تبیان، دستیار زندگی

تهرانی ها! روستای آهار محلی برای تنفس

همواره باید به منظور تفریحات آخر هفته یک لیست از مقاصد داشته باشیم تا بتوانیم به راحتی به گشت و گذار در آنها بپردازیم. اگر ساکن تهران هستید، روستای آهار می تواند یکی از خوش آب و هوا ترین مناطقی باشد که به عنوان استراحت و تفریح های آخر هفتتون آن را انتخاب کنید. روستایی که در چهار فصل سال چهره خاصی به خود می گیرد و برای پایتخت نشینان می تواند یک راه برای خلاصی از دود و دم و شلوغی های موجود باشد. الی گشت این بار مهمان روستای آهار در نزدیکی شهر تهران شد تا دیدنی های جذاب آن را پیدا کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
روستای آهار

روستای آهار

در منطقه رودبار قصران نزدیک شمیرانات روستایی به نام آهار وجود دارد، که به عنوان بزرگترین روستای این شهر مطرح است. طبیعت و آب و هوای این منطقه برای ساکنین تهران فوق العاده است. به طوری می تواند بهترین گزینه سفر برای تفریحات آخر هفتتون باشد، تا خستگی ها و دغدغه های یک هفته را از ذهنتان پاک کند، و شما را با روحی تصویه شده برای هفته ای جدید آماده سازد. روستا آهار حیات خودش را مدیون رودخانه هایی است که از دو طرف آن می گذرد. نام یکی از معروف ترین روخانه های گذران از این روستا “شکرآب” است.

رودخانه شکرآب دارای ۱۵ کیلومتر طول است، که در مسیر خود از دره های کوه ها گذر می کند و تمام گیاهان و درختان این منطقه را سیراب می نماید. دگر رودخانه ای که در این منطقه وجود دارد “پیش کنک” نام دارد، که از ارتفاعات گاجره و سی پال به سمت روستای آهار در تهران می آید. این دو رودخانه در این روستا به یکدیگر می پیوندند و به رودخانه جاجرود رهسپار می شوند. موسیقی دلنواز برخورد آب رودخانه ها با کوه ها و گذر از علفزار ها همه و همه در کنار هم می توانند گزینه های ایده آل برای یک گردشگری دلچسب در اختیارتان باشد.

جاذبه های روستای آهار:
همانطور که گفتیم روستای آهار در حوالی شهر تهران دارای چهرهای خاصی در چهار فصل سال می باشد. از همین رو بهترین زمان برای سفر به این منطقه همان زمانی است که شما احساس نیاز به رفتن در دل طبیعت نمودید.

روستای شکرآب و ایستگاه ییلاقی آهار

لذت این ایستگاه برای کسانی که اهل پیاده روی هستند دو چندان است؛ با حدود ۲ ساعت پیاده روی از روستای آهار به شکرآب می توانید به ایستگاه ییلاقی روستای آهار یعنی شکراب برسید. روستای شکرآب دارای باغ های گیلاس و آلبالو و همچنین رودخانه ی خروشان شکرآب می باشد. وقتی به شکرآب رسیدید متوجه می شوید که ارزش ۴ ساعت پیاده روی را داشته است. شکرآب یکی از مسیرهای جذاب و دیدنی برای پیاده روی است و چشم انداز کوه های مرتفع اطراف، درختان و راه هموار و خاکی از دلایلی هستند. اگر در فصل پاییز به این منطقه بروید دل کندن و آمدن به سمت تهران برایتان سخت تر از ۲ ساعت پیاده روی است.

امامزاده طاهر و زاهد

وقتی در امتداد روستای شکرآب بروید در میان باغ های این روستا، مقبره دو تن از بزرگان به نام های طاهر و زاهد را می بینید. این بنا دارای قدمتی از زمان قاجاریه می باشند و بهترین محل برای استراحت کوهنوردان و گردشگران است. امکاناتی نظیر سرویس های بهداشتی، مغازه هایی برای خرید خوراکی و امکانات اولیه برای تجدید قوا موجود می با شد.

