تبیان، دستیار زندگی

کارآیی تکنولوژی در زندگی

چطور تکنولوژی به کمک آتش نشان ها آمد

تکنولوژی در تمام فعالیت‌های بشری نفوذ کرده و به‌طور محسوسی قدرت انجام کارها را افزایش داده است. این تکنولوژی‌ها در زمینه‌ی آتش سوزی هم می‌توانند بسیار مورد توجه قرار گیرند و کاربردی باشند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : حمید عبادی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
خاموش کردن آتش با تکنولوژی
تکنولوژی در تمام فعالیت‌های بشری نفوذ کرده و به‌طور محسوسی قدرت انجام کارها را افزایش داده است. همچنین نتایج حاصل از کارها هم خیلی بهتر و دقیق‌تر شده‌اند. به‌طور مثال عمل‌های جراحی که پزشکان بر روی انسان‌ها انجام می‌دهند حالا و با وجود تکنولوژی‌های جدید بسیار دقیق‌تر انجام می‌شود و طبیعی است که نتیجه‌ی بهتری داشته باشد.این تکنولوژی‌ها در بسیاری از فعالیت‌های خدماتی که برای انسان‌ها انجام می‌شوند مورد استفاده قرار می‌گیرند. به‌طور مثال کوهنوردانی که در نقطه‌ای از مسیر خود دچار مشکل می‌شوند با استفاده از فناوری‌های نوین، خیلی بهتر از گذشته نجات می‌یابند. و یا انجام آزمایشات پزشکی دیگر مثل سابق نیست و خیلی راحت‌تر و حتی بدون حضور پزشک انجام می‌گیرد و می‌توان توسط گجت‌های پوشیدنی مربوطه آزمایش‌هایی بر روی بدن خود انجام دهیم.

این تکنولوژی‌ها در زمینه‌ی آتش‌سوزی هم می‌توانند بسیار مورد توجه قرار گیرند و کاربردی باشند. چندی پیش درسن‌دیگوی ایالت کالیفرنیای آمریکا یک آتش‌سوزی رخ داد که در ابتدا یک آتش‌سوزی کوچک بود اما وسعت آن به سرعت به 1619 هکتار رسید.

در این آتش‌سوزی، آتش نشانان توانستند بر آتش قبل از آنکه به خانه‌های مردم صدمه وارد کند غلبه کنند. اما نکته‌ی قابل توجه این است که چگونه آتش نشانان توانستند از تکنولوژی برای پیشبرد اهداف خود استفاده کنند.

هلیکوپترهای مجهز به آیپد

یکی از کسانی که شاهد این آتش‌سوزی بوده می‌گوید: آتش نشانان توسط هلیکوپترهایی که مجهز به آیپد بودند به جنگ با این آتش‌سوزی رفتند. این آیپدها که در هلیکوپترها تعبیه شده است، اطلاعات ضروری و لازم را به آتش نشانان می دهد. همچنین آن‌ها اپلیکیشن‌های مخصوصی بر روی تلفن‌های همراه خود داشته‌اند که اطلاعات لحظه‌ای و حتی ثانیه‌ای را به آن‌ها مخابره می‌کرده است.

این اتفاق به خوبی نشان داد که چطور آتش نشانان توانستند از تکنولوژی و فناوری‌های موجود استفاده کنند و خود را با آن‌ها وفق دهند تا بتوانند توانایی‌های خود را افزایش داده و آماده‌ی مبارزه با آتش‌های بزرگتر و مرگبارتر شوند.

 در سوئد کلاهی برای آتش‌نشانان طراحی و ساخته شده است که امکانات جالبی را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.


