، منزلت الهی، بینش و منش و رفع شبهات و تحریفات از زندگانی حضرت زهرا(علیها السلام);
2. ارائه الگوی عینی به زن مسلمان در عرصه های گوناگون اجتماعی و خانواده;
3. تبیین حقوق و تکالیف زن، منزلت نهاد خانواده و حقوق و تکالیف ارکان آن از منظر اسلام و با تکیه بر سیره و کلام فاطمه زهرا(علیها السلام).
اصول راهبردی
الف. از لحاظ رویکرد و محتوا
1. التزام روشن به یکی از سه رویکرد بنیادی (به منظور گسترش مرزهای معرفت دینی)، راهبردی (به منظور زمینه سازی برای انجام پژوهش های کاربردی) و کاربردی (به منظور تعمیق و تحکیم فرهنگ و اندیشه اسلامی و ارائه راه کارهای عملی);
2. اهتمام به نوآوری در حوزه مباحث نظری از طریق اتخاذ موضوع تازه و یا ارائه «نظریه جدید» یا «تبیینی نو» با راه کاری تازه (کشف یا نوگستری و عدم نقدگریزی) و یا نقد عالمانه و اساسی نظریه مشهور و مطرح (نهراسیدن از مشهورات با منطق علمی);
تبصره: وفاداری به اصول و مسلّمات اعتقادی بر مبنای نصوص و ادلّه محرزشده التزام به منطق اجتهاد و روش علمی ضروری است.
3. سعی در استقرار «نظریات مطرح» در زمینه موضوع تحقیق و اهتمام ویژه به «نظریات معاصر»; (بدین منظور، توجه به پیشینه تحقیق ضروری می نماید. همچنین منبع شناسی و تهیه فهرستی از منابع مرتبط از پیش شرط های پژوهش است.)
4. سعی بر احراز قابلیت برای «مرجعیت علمی»; (حاصل پژوهش باید حاوی مهم ترین، اساسی ترین و تحلیلی ترین اطلاعات در زوایای موضوع خود باشد و کم و بیش خواننده را از مراجعه به متون دیگر بی نیاز سازد و همچنین از حیث سطح علمی، قابلیت رجوع محققان به عنوان مأخذ را داشته باشد.)
5. اهتمام به طرح استشهاد به کلام و کردار حضرت در مباحث، هرجا که مناسب و میسور باشد.
ب. از لحاظ روش ها و سامانه
1. به کارگیری «روش های نو» پژوهشی و نگارشی.
2. التزام بر «حُسن تألیف» و سازمان علمی سخته; (علاوه بر رعایت اصول فنّی تدوین و آرایش اثر، مهم ترین و نخستین گام در عرصه نگارش، آن است که نویسنده ضمن مهندسی نوشتار، آغاز، میانه و پایانه پژوهش را از پیش در نظر بگیرد که در این مسیر، ایجاد نظم و ترتیب منطقی میان اجزای پژوهش و هماهنگی، از اهمیت فراوانی برخوردار است.)
3. التزام به اخلاق و ادب علمی در نقد و نقل مطالب و آراء; (حرمت نهادن به آراء و نظرات دیگران، حفظ عبارات دیگر مؤلّفان در نقل قول های مستقیم و ترجمه و نزیه نویسی; (نیالودن قلم به الفاظ و تعابیر رکیک، ضروری است.)
4. استناد به منابع معتبر و روزآمد; (مطالب هر پژوهش لزوماً باید مستند و متّکی به منابع متعدد و در عین حال، معتبر و دست اول باشند.)
5. پرورش معانی (تعریف و تحریر محل نزاع، گزارش و شکافتن لایه های معنایی موضوع، استدلال به هر طریق ممکن، بررسی علل و نتایج، اشکال، مقایسه، تقسیم بندی، جمع بندی و نتیجه گیری).
