تبیان، دستیار زندگی

ترسناک‌ترین هیولا‌های دریایی سال ۲۰۱۷ +تصاویر

با پایان سال 2017 میلادی، وقت آن شده تا فهرستی از آبزیان ترسناک و عجیب کشف‌شده در سال 2017 را مرور کنیم؛ از شکارچیان اعماق اقیانوس گرفته تا کرم‌های مرموز و ستاره‌های دریایی درخشان،.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ترسناک‌ترین هیولا‌های دریایی سال ۲۰۱۷ +تصاویر
با پایان سال 2017 میلادی، وقت آن شده تا فهرستی از آبزیان ترسناک و عجیب کشف‌شده در سال 2017 را مرور کنیم؛ از شکارچیان اعماق اقیانوس گرفته تا کرم‌های مرموز و ستاره‌های دریایی درخشان،‌ این موجودات در زمان کشف توجه زیادی را به خود جلب کردند و معرفی آن‌ها به هیچ وجه خالی از لطف نیست. 

1. کوسه دندان‌گرازی

در ژانویه گذشته کشف گونه جدیدی از موش ماهی با همان روح‌کوسه (ghost shark) در نزدیکی آفریقای جنوبی خبرساز شد؛ این جاندار که با نام کوسه دندان‌گرازی هم شناخته می‌شود،‌ یک متر طول داشته و دومین روح‌کوسه بزرگ کشف‌شده در طول تاریخ است.
ترسناک‌ترین هیولا‌های دریایی سال ۲۰۱۷ +تصاویر
جانور پیدا‌شده از گونه هیدرولاگوس اریتاکوس (Hydrolagus erithacus) بوده و برخلاف اسمش، از نظر تکنیکی یک کوسه به حساب نمی‌آید؛ این ماهی بزرگ و عجیب برخلاف کوسه‌های معمولی، حرکت رو به جلوی خود را به کمک باله‌های بزرگ سینه‌اش انجام می‌دهند و با دمش حرکت نمی‌کند.

2- کرم بابیت

مورد بعدی از لیست ترسناک ترین هیولاهای دریایی سال 2017 مربوط به فسیل آرواره‌های یک کرم غول‌پیکر آبزی به نام کرم بابیت (Bobbit) است که در ماه فوریه،‌ در نزدیکی آنتاریو کانادا کشف شد؛ این موجود ماقبل تاریخ چیزی در حدود 400 میلیون سال پیش زندگی می‌کرده و به عنوان قدیمی‌ترین کرم شناخته می‌شود؛ محققان تخمین می‌زنند که در زمان زندگی،‌ کرم بابیت در حدود یک متر طول داشته است.
این جاندار به عنوان جد موجودات آبزی خطرناکی که هم‌اکنون در بستر اقیانوس‌ها زندگی می‌کنند و به طول میانگین 3 متر رسیده‌اند،‌ شناخته می‌شود.

3. ستاره دریایی کیهانی

این ستاره دریایی مدتی پیش در نزدیکی مکان ناشناخته‌ای در عمق 3 هزار متری اقیانوس آرام کشف شد و بیشتر از آن که به عنوان یکی از هیولاهای دریایی سال 2017 شناخته شود،‌ زیبایی آن توسط بسیاری از علاقه‌مندان و متخصصان، آسمانی توصیف شده است.
جاندار پیداشده که در خلال یکی از ماموریت های کنترل از راه دور اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا (NOAA) مورد توجه قرار گرفت،‌ به اعتقاد بسیاری یک گونه جدید و ناشناخته از ستاره دریایی است. البته بررسی‌های دقیق‌تری برای روشن‌تر شدن ماهیت آبزی یافت‌شده نیاز است و انتظار می‌رود که در ماموریت های آینده این اداره، یک نمونه زنده از موجود به آزمایشگاه منتقل شود و بررسی دی ان ای آن، اطلاعات بیشتری را آشکار کند.

4. کرم کشتی غول‌آسا

نرم‌تن نسبتا غول‌پیکر با پوسته سختی که به نام کافوس پلیتالامیا (Kuphus polythalamia)‌ شناخته می‌شود،‌ مورد بعدی از لیست هیولاهای دریایی سال 2017 است که در ماه آوریل کشف شد؛ این گونه جانوری از نوع کرم کشتی (shipworm) بوده و از چیزی در حدود 4 قرن قبل از میلاد مسیح، دردسری بزرگ برای قایق‌ها و کشتی‌های چوبی ساخته دست بشر به حساب می‌آمده است.
بر خلاف کرم‌های کشتی معمولی، کافوس پلیتالامیا گونه‌ای خاص بوده که در اکثر مواقع تا اندازه 1.5 متر رشد می‌کند و معمولا در پوسته‌ای ضخیم، مانند خرطوم فیل، زندگی می‌کند. دانشمندان 5 مورد از این جاندار ترسناک را در نزدیکی یکی از ساحل‌های فیلیپین کشف کردند و بسیاری از متخصصان حیات آبزیان معتقدند که یافتن چنین جانداری همانند پیدا کردن یک اسب تک‌شاخ است.

5. شکارچی عمیق‌ترین بخش اقیانوس

ترسناک‌ترین هیولا‌های دریایی سال ۲۰۱۷ +تصاویر
کشف پنجمین آبزی فهرست هیولاهای دریایی سال 2017 کاملا اتفاقی و در نزدیکی شرق قاره استرالیا اتفاق افتاد؛‌ این جانور ترسناک، دندان‌هایی بسیار تیر داشته، صورت آن شبیه به خزندگان است و به عنوان شکارچی عمیق‌ترین بخش‌های اقیانوس‌ها به شهرت رسیده است.
باتیساروس فورکس (Bathysaurus ferox)، نام رسمی این آبزی ترسناک است که به صورت کلی،‌ با قایم شدن بین مواد بستر دریا، در عمق بین 1000 تا 2500 متری، منتظر طعمه‌اش می‌ماند و پس از نزدیک شدن شکار، با سرعت زیاد و بی‌رحمی تمام دندان‌های بیشمارش را در بدن طعمه فرو می‌برد.
لازم به ذکر است که باتیساروس فورکس از نوع دو جنسیتی بوده و امکان جفت‌گیری با هر موجود هم نوع را دارد.

6. هیولای لخ‌نس

شاید تاکنون نام هیولای لخ‌نس (Loch Ness)‌ به عنوان خزنده‌ای اژدها مانند با گردن بلند که در دریاچه‌ها زندگی می‌کند، به گوشتان خورده باشد؛ در همین رابطه، دانشمندان در 23 آگوست خبر از کشف اسکلت یک دایناسور آبزی 76 میلیون ساله را در آلبرتای کانادا منتشر کردند که شباهت زیادی به خزنده لخ‌نس داشته و به عنوان یکی از عجیب ترین هیولاهای دریایی سال 2017 شناخته می‌شود.
دانشمندان تخمین زدند که این بقایا مربوط به یک نوع پلسیوسور (plesiosaur) جوان بوده که با طول 4 تا 5 متر،‌ در اعماق دریاچه‌ها زندگی می‌کرده است.

7. حباب دریایی مرموز و عظیم

در ماه سپتامبر گذشته تصاویر تهیه‌شده در هنگام غواصی، از جانوری ژله‌ای و حباب مانند در نزدیکی ساحل استرالیا توجه زیادی را به خود جلب کرد؛‌ بسیاری پس از دیدن عکس‌ها در مورد ماهیت این جاندار درخشان پیچشی شگفت‌زده شدند و داستان‌های زیادی در مورد آن منتشر شد. با این حال، دانشمندی به نام ربکا هلم (Rebecca Helm)‌ اعلام کرد که موجود دیده شده، رشته‌ای عظیم از تخم‌های نوعی ماهی مرکب نسبتا ناشناخته است.
هلم اظهار کرده که تصاویر تهیه‌شده تخم‌های جانوری به نام تیسانوتیوتیس رومباس (Thysanoteuthis rhombus) را نشان می‌دهند که چیزی در حدود یک متر طول داشته و معمولا 30 کیلوگرم وزن دارد؛ این آبزی در هر بار تولیدمثل بین 24,100 تا 43,800 عدد تخم را در پوسته‌ای لوله‌ای مانند رها می‌کند که پس از مدتی تبدیل به توده کرم مانندی با طول دو متر می‌شود. نورانی بودن توده هم مربوط به رنگ هرکدام از تخم‌هاست که درخشان می‌شوند.

