تبیان، دستیار زندگی

مایکروسافت و دغدغه‌ی انتخاب نام برای سرفیس تاشو

با توجه به خبرهای مربوط به دستگاه‌ تاشوی مایکروسافت، این شرکت چه نامی باید برای دستگاهی انتخاب کند که نه صرفاً موبایل است و نه تبلت؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مایکروسافت و دغدغه‌ی انتخاب نام برای سرفیس تاشو
کاربران پیشین گوشی‌های هوشمند ویندوزی برای مدتی طولانی از رابط‌ کاربری کاشی‌محور مایکروسافت بهره می‌بردند و این اکوسیستم تبدیل به یک عادت برای آن‌ها شده بود؛ اما متأسفانه گوشی‌های ویندوزی ارمغانی جز شکست برای کاربرانشان نداشتند. تیم سرفیس در مایکروسافت سخت در تلاش برای ساخت محصولات نوآورانه و باکیفیت است؛ این مسئله را می‌توان در ساخت دستگاه‌های ۲ در ۱ و به دنبال آن، تبدیل‌ شدن به منبع الهام برای شرکایشان، به‌وضوح ملاحظه کرد. از این‌رو، گمانِ کار روی دستگاهی در دسته‌بندی موبایل با برند سرفیس چندان دور از انتظار طرفداران گوشی‌های ویندوزی نیست. این طرفداران امیدوار، از مدت‌ها پیش نام «سرفیس‌ فون» را در محفل‌های تکنولوژی برای دستگاه مورد انتظارشان مطرح می‌کنند؛ اما اگر این محصول مایکروسافت عملکردی فراتر از موبایل‌های مرسوم بازار داشته باشد، به‌ نظر نمی‌رسد که وجود پسوند «فون» چندان مناسب باشد.

دغدغه‌ی انتخاب نام

در طول سال ۲۰۱۷، تحلیلگران بسیاری به علاقه‌ی مایکروسافت برای ساخت دستگاهی که قدرت کامل ویندوز را در قالب موبایل ارائه کند، اشاره کردند. صحبت‌های ضد و نقیضی که در این مدت از سوی رهبران مایکروسافت انجام شد، این تصور را در اذهان عمومی ایجاد کرد که مایکروسافت قصد برگشت دوباره به حوزه‌ی گوشی‌ هوشمند ندارد؛ حداقل نه به آن صورت مرسومی که ما تصور می‌کنیم.

با این حال، هنوز وجود دستگاهی هوشمند را که تجربه‌ی ویندوز همراه ارائه کند، می‌توان در چشم‌انداز مایکروسافت دید. از این‌رو اطلاق پسوند «فون» به دستگاهی از خانواده‌ی سرفیس که قصد دارد علاوه بر پشتیبانیِ شبکه‌های تلفن همراه، قدرت کامل ویندوز ۱۰ را در قالب دستگاهی جیبی و با تمرکز بر ویژگی‌های قلم‌محور فراهم کند، چندان دقیق و مناسب نیست.

البته موضوع به همین‌جا ختم نمی‌شود و بر اساس پتنتی که به‌تازگی فاش شده است، گویا مایکروسافت روی دستگاهی با دو صفحه‌نمایش مجزا و تاشو کار می‌کند. نکته‌ی جالب این ماجرا مربوط به تاریخ ثبت این پتنت می‌شود. ردموندی‌ها پتنت یادشده را در سال ۲۰۰۹ ثبت کرده‌اند؛ این موضوع نشان می‌دهد که مهندسان مایکروسافت از مدت‌ها پیش رؤیای ساخت چنین دستگاه جاه‌طلبانه‌ای را در سر می‌پروراندند. از همین‌رو، انتخاب نامی در خور نیز از اولویت‌های مهم برای این دستگاه برشمرده می‌شود.

نامی که گویای همه‌چیز باشد

در هر صنعتی، نام یکی از مهم‌ترین شاخصه‌ها برای معرفی درست یک محصول است. حوزه‌ی تکنولوژی نیز از این قائده مستثنا نیست و انتخاب نامی درست برای محصولات، امری ضروری برشمرده می‌شود. انتخاب نام درست می‌تواند توجه مخاطبان هدف را به محصول جلب کند.

نام دستگاه جدید مایکروسافت باید کاربران را از ارتباط خود با گوشی هوشمند مطلع کند. ردموندی‌ها برای موفقیت این محصول باید به مخاطبان این موضوع را انتقال دهند که دستگاه جدیدشان قدرت کامل یک ویندوز ۱۰ دسکتاپ را در قالب رایانه‌ای جیبی و با توانایی‌های ارتباطی تلفن‌ همراه ارائه می‌کند.

نامی برای بازاریابی

مایکروسافت علاوه بر معرفی ویژگی‌های جذاب و نوآورانه‌ی دستگاه جدید خود، باید نامی برگزیند که در کوتاه‌ترین شکل ممکن، اصل مطلب را ادا کند. انتخاب نامی طولانی نه‌تنها در معرفی درست و دقیق دستگاه ناکام می‌ماند، بلکه ذهن کاربران را نیز به خود درگیر نمی‌کند.

شوربختانه مایکروسافت سابقه‌ی انتخاب نام‌های نامناسب و طولانی برای برخی از دستگاه‌های خود دارد. وقتی به این موضوع می‌اندیشیم، نخستین موردی که به ذهن خطور می‌کند «Microsoft Wireless Display Adapter» است. مایکروسافت در حالی نام فوق را انتخاب کرده که گوگل دستگاهی با کارکرد مشابه را «کروم‌کست» نام‌گذاری کرده است. مسلماً نامی که گوگل برای دستگاه‌ خود انتخاب کرده، به‌یادماندنی‌تر و گیراتر از نام دستگاه مایکروسافت است. نام دستگاه باید راحت‌ باشد و باعث ارتباط فکری و عاطفی افراد با آن شود.

اگرچه این دستگاه در ابتدا کسب‌و‌کار‌ها را هدف قرار خواهد داد؛ اما این شرکت باید در نظر داشته باشد که برای جلب نظر کاربران دستگاه‌هایی مانند آیفون، گلکسی‌ نوت و سرفیس‌بوک‌، باید از دریچه‌ی احساسات وارد شود؛ بدین معنی که نام دستگاه احساس غرور در کاربر ایجاد کند.

در نظر گرفتن شرکای سخت‌افزاری در انتخاب نام

مایکروسافت و دغدغه‌ی انتخاب نام برای سرفیس تاشو
بی‌شک بخش عمده‌ای از موفقیت محصول یا دسته‌بندی جدیدی که مایکروسافت در صدد ساخت آن‌ است، در گروی همکاری شرکای سخت‌افزاری این شرکت است. ردموندی‌های باید با ساخت بستری مناسب، شرایط را برای ساخت دستگاهی مشابه، با برچسب‌های قیمت متفاوت توسط شرکای خود فراهم کند. مبهم‌ بودن تکنولوژی های به‌کاررفته در این دستگاه، باعث سردرگمی این شرکا خواهد شد؛ در نتیجه مایکروسافت نمی‌تواند منبع الهام آن‌ها برای ساخت دستگاهی مشابه شود.

سری سرفیس پرو، پیام واضح و آشکار برای شرکای مایکروسافت داشت؛ «تبلتی که می‌توان آن را جایگزین لپ‌تاپ کرد».

حال مایکروسافت باید این رویه را برای محصول جدید خود نیز در پیش بگیرد و شرکای خود را صریحاً از هدف ساخت دستگاه جدید خود آگاه سازد.

نامی که قدرت را تداعی کند

لزوم اشاره به قدرت بالای این دستگاه و ارائه‌ی تجربه‌ی کاربری رایانه‌ی کامل ویندوز ۱۰ از آنجایی اهمیت می‌یابد که مشتریان اولیه این دستگاه، اهالی کسب‌و‌کار هستند؛ مشتریانی که از آیفون‌ها یا دستگاه‌های اندرویدی استفاده می‌کنند.

این احتمال وجود دارد که مایکروسافت پس از چند نسل، این دستگاه را با تجهیز کردن به تکنولوژی‌های 5G و Progressive Web Apps، دستگاه را برای مشتریان عادی نیز عرضه کند.

تاکنون نام‌های زیادی مانند سرفیس ژورنال، سرفیس اسکرایب، سرفیس نوت و سرفیس فولد برای این دستگاه مطرح شده است. شما هم می‌توانید در بخش نظرات، نام‌های مد نظرتان را با ما و دیگر کاربران تبیان در میان بگذارید.
منبع:زومیت