تبیان، دستیار زندگی

در نشست خبری جشنواره فیروزه مطرح شد

نمایشگاه و جشنواره کالاهای فرهنگی؛ از فردا در بوستان گفتگو

نشست خبری سومین نمایشگاه و جشنواره کالاهای فرهنگی با الگوی ایرانی_اسلامی (جایزه فیروزه) صبح امروز سه شنبه(12 دی ماه) برگزار شد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : هومن بهلولی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
جایزه فیروزه
به گزارش تبیان، نشست خبری سومین نمایشگاه و جشنواره کالاهای فرهنگی با الگوی ایرانی اسلامی(جایزه فیروزه) صبح امروز سه شنبه(12 دی ماه) ساعت 10 با حضور علی فریدونی، مدیرکل دفتر مجامع و فعالیت‌های فرهنگی و دبیر جایزه فیروزه، امیر مسعود شهرام نیا، مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران و رئیس نمایشگاه و حسین صفری، معاون اجرایی نمایشگاه در محل سالن اجتماعات موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران(سالن زنده یادعاشوری) برگزار شد.

* شهرام‌نیا: در بوستان گفتگو نمایشگاهی به مساحت 5 هزار متر مربع برگزار خواهد شد
بر اساس این گزارش، امیر مسعود شهرام‌نیا رئیس نمایشگاه کالای فرهنگی در این نشست خبری اظهار داشت: یکی از موضوعات از زمانی‌که به موسسه آمدم و ذهنم را درگیر خود کرد مسئله کالاها و محصولات فرهنگی بود. همیشه فکر می‌کردم معاونت فرهنگی و موسسه که فرهنگی هستند و مهمترین مدیا هم که کتاب است  ولی تماما شامل کتاب نمی‌شود چرا که در دنیا کالاهای جدید بشدت مطرح شده است.
وی با بیان اینکه در بعد نظری شاهد کارهای خوبی هستیم خاطر نشان کرد: متاسفانه در بعد اجتماعی فراگیر نبوده و همین امر موجب شده در فضای جامعه به حدی هم پیام‌های فرهنگی نامتجانس ببینیم،طبیعی است افراد مختلف جامعه تنوع طلب و زیبا پسند هستند از این رو دستگاه‌های فرهنگی مسئولند و باید به تناسب ذائقه‌های مختلف پاسگو باشند و کالا و محصولات ارزشمند را تعریف کند.
رئیس این نمایشگاه با اعلام اینکه دو سالی است بخش نمایشگاهی هم به جشنواره افزوده شده گفت: امیدواریم آرام آرام نمایشگاه محصولات کالاهای فرهنگی مبدل به نمایشگاه دائمی و بین‌المللی شود.
شهرام نیا موضوع این نمایشگاه را در دنیا مورد توجه دانست و خاطر نشان کرد: امسال فضای مناسبی در حدود 5 هزار متر برای کل نمایشگاه تخصیص یافته است. بنابراین از 13 تا 17 دی ماه در بوستان گفت‌گو این نمایشگاه از ساعت 10 صبح تا 20 برگزار می‌شود.
این مسئول به مراسم افتتاحیه و اختتامیه اشاره کرد و گفت: مراسم افتتاحیه صبح فردا 13 دی ماه از ساعت 10 صبح با حضور محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر ارشاد و سیدرضا صالحی امیری معاون شهردار تهران در پارک گفتگو برپا می‌شود؛ مراسم اختتامیه نیز یکشنهب هفته آینده از ساعت ده صبح با حضور وزیر ارشاد و معاون علمی فناوری ریاست جمهوری و ریاست سازمان استاندارد برپا خواهد شد.
وی این نمایشگاه را دارای بخش‌های گوناگون دانست و گفت: در این نمایشگاه بخشی به نمایش کالاهای که منتخب هستند تخصیص یافته است، بخش پژوهش هم در نظر گرفته شده ضمن اینکه بخشی به نوشت‌افزار، اسباب‌بازی، کتاب اسباب‌بازی و هدایای فرهنگی(گیفت) تعلق دارد، البته امسال این امکان فراهم شده تا تولیدکنندگان فرصت برندینگ داشته باشند. تقریبا 120 شرکت‌کننده در این بخش حضور خواهند داشت. امیدواریم در حوزه محصولات فرهنگی شاهد تکثر و تنوع تولیدکنندگان باشیم.