8. حلزون بدون صدف فرصت‌طلب

مورد بعدی از لیست نوعی حلزون بی صدف به نام کراتنا (Cratena) است که در اعماق اقیانوس زندگی کرده و از شقایق‌های دریایی تغذیه می‌کند؛ اما نکته قابل‌توجهی که در ماه‌های گذشته‌، در مورد این شکارچی آبزی کشف شد، به زمان تغذیه آن مربوط می‌شود.
تا پیش از این دانشمندان فکر می‌کردند که کاتنا در هر زمان که بخواهد از شقایق‌ها تغذیه می‌کند، با این حال اخیرا کشف شد که شقایق‌های موردعلاقه این موجود باید از پلانکتون‌های دریایی تغذیه کرده باشند و تنها زمانی که طعمه کرتنا غذای خود را خورده است،‌ این حلزون به دنبال شکار آن می‌افتد.
مقاله مربوط به این کشف که در تاریخ 1 نوامبر، در ژورنال "Biology” به چاپ رسیده است.

9. کوسه دایناسوری

ترسناک‌ترین هیولا‌های دریایی سال ۲۰۱۷ +تصاویر
در ماه نوامبر گذشته یکی از ترسناک ترین هیولاهای دریایی سال 2017 در نزدیکی پرتغال کشف شد؛ این کوسه که متعلق به اعماق اقیانوس است، بر اساس برآورد دانشمندان، از 80 میلیون سال پیش تاکنون تغییر چندانی نکرده و چیزی در حدود 300 دندان سه‌شاخه دارد که کابوس هر طعمه‌ای به حساب می‌آید.
جانور کشف‌شده که با نام کلامیدوسلاچوس آنگونیوس (Chlamydoselachus anguineus) شناخته می‌شود، بیش از 1.5 متر طول داشته و به خاطر اینکه توانایی شنا کردن تا عمق 1400 متری آب را دارد،‌ به دام انداختن و مطالعه آن بسیار سخت است؛ این کوسه دایناسوری ترسناک به خاطر تکامل ناچیزش در طول ده‌ها میلیون سال پیش، به عنوان یک ‌فسیل زنده در نظر گرفته می‌شود.

10. ماهی استخوانی با وزنی بیش از 2 تن

و اما مورد آخر از فهرست ‌هیولاهای دریایی سال 2017 به ماهی استخوانی عظیم‌الجثه‌ای با وزن تقریبی 2300 کیلوگرم مربوط است که برای اولین بار در سال 1996،‌ در نزدیکی ژاپن کشف شد. پس از یافتن موجود، دانشمندان اعلام کردند که این جانور نوعی خورشید ماهی به نام مولا مولا (Mola mola) بوده،‌ اما بررسی‌های اخیر دانشمندان به کمک تجهیزات پیشرفته‌ی نوین نشان می‌دهد که این جاندار متعلق به گونه مرموز و ناشناخته‌ای به نام مونا الکساندرینی (Mola alexandrine) است.
برخلاف کوسه‌ها که اسکلتی غضروفی دارند،‌ خورشید ماهی‌ها به واسطه استخوان‌های سخت خود به عنوان سنگین‌ترین ماهی‌های استخوانی جهان شناخته می‌شوند و به دلیل جثه عظیمشان،‌ مطالعه آن‌ها بسیار دشوار است. با این حال بررسی جدید دانشمندان نشان داد که تعداد خورشید ماهی‌های شناخته‌شده بسیار محدودتر از آن چیزی است که در طبیعت وجود دارد و انتظار می‌رود که در آینده تعداد و انواع بیشتری از این آبزی کشف شود.
منبع:تابناک