دسترسی به امام زاده:

برای رسیدن به امام زاده در روستای آهار مسیر رودخانه ادامه دهید تا به جایی برسید که رودخانه از راه فاصله پیدا می کند، در ادامه باغ های گیلاس و آبشار کوچکی را می بینید در امتداد آن جرکت کنید تا گنبدهای امام زاده را ببینید.
روستای آهار

آبشار شکرآب

در ادامه مسیر امامزاده به یک دوراهی خواهید رسید. مسیر سمت راست به سوی آبشاری پر آب می رسد و مسیر سمت چپ راهی برای صعود به قله توچال است. پس از ورود به راه سمت راست و حدود ۱۰ دقیقه پیاده روی آبشار زیبایی را خواهید دید که در دره ای سرسبز و زیبا قرار گرفته و حدود ده متر ارتفاع دارد. این آبشار در دو کیلومتری آهار واقع شده است.

روستای ده تنگه

در شمال غربی روستای آهار دهی وجود دارد به نام ده تنگه که دارای طبیعتی فوق العاده می باشد. ده تنگه یک ناحیه غیر مسکونی است و اهالی و باغدارها به صورت فصلی به جهت کشاورزی از زمین های آن استفاده می کنند.

دسترسی به ده تنگه:

مسیری که باید برای رسیدن به ده تنگه بپیمایید کمی دارای شیب است، اما شیب آن ملایم بوده و به راحتی می توانید از آن گذر کنید؛ به ده برسید.

قله قلعه دختر و قصر دخترک

اگر اهل کوه نوری و پیاده روی های طولانی هستید، می توانید به قله قلعه دختر و قصر دخترک تنها در مدت ۵ ساعت از سمت آهار برسید. در بالای این کوه خرابه ای وجود دارد که از دوران ساسانیان به جامانده است و به قصر دخترک معروف می باشد. این بنای باستانی در روزگاران کهن به عنوان آتشکده کاربرد داشته و اما امروز به جز چند دیوار پهن از آن چیزی نماده است. ارتفاع قله ی قلعه دختر ۳۲۲۷ متر از سطح دریا می باشد. بخش های مهم در دامنه جنوبی این کوه عبارتند از:

تارویشه، سرخاسک، سنگ چال، دیم واچین، گاهره ماعر، گته چال، سرچمکی، گته سرلت، چال نویک، بخ گرچ و زنگ تور
روستای آهار

مرکز گیاهان دارویی و خوراکی

در فصل بهار و تابستان اوج شکوفایی درختان روستای آهار فرا می رسد. در این روستا هم گیاهان دارویی وجود دارد و هم میوه ها و گیاهان خوراکی به همین دلیل منطقه مناسبی است برای کسانی که می خواهند میوه های ارگانیک تهیه کنند.

نکاتی که باید هنگام سفر به این منطقه در نظر داشته باشید:
سعی کنید نهایت لطف و عطوفت را با طبیعت این روستا داشت باشید و از گذاشتن کیسه های مملو از زباله در اطراف طبیعت این روستا به شدت خود داری نمایید.
برای رسیدن به روستای آهار اگر شما ساکن تهران هستید به این صورت است، که ابتدا باید مسیرتان را از اتوبان بابایی در شمال شرق تهران آغاز کنید و از آنجا وارد جاده “لواسان – لشکرک” شوید. مسیر خود را به سمت فشم ادامه دهید و سپس وارد جاده اوشان در سمت چپ شده تا پس از مدت کوتاهی به روستای آهار برسید. حدودا ۲ ساعت از تهران تا روستای آهار فاصله است.
لوازم ضروری برای سفر به روستای آهار عبارتند از:
آب آشامیدنی، کفش مناسب پیاده روی، کوله پشتی، وعده های غذایی، دوربین، پتو و لوازم خواب، لباس گرم و همچنین کیسه زباله

منبع:مجله گردشگری الی گشت