این قابلیت‌ها علاوه بر اینکه توانایی‌های آتش نشانان را افزایش می‌دهد، همچنین می‌تواند به نجات جان بسیاری از افراد اعم از مردم عادی و آتش‌نشانان و نیروهای امدادی و هم باعث نجات بسیاری از اموال و دارایی‌ها شود. به‌طور مثال ساختمانی را در نظر بگیرید که در حال سوختن است و آتش نشانان بدون آنکه داخل آن ساختمان شوند می‌توانند با فرستادن پهپادهای کوچک از اوضاع داخل ساختمان مطلع شوند و یا به آتش نشانانی که در داخل ساختمان هستند توسط همان گوشی‌ها و اپلیکیشن‌های مخصوص اطلاعات لحظه‌ای ارسال شود تا اگر ساختمان در حال ریزش بود، آتش نشانان بتوانند به‌موقع از ساختمان خارج شوند. شاید اگر همین تکنولوژی‌ها در آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو به‌کار گرفته می‌شد، شاهد چنین واقعه‌ی تلخی نبودیم.

استفاده از ماهواره و پهپاد

البته استفاده از تکنولوژی توسط آتش نشان‌ها محدود به هلیکوپتر، آیپد، پهپاد و گوشی‌های موبایل نیست و کارهای دیگری هم در سراسر دنیا در حال انجام است. در دانشگاه برکلی کالیفرنیا آقای کارلتون پنی‌پکر که یک فیزیکدان است و تیم تحقیقاتی او در حال تحقیق و توسعه بر روی سیستمی هستند که نام این سیستم را ارزیاب فوری آتش در مدار ژئوسینکرونوس گذاشته‌اند. این سیستم در واقع از تکنولوژی ماهواره و پهپاد جهت مونیتورینگ آتش در همان مراحل اولیه استفاده می‌کند. پنی‌پکر در مورد این سیستم می‌گوید: قرار نیست این سیستم جلوی همه‌ی آتش‌سوزی‌ها را بگیرد اما مطمئنا بسیار اثر بخش خواهد بود و آینده‌ی روشنی خواهد داشت.
بیشتر بخوانید:
یک ویژگی مشترک بین موفق‌ترین افراد دنیا
مواقع آلودگی هوا چکار کنیم؟
مردم پراید را دوست دارند یا پراید مردم را؟

فناوری رادار

در یک رویداد دیگر در حوزه‌ی آتش نشانی، در یک مانور تمرینی در آمریکا یک هواپیما که مجهز به راداری با سنسورهای فوق پیشرفته بود به کار گرفته شد تا آتش‌سوزی‌هایی که در حال حرکت به سمت مناطق مسکونی است را گزارش دهد. این تکنولوژی به فناوری رادار معروف است. این فناوری آتش‌نشانان را قادر می‌سازد تا محل آتش و محیط پیرامون آن‌را به‌طور مداوم تحت نظر گرفته و هر گونه حرکت و انتقال آتش را در نظر داشته باشند.

کلاهی برای آتش‎‌نشان‌ها

در سوئد کلاهی برای آتش‌نشانان طراحی ساخته شده است که امکانات جالبی را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. این کلاه از فضاهای ابری برای تبادل اطلاعات استفاده می‌کند. همچنین اطلاعات محیطی توسط این کلاه به اطلاع آتش‌نشانان می‌رسد که این کار به‌وسیله‌ی یک نمایشگر هدآپ انجام می‌شود و اطلاعاتی مثل دمای محیط، میزان اکسیژن، و میزان دی‌اکسیدکربن را نمایش می‌دهد.

استفاده از واقعیت مجازی

یکی دیگر از فناوری‌هایی که در این زمینه مورد استفاده قرار گرفته، واقعیت مجازی است.  اخیرا سازمان جنگل‌های آمریکا قرار است دسته‌ای از کارکنان خود را جهت رفتن به مناطق آتش گرفته‌ی دور از دسترس و صعب‌العبور با چتر آموزش دهد. این آموزش‌ها توسط واقعیت مجازی انجام می‌گیرد تا کارکنان بتوانند در یک شرایط واقعی ( البته مجازی) به جنگ آتش بروند.

همان‌طور که می‌بینید از تکنولوژی علاوه بر سرگرمی می‌توان به منظور نجات زندگی انسان‌ها استفاده کرد. به‌نظر می‌رسد این فناوری‌ها می‌توانند از هزینه‌ها و خسارات سربار که بر ملت‌ها وارد می‌شوند جلوگیری کنند. پس آیا سرمایه‌گذاری در این مسیر و استفاده از تکنولوژی به نفع جوامع نیست؟