تبیان، دستیار زندگی

رشد قارچ‌گونه جراحی‌های زیبایی نامتعارف

زیبا شدن به‌شرط نقص عضو!

اخیرا انجام جراحی زیبایی "پای‌سیندرلایی" که در حقیقت کوچک‌کردن و فرم‌دادن به انگشتان‌پا است در میان بانوان رواج یافته و طرفداران فراوانی دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سیندرلا
امروزه عمل های زیبایی بصورت لجام گسیخته در میان بانوان رواج یافته و هر روز شاهد بروز مد جدیدی هستیم که با جراحی زیبایی امکان پذیر است. در این راستا به تازگی عمل زیبایی بسیار عجیبی مشاهده شده که خاستگاه آن کشورهای اروپایی است.

جراحی پای سیندرلایی چیست؟

باید گفت که یکی از عجیب ترین نوع عمل زیبایی بر  روی پا است که  در این جراحی سایز انگشتان، ناخن ها و پوست پا را تا حدود زیادی تغییر می دهند.

با کمک این جراحی پزشکان انگشت ها را کمی کوتاه کرده تا راحت تر در کفش پاشنه بلند قرار بگیرد و سایز پا را نیز کم می کند و هشدارهای زیادی در خصوص این عمل جراحی و عوارض خطراتی که برای بدن دارد داده اند.

در حال حاضر در کشورهای اروپایی و آمریکا انجام جراحی زیبایی پای سیندرلا که در حقیقت کوچک کردن و فرم دادن به انگشتان پا است بسیار رایج شده و طرفداران فراوانی پیدا نمود.

بررسی‌ها نشان می دهند، کارشناسان انجام این جراحی را یکی از جراحی های بسیار سخت و پر عارضه معرفی کرده اند که شامل خرد کردن استخوان ها، قراردادن سیم در انگشتان به مدت 5 هفته و آنگاه حرکت دادن پاها به کمک فیزیوتراپی به مدت شش ماه است.

استفاده کردن از کفش های نوک باریک و پاشنه بلند برای خانم‌ها بسیار خوشایند است اما خیلی از زنان از نواقصی مانند بزرگ بودن انگشت شست پا، قوز شست پا و یا بلندی انگشتان پا رنج می‌برند که این مسئله باعث شده تقاضا برای چنین عمل‌هایی افزایش پیدا کند.



کارشناسان علاوه بر مضرات این روش، انجام آن را به لحاظ هزینه‌ی مالی بسیار گران و در حدود 4 هزار دلار معرفی کرده اند از جمله عوارض پایدار بعد از این جراحی زیبایی که به تازگی در کشورهای اروپایی بسیار متداول شده می توان سفتی، تورم، لخته شدن خون، عدم توانایی حرکت به صورت طبیعی و مصرف آنتی بیوتیک ها به مدت زیاد را نام برد.(1)

عوارض عمل زیبایی سیندرلا

این روزها در فضای مجازی شاهد تبلیغ این عمل جراحی زیبایی هستیم اما باید گفت که نمی توان روی آن نام عمل زیبایی گذاشت زیرا عملی بسیار عجیب و غریب است که به گفته تبلیغ کنندگان، خانم ها بعد از انجام آن به راحتی از کفش های پاشنه بلند استفاده می کنند.

یک پزشک فوق تخصص جراحی پلاستیک در این باره گفته است که انگشتان پا هیچ نیازی به جراحی زیبایی ندارد و این عمل زیبایی می تواند عوارض دائمی و جدی در شخص جراحی شده ایجاد کند. همچنین این پزشک در واکنش به این قبیل عمل‌ها می گوید که عمل جراحی پای سیندرلایی یا همان کوتاه کردن انگشتان پا، بیشتر از اینکه این عمل برای بهبود کیفیت زندگی افراد باشد اقدامی بسیار احمقانه است.

عمل زیبایی سیندرلا در ایران

قابل توجه آن که اخیرا برخی کانال‌های تلگرامی به تبلیغ این نوع جراحی زیبایی پرداخته و سعی در جذب افراد برای این عمل وحشتناک دارند. در واقع گردانندگان برخی کانال‌های فضای مجازی، افراد سودجویی هستند که توجهی به سلامت مردم ندارند و به همگان توصیه می‌شود که به تبلیغات عجیب و غریب عمل‌های جراحی زیبایی در فضای مجازی که منابع مشخصی ندارد، توجه نکنند و سطح آگاهی خود را با مطالعه و مشاوره با پزشکان حاذق افزایش دهند تا به دام افراد سودجو نیفتند. (2)

انجام چنین عمل‌های جراحی باعث ایجاد نقص در بدن افراد می‌شود و برخلاف آنچه که عنوان شده است، کوتاه کردن انگشتان پا عوارض متعددی به همراه دارد و باعث احساس همیشگی یک درد مزمن در پاها، ماندن جای عمل جراحی روی پوست، عفونت، بروز مشکل حتی در راه رفتن معمولی و ورزش کردن می‌شود.
پا سیندرلایی
از سال‌های دور داشتن پاهای کوچک برای زنان یکی از فاکتورهای زیبایی محسوب شده و اکثر زنان در سراسر دنیا سعی می‌کنند پاهای زیبایی داشته باشند. همچنین استفاده کردن از کفش های نوک باریک و پاشنه بلند برای خانم ها بسیار خوشایند است البته بسیاری، از نواقصی مانند بزرگ بودن انگشت شست پا، قوز شست پا و یا بلندی انگشتان پا رنج می‌برند که این مسئله باعث شده  تقاضا برای چنین عمل هایی (عمل سیندرلا) افزایش پیدا کند.

در این عمل زیبایی دردناک ترکیب استخوانی پاها تغییر می یابد تا پاها در کفش های باریک امروزی راحت باشند، اما این همه ماجرا نیست. بلکه بسیاری از افراد که این عمل های جراحی زیبایی را انجام می دهند دچار دردهای بعد از عمل شده و این دردها باعث می شود که آنها همیشه مجبور به استفاده از دمپایی های تخت و کفش های بدون پاشنه شوند و تمام رویای پوشیدن کفش پاشنه بلند را برای همیشه فراموش کنند. دلیل آن هم این است که در اثر بروز ناهنجاریهای استخوانی، دوران نقاهت طولانی، دردهای مزمن در ناحیه انگشتان  سبب آن می شود که فرد پس از انجام عمل جراحی براحتی نتواند از کفشهای پاشنه بلند استفاده کند.

به این نتیجه می رسیم که باید در مورد بعضی از عمل‌های جراحی بطور منطقی فکر کرد و به عوارض و مشکلاتی که بعد از انجام اینگونه جراحی ها  بوجود می آید تحقیق فراوان کرد که مبادا دچار امراضی شویم که حتی نتوانیم راهی برای درمانش بیابیم. رفع برخی مشکلات ظاهری، بی شک نه تنها بد نبوده که در برخی موارد ضروری است اما این موارد نیز مرزبندی خاص خود را داشته و زیاده روی در آن نتایج عکس خواهد داشت.

پی نوشت:

1- عوارض عمل زیبایی سیندرلا ، اقتصاد نیوز، آذر ماه 1396
2- جراحی پای سیندرلا مد جدید زیبایی، نمناک، 1396