ج. از لحاظ ادبیات و نثر
1. استخدام نثر شیوا، رسا و جذّاب (پرهیز از عبارات طولانی، تکلّف آمیز، تصنّعی، کلیشه ای، مهجور و اصطلاحات ناآشنا در زبان گفتار و نیز هرگونه تعقید و ناهمواری در متن);
2. به کار بردن ادبیات ویژه موضوع تحقیق و لحاظ ذوق و سطح علمی مخاطبان; (پژوهش در هر موضوعی ادبیات خاص خود را داراست. از این رو، توجه به این ادبیات همراه با مخاطب شناسی و لحاظ ذوق و سلیقه وی در هر پژوهش ضروری است.)
3. برگردان دقیق و ادیبانه عبارات غیرپارسی;
4. درست نویسی (رعایت دستور زبان فارسی);
5. گزیده نویسی (مراعات ایجاز و پرهیز از قلم گردانی و پرهیز از اطناب و تفصیل);
6. عنوان گذاری (قطعه قطعه کردن متن و تعیین عناوین زیبا و گویا برای هر قطعه، مخاطب را در بهره برداری از اثر یاری می دهد.)
مدخل های نهایی
الف. گروه «منزلت و شخصیت فاطمی(علیها السلام)»
1. زیست نامه حضرت فاطمه(علیها السلام);
2. ولادت حضرت فاطمه(علیها السلام);
3. حضرت خدیجه(علیها السلام);
4. حضرت فاطمه(علیها السلام) در کنار پیامبر(صلی الله علیه وآله);
5. ازدواج حضرت فاطمه(علیها السلام);
6. حضرت فاطمه(علیها السلام) در کنار امام علی(علیه السلام);
7. حضرت فاطمه(علیها السلام) پس از پیامبر(صلی الله علیه وآله);
8. فدک;
9. شهادت حضرت فاطمه(علیها السلام);
10. مدفن حضرت فاطمه(علیها السلام);
11. فرزندان حضرت فاطمه(علیها السلام);
12. نسل حضرت فاطمه(علیها السلام);
13. اولاد حضرت فاطمه(علیها السلام) اولاد پیامبرند;
14. فاطمیون;
15. سیره اخلاقی حضرت فاطمه(علیها السلام);
16. سیره عبادی و معنوی حضرت فاطمه(علیها السلام);
17. سیره همسرداری حضرت فاطمه(علیها السلام);
18. سیره تربیت فرزند حضرت فاطمه(علیها السلام);
19. سیره خانه داری حضرت فاطمه(علیها السلام);
20. سیره سیاسی حضرت فاطمه(علیها السلام);
21. سیره فرهنگی ـ اجتماعی حضرت فاطمه(علیها السلام);
22. خلقت نوری حضرت فاطمه(علیها السلام) پیش از دنیا;
23. اسما و اوصاف حضرت فاطمه(علیها السلام);
24. فضایل و مناقب حضرت فاطمه(علیها السلام);
25. کرامات حضرت فاطمه(علیها السلام);
26. حضرت فاطمه(علیها السلام); برترین زن عالم;
27. عصمت حضرت فاطمه(علیها السلام);
28. محدّثه بودن حضرت فاطمه(علیها السلام);
29. حضرت فاطمه(علیها السلام) در آخرت;
30. علم حضرت فاطمه(علیها السلام);
31. حضرت فاطمه(علیها السلام) از نگاه قرآن;
32. حضرت فاطمه(علیها السلام) از نگاه پیامبر(صلی الله علیه وآله);
33. حضرت فاطمه(علیها السلام) از نگاه امام علی(علیه السلام);
34. حضرت فاطمه(علیها السلام) از نگاه ائمّه اطهار(علیهم السلام);
35. حضرت فاطمه(علیها السلام) از نگاه همسران پیامبر;
36. حضرت فاطمه(علیها السلام) از نگاه صحابه و تابعان;
37. حضرت فاطمه(علیها السلام) از دیدگاه اندیشمندان;
38. سیمای حضرت فاطمه(علیها السلام) در کتب عامّه;
39. روایات حضرت فاطمه(علیها السلام);
40. خطبه حضرت فاطمه(علیها السلام);
41. شرح خطبه حضرت فاطمه(علیها السلام);
42. صحیفه حضرت فاطمه(علیها السلام);
43. حضرت فاطمه(علیها السلام) در ادب و شعر فارسی;
44. حضرت فاطمه(علیها السلام) در ادب و شعر عربی;
45. کتاب شناسی حضرت فاطمه(علیها السلام);
46. ادبیات فاطمی(علیها السلام);
47. زنان همراه و خدمتگزار حضرت فاطمه(علیها السلام);
48. سیر فاطمه شناسی در طول تاریخ.
