تبیان، دستیار زندگی

چرا دست هایم می لرزند؟

دلایل شایع لرزش دست‌ها

لرزش دست ها می تواند به دلایلی از جمله بیماری پارکینسون و یا افزایش کافئین بدن (بی خطر) رخ دهد. در اینجا، علل شایع لرزش دست را به شما خواهیم گفت.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
لرزش دست
شاید این روزها متوجه شده اید زمانی که در حال تایپ پیامک و یا نوشیدن یک فنجان چای هستید دست هایتان می لرزند و یا حتی شاید مشکل گسترده تر از این است و حتی زمانی که دست هایتان کنار بدنتان قرار دارند (آویزان هستند) نیز دچار لرزش هستند.
شما تنها نیستید. طبق مطالعات انجام شده، این مشکل، شایع ترین نوع اختلال حرکتی است و دست هایتان نیز به عنوان بخشی از بدن تان از این اختلال رنج می برند.
چه چیزی موجب بروز این بیماری می شود؟ یک لرزش دست می تواند به دلیل تعدادی از علل زمینه ای از جمله بیماری هایی مانند پارکینسون و یا افزایش کافئین بدن (بی خطر) باشد.
چگونه می توان دلیل این لرزش ها را تشخیص داد؟ ما از عهده این تشخیص برنمی آییم و این پزشک است که می تواند براساس زمان و چگونگی لرزش ها، علت را شناسایی نماید.
برای مثال، ممکن است شما دچار لرزش ناشی از فعالیت باشید، که نوعی از این بیماری است که زمانی ظاهر می شود که شما چیزی را با دست های خود بلند می کنید یا کار دستی انجام می دهید. این نوع لرزش ممکن است واضح تر باشد، زمانی که شما کاری بر خلاف نیروی گرانش زمین  مانند خوردن یا نوشیدن انجام می دهید یا تلاش می کنید چیزی را بلند کرده و آن را در مقابل چهره خود نگه دارید. شما همچنین ممکن است دچار لرزش "استراحت" باشید، به این معنی که حرکات مداوم دست تان و یا لرزش آن، زمانی رخ می دهد که آن ها را بی حرکت و یا در کنار بدن تان قرار داده اید.
صرف نظر از نوع لرزشی که با آن مواجه هستید، اگر تکان های دست تان انجام کارها را برای شما سخت کرده و یا باعث خجالت شما در میان افراد دیگر می شود، زمان مراجعه به یک پزشک فرارسیده است.
در  اینجا، علل شایع لرزش دست را به شما خواهیم گفت.

لرزش اساسی
"لرزش اساسی" تا حدودی شایع ترین نوع لرزش دست مزمن بوده  و تکان خوردنی است که در هنگام تلاش برای انجام نوعی کار یا اقدام رخ می دهد.
1 نفر از هر 25 نفر (یا 4٪ جمعیت) ممکن است لرزش اساسی را تجربه کرده باشند.
اگر دستان تان هنگام تلاش برای نوشتن، یا برداشتن و تکان دادن یک نمکدان و یا برداشتن یک لیوان آب، می لرزد، شما دچار لرزشی از نوع اساسی هستید.
این حالت می تواند خفیف و تقریبا غیر قابل تشخیص باشد - و یا طوری باشد که شما نتوانید کارهای روزانه را کامل کنید. تنها یک راه برای تشخیص این وجود دارد که لرزشی که شما دچار آن هستید از نوع لرزش اساسی می باشد:یک لیوان پر از نوعی نوشیدنی غلیظ بردارید، اگر با نگه داشتن این لیوان، لرزش دست تان متوقف شد، تشخیص تان درست بوده، شما دچار لرزش اساسی هستید.
چه چیزی موجب لرزش اساسی می شود؟ "ما نمی دانیم". ما می دانیم که این مشکل در بین اعضای متعدد یک خانواده دیده می شود،  بنابراین به نظر می رسد که یک دلیل ژنتیکی دارد، اما ما واقعا علت آن را درک نمی کنیم. پزشکان می گویند، ممکن است  این اشکال، مربوط به عملکرد مخچه باشد - بخشی از مغز که مهارت های حرکتی را کنترل کرده،  اطلاعاتی را می فرستدو دریافت می کند -اما جزئیات هنوز واضح نیستند.
لرزش اساسی معمولا از یک دست شروع می شود، اغلب دست غالب انسان، و در نهایت به سوی دست دیگر حرکت می کند. همان طور که سن تان افزایش می یابد احتمال بروز لرزش اساسی افزایش می یابد اما، این مشکل می تواند در هر زمانی ظاهر شود. حتی بچه هایی دیده شده اند که در بدو زندگی دچار لرزش اساسی هستند.
در برابر این مشکل چه می توان کرد؟ اگر بسیار خفیف است، لازم نیست کار خاصی انجام دهید. ممکن است این مشکل با افزایش سن بدتر شود یا نشود. اما بدون درمان رها کردن آن، منجر به کاهش شدت نخواهد شد.
اگر این لرزش، در زندگی شما خللی وارد می کند، داروهایی وجود دارند که می توانند کمک کننده باشند. داروی اصلی "لرزش اساسی"، مسدودکننده های بتا هستند. اگر این داروها کمکی نکردند، داروهای ضد انعقاد، پیشنهاد بعدی می باشند.
اگر درمان های دارویی با شکست مواجه شوند، عمل های جراحی هم گزینه خوبی برای درمان خواهند بود. نوعی از سونوگرافی غیرتهاجمی می تواند برای مبتلایان دچار موارد شدید کمک کننده باشد.
بیشتر بخوانید:
لرزش دست ها را جدی بگیرید
چرا بعضی‌ها دچار لرزش بدن می‌شوند؟
علت رعشه یا لرزش بدن چیست؟
بیماری پارکینسون
در حالی که لرزش های ضروری هنگامی که دستان شما فعال هستند آشکار می گردد، نوع اختلال حرکتی مرتبط با پارکینسون به عنوان "لرزش استراحت" نامیده می شود، زیرا هنگامی که دست ها بیکارهستند، خود را نشان می دهد.
هنگامی که دست هایتان در دو طرف بدن، به صورت آویزان قرار گرفته است ویا هیچ عضله ای در بازو و دست هایتان درگیر نیست، این نوع لرزش شدیدتر و برجسته تر خواهد شد.
در حالی که لرزش ضروری به نظر می رسد مانند تکان دادن باشد، نوع لرزش همراه با پارکینسون اغلب دارای نوعی کیفیت ریتمیک است. برای بسیاری از بیماران، لرزش به صورتیک نوع "حرکت رولی" بین انگشت شست و انگشت اشاره انجام می گیرد.
پارکینسون یک بیماری ناشی از انحطاط سیستم عصبی است که در آن برخی از سلول های مغزی به تدریج خاموش می شوند. در حالیکه این خاموش شدن نورون ها (سلول عصبی) به خوبی درک نشده است، اما می دانیم که منجر به کمبود دوپامین شیمیایی مغز می شود که در نهایت لرزش و سایر علائم حرکتی مانند تیک های صورت، وضعیت ناتوانی و مشکلات تکلم به همراه می آورد.
پارکینسون معمولا در طول 60 سالگی یا بعد از آن خود را نشان دهد - اگر چه درصد کمی از بیماران آن را در سنین جوان تر بروز می دهند.هیچ درمانی برای پارکینسون وجود ندارد، اما داروها و فعالیت بدنی می توانند کمک کنند.

استرس
هر فرد زنده دارای شکل خفیف و نامحسوسی از لرزش است که از ضربان قلب، جریان خون و فرایندهای دیگری که درون بدن اتفاق می افتد، حاصل می شود.این یک لرزش فیزیولوژیک است و در شرایط خاص، این لرزش می تواند واضح تر شود.
یکی از این موارد: دوره های استرس زیاد یا اضطراب می باشد.اگر دست یا صدای شما قبل از صحبت کردن بین عموم مردم شروع به لرزیدنمی کند، یا گاهی پای تان، زمانی که از بالای یک ساختمان بلند به پایین می نگرید، می لرزد، این نوع لرزش، به عنوان "لرزش فیزیولوژیک" افزایش یافته شناخته می شود.
اگر احساس می کنید این نوع لرزش ناشی از استرس یک مشکل بزرگ برای شماست، به پزشک خود بگویید. فعالیت های تسکین دهنده استرس مانند یوگا و همچنین داروهای ضد اضطراب می توانند کمک کنند.

کافئین بیش از حد
اگر دست هایتان را پس از مصرف قهوه یا سایر منابع کافئین تکان می دهید، وقت آن رسیده است مصرف آن را قطع کنید و یا میزان آن را به نصف برسانید.
کافئین (و استرس) همچنین می تواند لرزش های ضروری را قابل توجه تر کنند. اگر فکر می کنید لرزش های شما بیش از آن است که بتوانید به مصرف کافئین مرتبطش کنید، اجازه دهید دکترتان در مورد آن اطلاع پیدا کند.

داروها
مانند استرس و کافئین، بعضی از داروها - به ویژه داروهای آسم مانند برونکودیلاتورها- می توانند منجر به لرزش دست شوند. همچنین آمفتامین، برخی از استاتین ها و مهار کننده های بازجذب سروتونین انتخابی (SSRIs) نیز می تواند مسبب بروز این مشکل باشند.
اگر بعد از استفاده از داروهایتان متوجه لرزش های خود شدید یا اگر لرزش ها هنگام مصرف یک داروی جدید شروع شوند، پزشک شما باید یک دارو جایگزین ارائه کند که باعث ایجاد لرزش نشود.

خستگی
یکی دیگر از علل افزایش لرزش فیزیولوژیک، خستگی است. تحقیقات نشان می دهد که چه شما به دلیل کمبود خواب دچار خستگی شوید و چه به دلیل انجام ورزش طولانی، هر دو خستگی عضلانی و خستگی ناشی از بی خوابی با لرزش دست و سایر قسمت های بدن مرتبط اند. اگر هنگام خستگی، لرزش تان شدت زیادی پیدا می کند، بهتر است به پزشک مراجعه نمایید.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.