تبیان، دستیار زندگی

وقتی انگشتان دست همیشه سردند

8 دلیل سردی دائمی انگشتان دست

احساس سرما در انگشتان دست در فصل زمستان شرایطی عادی است و بیشتر مردم انتظار آن را دارند. آنچه عادی نیست سردی دست ها در فصول گرم سال یا زمانی است که در معرض سرما قرار ندارید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سردی انگشتان دست
در فصل زمستان به واسطه کاهش دما برخی از اندام های بدن هرچه سریع‌تر گرمای خود را از دست می دهند، که در صدر این فهرست انگشتان دست قرار دارند. انگشتان دست اگر بدون پوشش مناسب در معرض سرما قرار بگیرند بسیار حساس می شوند. هرچه مدت زمان این مواجهه بیشتر باشد احتمال احساس درد، بی حسی، و حتی سرمازدگی نیز افزایش می یابد.
احساس سرما در انگشتان دست در فصل زمستان شرایطی عادی است و بیشتر مردم انتظار آن را دارند. آنچه عادی نیست سردی دست ها در فصول گرم سال یا زمانی است که در معرض سرما قرار ندارید. در صورت تجربه این شرایط مراجعه به پزشک برای بررسی دقیق شرایط و شناسایی مشکلی که در پس آن قرار دارد، بهترین گزینه است. در ادامه با برخی شرایط که می توانند موجب احساس سرما در انگشتان شوند، بیشتر آشنا می شویم.

کم خونی
در شرایطی که مشکلات گردش خون ناشی از مسائل قلبی می توانند اغلب مسئول سردی انگشتان دست باشند، کم خونی یک دلیل بالقوه دیگر است. کم خونی زمانی شکل می گیرد که بدن در تولید گلبول های قرمز ناموفق است یا تولید هموگلوبین خون کمتر از حد عادی است. اکسیژن ناکافی در خون یکی از نتایج این شرایط می تواند باشد و در اندام های انتهایی، مانند انگشتان دست، سرما احساس می شود.
کم خونی می تواند به واسطه مشکلات مختلفی شکل بگیرد، که از مصرف ناکافی آهن تا مشکلات گوارشی، خونریزی داخلی، و حتی قاعدگی های سنگین را شامل می شوند. افزون بر سردی انگشتان دست، از نشانه های دیگر می توان به خستگی کلی، سبکی سر، دشواری در تنفس، و تغییرات خلق و خو اشاره کرد. در بسیاری از موارد، کم خونی می تواند تنها با مصرف مکمل آهن درمان شود، اگرچه در موارد شدیدتر ممکن است مراجعه به پزشک و تزریق آهن نیاز باشد.

سندرم رینود
افراد مبتلا به سندرم رینود اغلب سردی در انگشتان دست خود را تجربه می کنند. این مشکل با ایجاد محدودیت در رگ های خونی انگشتان مرتبط است، که آنها را نسبت به دما حساس می سازد. افراد مبتلا به سندرم رینود اغلب سرما و بی حسی در اندام های انتهایی دیگر، مانند انگشتان پا، گوش ها و بینی را نیز تجربه می کنند.
اگر فکر می کنید به این سندرم مبتلا شده اید باید چند نشانه را مد نظر قرار دهید. هنگامی که در انگشتان دست خود احساس سرما می کنید، به رنگ آنها توجه داشته باشید. افراد مبتلا به سندرم رینود با تغییر رنگ انگشتان به سفید، و سپس حتی آبی در نتیجه کمبود جریان خون به این منطقه مواجه می شوند. پس از اتمام رویداد، رنگ انگشتان به تدریج به رنگ عادی باز می گردد.

لوپوس
اگر با سردی انگشتان دست خود در روزهای معتدل یا گرم مواجه شده اید، احتمال آن که این شرایط با ابتلا به بیماری لوپوس مرتبط باشد، وجود دارد. این بیماری موجب می شود تا سیستم ایمنی به بافت های خود بدن حمله کند.
لوپوس ممکن است به طور مستقیم موجب احساس سرما یا بی حسی نشود، اما می تواند موجب ابتلا به سندرم رینود شود، که بر دست ها و انگشتان دست تاثیرگذار است. درمان لوپوس و بیماری های مانند آن می تواند اثر چشمگیری بر کاهش علائم مرتبط با سندرم رینود داشته باشد.

مشکلات گردش خون
اگر جریان خون به هر قسمت از بدن انسان، به ویژه اندام های انتهایی مانند انگشتان دست و پا، محدود شود، احساس سرما در این قسمت ها را تجربه خواهید کرد. جریان خون موجب گرما می شود، از این رو احساس سرمای زیاد نشانگری قوی از وجود مشکل در سیستم گردش خون، از جمله سیاهرگ ها، سرخرگ ها یا خود قلب است.
این مشکلات اغلب با بیماری قلبی پیوند خورده اند، که در مردان بالای 50 سال بیشتر شایع است، اما می تواند زنان و افراد جوان‌تر از 50 سال را نیز تحت تاثیر قرار دهد. این مشکلات قلبی می توانند با انتخاب های سبک زندگی، مانند مصرف بیش از حد غذاهای پر کلسترول، ورزش ناکافی، سیگار کشیدن، و نوشیدن الکل مرتبط باشند.

سیگار کشیدن
دلایل بسیاری برای ترک سیگار و پرهیز از آن وجود دارند. یکی از دلایل نسبتا جزئی احساس سرما در انگشتان دست است، که می تواند به واسطه نیکوتین موجود در سیگار و اثر انقباضی آن روی رگ های خونی در دست ها و محدود شدن جریان خون به این بخش از بدن شکل بگیرد.
سیگار کشیدن می تواند موجب تجمع پلاک در شریان ها شود و وظیفه آنها برای ارسال خون در سراسر بدن را هرچه بیشتر دشوار سازد. ترک سیگار آسان نیست، اما مواجهه با احساس سرما در دست ها و انگشتان می تواند نخستین نشانه از این باشد که زمان ترک سیگار فرا رسیده است.

کمبود ویتامین B12
اگر به میزان کافی از رژیم غذایی خود ویتامین B12 دریافت نکنید، این شرایط می تواند به شکل گیری احساس سرما در انگشتان دست منجر شود. ویتامین B12 ناکافی می تواند به کاهش تولید گلبول های قرمز خون منجر شود.
اگر گیاهخوار یا وگان هستید احتمال مواجهه با این مشکل بیشتر است، زیرا این افراد مواد غذایی مانند گوشت قرمز، شیر، تخم مرغ و پنیر که حاوی مقادیر فراوان از ویتامین B12 هستند را مصرف نمی کنند. با مصرف مکمل های مولتی ویتامین یا ویتامین B12 می توانید این مشکل را برطرف کنید. کمبود ویتامین B12 می تواند در افراد مسن نیز شکل بگیرد، زیرا بدن آنها همانند سال های جوانی ممکن است قادر به جذب مواد مغذی نباشد.

مصرف دارو
اگر تنها یک دارو برای یک مشکل سلامت مصرف می کنید نیز این احتمال وجود دارد که حتی در هوای گرم با سردی انگشتان دست خود مواجه شوید. برخی داروها می توانند عوارض جانبی، مانند انقباض رگ های خونی را به همراه داشته باشند، که محدودیت جریان خون به برخی قسمت های بدن، مانند اندام های انتهایی، را موجب می شود.
از جمله داروهایی که می توانند منجر به احساس سرما در انگشتان دست شوند می توان به مسدودکننده های بتا برای مشکلات فشار خون، و داروهایی که برای درمان سرطان، سردردهای میگرنی و حتی آلرژی هایی که سینوس ها را تحت تاثیر قرار می دهند، اشاره کرد. اگر سردی دست ها موجب ناراحتی شما می شود با پزشک خود درباره امکان تغییر دارو صحبت کنید.

کم کاری تیروئید
احساس سرما در انگشتان دست در روزی گرم می تواند با فعالیت غده تیروئید و نه دمای هوای مرتبط باشد. غده تیروئید در گلو قرار دارد و نقشی کلیدی در کمک به تنظیم دمای بدن ایفا می کند. به طور خلاصه، غده تیروئید ترموستات شخصی شما است.
اگر با کم کاری تیروئید مواجه باشید، این احتمال وجود دارد که انگشتان دست تنها بخش تحت تاثیر قرار گرفته نباشند. مشکلات تیروئید می توانند به احساس خستگی، یبوست، نوسان های وزنی، و احساس کلی سرما منجر شوند. این مساله در زنان، به ویژه آنهایی که بالای 50 سال سن دارند، شایع‌تر است.

منبع:عصر ایران
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.