* فریدونی: کانون پرورش فکری نیز به برگزیدگان «هولگرام تولید» اعظا خواهد کرد
فریدونی دبیر این جایزه در این نشست در سخنانی گفت:‌ با توجه به رویکردهای جدید در حوزه اقتصاد و تاکید مقام معظم رهبری بر حوزه تولیدات داخلی‌، یکی از مواردی که نیازمند بود که توجه جدی به آن شود،‌ حوزه اقتصاد فرهنگ بود،‌ معاونت فرهنگی وزارت ارشاد نیز بر خود لازم دید که فراتر از حوه کتاب در بخش فرهنگ به سایر بخش‌ها نیز توجه نشان دهد، بنابراین از 3 سال پیش با توجه به گستره مصرف کالاهای فرهنگی بر خود لازم دید که در این حوزه هم ورود داشته باشد.
وی ادامه داد:‌ تاکنون دو دوره از جشنواره مصرف کالاهای فرهنگی برگزار شده است در دوره اول حوزه کتاب و اسباب‌بازی مورد توجه قرار داشت. در دومین دوره حوزه پژوهش نیز به جشنواره افزوده شد اما در سال جاری که سومین دوره آن را در جریان داریم،‌ تغییر و تحولاتی در حوزه نگاه به مصرف کالاهای فرهنگی ایجاد شد تا جشنواره برنامه ریزی شده تر پیش رود.
فریدونی از دائمی شدن دبیرخانه این جشنواره در سومین دوره خبر داد و گفت:‌ دائمی شدن دبیرخانه جشنواره که به دستور وزیر انجام شده است، در کیفیت برگزاری جشنواره تاثیرگذار است،‌ از همین رو شورای سیاست‌گذاری شکل گرفت. در شورا تاکید بر این بود که یکی از وظایف معاونت فرهنگی ارشاد سیاست‌گذاری و هماهنگی با بخش‌هایی باشد که می‌توانند درحوزه تولید فرهنگی فعال باشند، استفاده از تشکل‌ها،‌ گروه‌ها و دستگاه‌هایی که در برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری دخیل هستند، و در حوزه ترویج‌، ایده و برنامه‌ریزی برای تولید کالای فرهنگی دخیل هستند.
وی ادامه داد:‌ از میان دستگاه‌های دخیل‌، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،‌ سازمان ملی استاندارد و کانون پرورش فکری کودک و نوجوان همکاری کردند و هر کدام نماینده‌ای در شورای سیاست‌گذاری جشنواره دارند.امسال در حوزه‌های اسباب‌بازی‌، کتاب ـ اسباب‌بازی‌، نوشت افزار،‌ هدایای فرهنگی و پژوهش آثار به دبیرخانه ارسال شد است. هم‌چنین شورای سیاست‌گذاری برای نخستین بار عنوان «جایزه فیروزه» را برای جشنواره انتخاب کرد و قرار شد زمان جشنواره نیز ثابت شده و هر سال دی ماه برگزار شود.
وی از ارسال حدود 300 اثر در حوزه اسباب‌بازی‌، 260 اثر در حوزه کتاب ـ اسباب‌بازی‌،800 اثر در حوزه نوشت‌افزار‌، 500 اثر در حوزه هدایای فرهنگی و هزار و 610 اثر در حوزه پژوهش به دبیرخانه جایزه فیروزه خبر داد و گفت:‌ در گروه داوری نیز تلاش بر است بوده که از افراد با تجربه،‌ آکادمیک و صاحب نظر بهره بگیریم. در نهایت از هر حوزه 3 اثر به عنوان آثار برگزیده معرفی خواهند شد.
فریدونی از مشارکت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سازمان استاندارد و کانون پرورش فکری کودک و نوجوان در تقدیر از برگزیدگان خبر داد و گفت:‌ معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پذیرفته است که برگزیدگان جایزه فیروزه با عنوان «شرکت خلاق» بتوانند از تسهیلات این سازمان بهره مند شوند. هم‌چنین کانون پرورش فکری نیز به برگزیدگان جایزه هولگرام تولید اعظا خواهد کرد.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا تلاشی برای تجمیع جوایزی مختلفی که به محصولات فرهنگی در این حوزه برگزار می‌‌شود وجود دارد یا خیر؟ گفت:‌ یکی از اهدافی که ما بدنیال آن هستیم، شکل دهی کار جمعی و سازمانی در این زمینه است،‌ این جایزه می‌کوشد توجه دستگاه‌های تاثیرگذار در ارتقای کیفیت تولیدات فرهنگی را به خود جلب کند.
فریدونی هم‌چنین از عدم ورود صندوق اعتباری هنر برای حمایت از برگزیدگان این دوره خبر داد و گفت:‌سال گذشته صندوق اعتباری هنر برای کمک و ارائه تسهیلات به برگزیدگان اعلام آمادگی کرد، اما با توجه به شرایط و ضوابطی که پرداخت تسهیلات داشت،‌ موفق به انجام وعده خود نشد، البته صندوق امسال در برپایی نمایشگاه کمک کرده است.
ایوب دهقان‌کار معاون ادراره مجامع و تشکل‌های فرهنگی نیز در ادامه این نشست در سخنانی با اشاره به برگزاری 14 کارگاه در این نمایشگاه گفت: هدف کارگاه‌ها این است که موضوعات دانش‌بنیان ارائه شود‌.
حسین صفری هم در این نشست ابراز داشت: فضای در اختیار نمایشگاه حدود 5 هزار متر شامل کل نمایشگاه خواهد بود. در بخش جنبی نمایشگاه‌ هم نشست‌های مختلفی تدارک دیده شده بعلاوه اینکه کارگاه‌های آموزشی هم برگزار خواهد شد و مشاوران فرهنگی در آن مطالب خوبی را عنوان می‌کنند.
سومین نمایشگاه و جشنواره کالاهای فرهنگی با الگوی ایرانی اسلامی از تاریخ 13 تا 17 دی ماه در محل بوستان گفتگو برگزار می شود. این نمایشگاه از ساعت 10 تا 20 پذیرای علاقه مندان است.