ب. گروه «حکمت فاطمی(علیها السلام)»
49. خداشناسی;
50. جهان شناسی;
51. انسان شناسی;
52. عدل الهی;
53. وحی و نبوّت;
54. قرآن شناسی;
55. امامت;
56. معاد;
57. شفاعت;
58. عبادت و عبودیت;
59. دعا;
60. ایمان، نفاق، کفر;
61. اخلاق و فضایل اخلاقی;
62. تعلیم و تربیت;
63. فلسفه احکام;
64. سیاست و عدالت;
65. دین و دنیا;
66. اوصاف شیعیان;
67. جامعه و تاریخ;
68. مهدویت.
ج. گروه «زن و خانواده (فقه و حقوق ـ علوم اجتماعی)»
69. روش شناسی و شیوه استنباط;
70. مبانی و منابع استنباط;
71. آسیب شناسی مطالعات زنان: علل و عوامل;
72. ضرورت و روش طرّاحی الگوی جامع شخصیت زن مسلمان;
73. جایگاه انسانی زن;
74. جایگاه ارزشی زن;
75. زن، مرد: تفاوت ها;
76. نسبت میان زن و مرد.
یک. مباحث فقه و حقوق:
77. جنسیت و خطابات قرآنی;
78. کلیاتی از نظام حقوق زن در اسلام;
79. برابری یا تناسب حقوقی زن و مرد;
80. بلوغ و رشد دختران;
81. زن و عبادت;
82. پوشش زنان از نگاه حقوقی;
83. روابط زن و مرد از نگاه فقهی;
84. مالکیت زن از نگاه حقوقی;
85. ارث زنان;
86. دیه و قصاص زن;
87. زن و قضاوت;
88. شهادت زن;
89. ولایت بر ازدواج;
90. مهریه;
91. نفقه;
92. مباحث حقوقی ازدواج موقّت;
93. تعدّد زوجات;
94. معاشرت به معروف;
95. مباحث حقوقی طلاق;
96. حضانت;
97. عِدّه;
98. سرپرستی خانواده;
99. زن و ولایت;
100. شروط ضمن عقد ازدواج;
101. حقوق زنان، واقعیت ها و چالش ها.
دو. مباحث علوم اجتماعی:
102. اسلام و تحوّل در شخصیت زن;
103. فمنیسم;
104. حضور اجتماعی زنان، راهبردها و شیوه ها;
105. اشتغال زنان;
106. حجاب از نگاه اجتماعی;
107. روابط زن و مرد;
108. خانواده از نگاه اسلام;
109. ازدواج;
110. مدیریت خانواده;
111. تعدّد زوجات (اجتماعی);
112. مباحث اجتماعی ازدواج موقّت;
113. طلاق;
114. مسائل اجتماعی زنان;
115. جنسیت و اخلاق;
116. اخلاق جنسی;
117. زن اسوه;
118. مادری;
119. همسری;
120. تربیت دختران از نگاه اسلام;
121. جنسیت و تربیت;
122. عقل و احساس در زنان;
123. زن، زیبایی و تجمّل;
124. زن و سیاست;
125. زن و اقتصاد;
126. زن و آموزش;
127. زن و هنر.
منبع : پرسمان/ حقوق زن
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانهای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .