پیامبر(صلی الله علیه و آله) پیش از بعثت چه دینی داشتند؟
بى شك پیغمبر گرامى اسلام (صلی الله علیه و آله) قبل از بعثت، از یكتاپرستى دور نشد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تاریخ : سه شنبه 1396/10/12 ساعت 23:39
بى شك پیغمبر گرامى اسلام (صلی الله علیه و آله) قبل از بعثت، از یكتاپرستى دور نشد، از هر نوع شرك پاك بود و هرگز بر بت سجده نكرد. تاریخزندگى او نیز به خوبى این معنى را منعكس مىكند، بدان گونه كه در نوجوانى وقتى بحیرا او را به لات و عزّى قسم داد، محمد(صلی الله علیه و آله) آن دو را مبغوضترین چیز براى خود برشمرد (دلائل النبوه، بیهقى، ج۲، ص۳۵).
از امیرمؤمنان (علیه السلام) درباره رسول خدا (صلی الله علیه و آله) سوال شد كه :
آیا بتى را - حتى براى یك بار - عبادت كرده است؟ حضرت فرمود: نه . سوال شد: آیا خمر نوشیده است؟ فرمود: نه (سبل الهدى و الرشاد، ج۲، ص ۲۰۰).
ابن اسحاق میگوید:
«رسول خدا)ص( در حالى به جوانى رسید كه خداوند او را مراقبت كرده و از پلیدهاى جاهلى حفاظت مىكرد زیرا اراده آن داشت تاكرامت رسالت به او دهد».( سیره ابن اسحاق، ص ۷۸ و ر.ك: السیره النبویه، ابن هشام، ج ۱، ص ۱۸۳)
اما درباره آیین او پیش از نبوت چند نظر وجود دارد :
۱. برخی او را پیرو آئین مسیح(علیه السلام) میدانند، چرا كه قبل از بعثت پیامب(صلی الله علیه و آله) آئین رسمى و غیر منسوخ آئین او بوده است.
۲. برخی او را پیرو آئین ابراهیم(علیه السلام) مىدانند، چرا كه او «شیخ الانبیاء» و پدر پیامبران است و در بعضى از آیات قرآن، آئین اسلام به عنوانآئین ابراهیم معرفى شده است(حج، آیه ۷۸). گرایش حنیفى از گرایشهاى شناخته شده در مكه بود و به ویژه در میان بنى هاشم و دیگر تیرههاىقریش افرادى خود را ابراهیمى مذهب مىدانستهاند و گفته ابن اسحاق كه پیامبر پیش از بعثت بر دین قومش بود را مىتوان در اینراستا تفسیر كرد.( سیره رسول خدا، رسول جعفریان، ص ۲۵۳)
۳. بعضى نیز گفته اند مىدانیم آئینى داشته است اما آیین او بر ما روشن نیست!
۴. اینكه پیامب(صلی الله علیه و آله) شخصاً برنامه خاصى از سوى خداوند داشته كه بر طبق آن عمل مىكردهاست و در حقیقت این آئین مخصوصخودش بوده است، و این آیین تا زمانى كه اسلام بر او نازل گشت، ادامه داشت.
شاهد این سخن حدیثى است كه در نهج البلاغهآمدهاست كه می گوید: «و لقد قرن الله به صلى الله علیه و آله من لدن ان كان فطیما اعظم ملك من ملائكته یسلك به طریق المكارم ومحاسن اخلاق العالم لیله و نهاره...؛( نهج البلاغه فیض الاسلام، جز ۴، خطبه ۲۳۴، بند ۶۱ ص ۸۱۱ چاپ وزیرى ؛ نهج البلاغه صبحى صالح، خطبه ۱۹۲ ص ۳۰۰ ) خداوند از آن زمان كه رسول خدا از شیر بازگرفته شد بزرگترین فرشته اش را قرین وىساخت، تا شب و روز او را به راههاى مكارم، و طرق اخلاق نیك سوق دهد».
مأموریت چنین فرشته اى دلیل بر وجود یك برنامه اختصاصى است. شاهد دیگر اینكه در هیچ تاریخى نقل نشده است كه پیغمبر اسلام(صلی الله علیه و آله) در معابد یهود و یا نصارى یا مذهب دیگر مشغول عبادت شده باشد، نه در كنار كفار در بتخانه بود، و نه در كنار اهلكتاب در معابد آنان، در عین حال پیوسته خط و طریق توحید را ادامه مىداد، و به اصول اخلاق و عبادت الهى سخت پاى بند بود.روایات متعددى نیز در منابع اسلامى آمده است كه پیامب(صلی الله علیه و آله) از آغاز عمرش مؤید به روح القدس بود و با چنین تأیید مسلماً براساس الهام روح القدس عمل مىكرد. علامه مجلسى معتقد است از آن زمانى كه حضرت محمد به رشد عقلى رسید پیامبر بود. بهاعتقاد او، پیامبر اسلام قبل از مقام رسالت داراى مقام نبوت بوده، گاه فرشتگان با او سخن می گفتند، و صداى آنها را مىشنید، و گاه دررؤیاى صادقه به او الهام الهى مىشد، و بعد از چهل سال به مقام رسالت رسید و قرآن و اسلام رسماً بر او نازل شد.( بحارالانوار، ج ۱۸، ص ۲۷۱)
میرزاى قمى مى گوید: حق این است كه پیامبر اسلام پیش از بعثت بر اساس دین خودش عبادت مى كرد چون آن حضرت از همهپیامبران برتر است و اگر پیامبراسلام تا چهل سالگى پیامبر نباشد در این صورت حضرت عیسى، و حضرت یحیى از آن حضرتبرتر خواهند بود. چون حضرت عیسى و حضرت یحیى در بچگى پیامبر بودند.( قوانین الاصول، ج۱، ص ۲۵۵ ،چاپ رحلى سنگى قدیمى)
ابن ابى الحدید روایتى را از حضرت امام باقر علیه السلام نقل مىكند كه فرمود:
خداوند بر همه پیامبران خود فرشتگان را گماشته است. مأموریت این فرشته ها محافظت از اعمال آنها و تبلیغ رسالت مى باشد. خداوند از آن زمان كه حضرت محمد(صلی الله علیه و آله)از شیر گرفته شد، فرشته بزرگى را بر آن حضرت گماشت. این فرشته آن جناب را بهسوى خیرات و اخلاق خوب هدایت مى كرد و از بدیها و اخلاق بد باز مى داشت و همین فرشته بود كه پیش از آنكه آن حضرت بهدرجه رسالت برسد او را با «السلام علیك یا رسول الله» صدا مى كرد و پیامبر هنوز جوان بود كه با این جمله صدا زده مى شد.( شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید، ج ۱۳، ص ۲۰۷ .)
همچنین همه شرایع آسمانى بعد از حضرت ابراهیم(علیه السلام) را به یك معنا آیین ابراهیمى مىخوانند الان مسلمانان، مسیحیان و یهودیان ، پیرو دین حنیف ابراهیمى نیز شمرده مىشوند. این مسأله نافى پیروى از پیامبران بعد از حضرت ابراهیم(علیه السلام)نیست؛ بلكه مقصود از «آیین ابراهیم» همان آیین توحید و یكتاپرستى است و شاید اشتهار آن به جهت بروز و جلوه بسیار نیرومند توحیدى آیین حضرت ابراهیم(علیه السلام) و نقش برجسته آن در مبارزه با مظاهر شرك باشد؛ هرچند انبیاى پیشین و پسین نیز موحد بودهاند. در عین حال گاه شرایط اجتماعى، یكى از جلوههاى اولیاى دین و یا تعالیم آن رابارزتر و آشكارتر مىكند. همین مسأله در مورد یكتاپرستى صادق است ؛ یعنى ، تأثیر تاریخى حضرت ابراهیم(علیه السلام) دراین مسأله ، بسیار گسترده و شفاف است و همین باعث شده كه همه یكتاپرستان پس از آن حضرت را ، ابراهیمى مىخوانند.
لازم به ذكر است اگر پیروى پیامبر از حضرت ابراهیم را بپذیریم، این پیروى به معناى التزام پیامبر به شریعت ابراهیم نیست بلكه بهمعناى هم سویى در عقاید یعنى توحیدى بودن است و این مساله وصف دین حضرت موسى(علیه السلام) و حضرت عیسى(علیه السلام)نیز بوده استكه همه به ادیان ابراهیمى اشتهار داشته اند.
با توجه به برگزیدگى پاسخ چهارم، این نكته را مىتوان یادآور شد كه با جزم نمىتوان آیینى را براى پیش از دوران بعثت پیامبر برشمرد و لیكن محمد(صلی الله علیه و آله) مومن موحدى بود كه خدا را مىپرستید و نسبت به آنچه كه برایش شریعت الهى و دین حنیفابراهیمى بود رهنمون مىساخت، پایبند بود. همانا كه او برترین و كاملترین خلق در خلقت، رفتار وخرد بود و برترین فرشته نیز او را تعلیم مىداد و به محاسن اخلاق راهنمایش مىكرد.( الصحیح، ج۲، ص ۱۹۷)،
نكته دیگر این كه اگر پیامبراكرم(صلی الله علیه و آله) به عنوان عیسوى مشهور مىشدند ، چه بسا این مسأله باعث مىشد كه انحرافات پدید آمده و مسیحیان دین مسیح(علیه السلام) را به ایشان چسبانده و یا چنان تبلیغ مىگردند كه پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) شریعت خود را از متون مسیحى دریافت كرده و با دستكارىهایى ادعاى نبوت نموده است.
نكته دیگر اینکه دلیلى وجود ندارد كه پیامبراكرم(صلی الله علیه و آله) لزوماً مىبایست مانند دیگران پیش از بعثت از آیین مسیح پیروى كند ؛ زیرا برحسب برخى از شواهد آن حضرت پیش از رسالت نیز تأیید شده از سوی خدا بودهاند ؛ یعنى به ایشان به گونهاى هرچند به صورت الهام و یا در خواب حقایق غیبى وحى مىشده و روحالقدس همراه ایشان بوده است و براساس وظایف خاصى كه خداوند از ایشان مىخواسته ، عمل مىكردهاند ، لیكن در چهل سالگى به «رسالت» مبعوث گردیدند ؛ یعنى فرشته وحى و پیك الهى برایشان فرود آمد و تبلیغ و دعوت اجتماعى به سوى آیین جدید الهى را بر دوش او نهاد.
منبع : پرسمان
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانهای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .