تعیین زنان برگزیده تحقیر سایر زنان
چرا در بعضى روایات آمده است: خداوند فقط چهار زن را برگزیده است! آیا این تحقیر زنان دیگر نیست؟!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تاریخ : سه شنبه 1396/10/12 ساعت 12:02
در برخى روایات، چهار نفر از زنان شایسته را یاد كرده است ؛عبداللّه جوادى آملى، زن در آینه جلال و جمال، ص 34 - 33. امّا از دیگران نفى كمال نشده است. «انّ اللّه تبارك و تعالى اختار من الكلام اربعة و من الملائكة اربعة و من الأنبیاء اربعة و من الصادقین اربعة و من الشهداء اربعة و من النّساء اربعة و من الأیّام اربعة و من البقاع اربعاً... و اما خیرته من النساء فمریم بنت عمران و آسیة بنت مزاحم امرأة فرعون و فاطمة الزهراء و خدیجة بنت خویلد...» ؛بحارالأنوار، ج97، ص47، ح34، باب55 ؛ «خداوند از گفتارها چهار سخن، از ملائكه چهار فرشته، از انبیاء چهار پیامبر، از صادقان
چهار تن، از شهدا چهار نفر، از زنان چهار تن و از سرزمینها چها قسمت را برگزید... اما زنان برگزیده عبارتند از: مریم بنت عمران، آسیه بنت مزاحم و همسر فرعون، فاطمه زهرا علیهاالسلام و خدیجه دختر خویلد...».
همانگونه كه ملاحظه مىشود در این روایت تنها سخن از برگزیدگان زن نیست بلكه از هر چیزى چهار مصداق بیان شدهاند و روشن است كه این روایت هرگز نفى كمال از غیر چهار نفر یاد شده نمىكند بلكه به مصادیق بارز آن اشاره دارد.
نكته دیگر این است كه در این موارد هم خصوصیاتى كه این زنان داشتهاند، خصوصیات دست نایافتنى براى دیگر زنان نیست بلكه زنان دیگر هم مىتوانند با كسب آن صفات به مراحل عالى كمال دست یابند. چنان كه خداوند درباره آسیه بنت مزاحم مىفرماید:
«وَ ضَرَبَ اللّهُ مَثَلاً لِلَّذِینَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ إِذْ قالَتْ رَبِّ ابْنِ لِی عِنْدَكَ بَیْتاً فِی الْجَنَّةِ وَ نَجِّنِی مِنْ فِرْعَوْنَ وَ عَمَلِهِ وَ نَجِّنِی مِنَ الْقَوْمِ الظّالِمِینَ» تحریم 66، آیه 11؛
«و براى كسانى كه ایمان آوردهاند، خدا همسر فرعون را مَثَل آورده است، آنگاه كه گفت: پروردگارا نزد خود در بهشت خانهاى براى من بساز و مرا از فرعون و كردارش نجات ده و مرا از دست مردم ستمگر برهان».
با دقّت در آیات فهمیده مىشود كه آنچه مریم را به كمال واقعى رساند: پاكدامنى و فرمانبردارى از حق بوده است و آنچه كه آسیه را به كمال رسانید نیز اعتقاد به توحید و معاد و بهشت و جهنم، بیزارى از ستمگران، بوده است و این كمالات براى هر زنى قابل دستیابى است؛ بنابراین همه زنان مىتوانند
با الگو بردارى از این چهار زن بزرگ كه از مصادیق راه یافتگان به حد اعلاى كمال هستند، به كمال واقعى دست یابند.
نكته آخر اینكه ما زنانى را داریم كه به كمال رسیده و مورد توجه معصومین علیهمالسلام بودهاند مانند امّ سلمه همسر پیامبر صلىاللهعلیهوآله، زینب كبرى علیهاالسلام، سمیّه اولین زن شهید و...، گرچه در این روایت از آنان یاد نشده است، چه اینكه كمال و برگزیدگى، امرى نسبى است ر.ك: جوادى آملى، زن در آیینه جلال و جمال، صص142به بعد.
منبع : پرسمان/ حقوق زن
چهار تن، از شهدا چهار نفر، از زنان چهار تن و از سرزمینها چها قسمت را برگزید... اما زنان برگزیده عبارتند از: مریم بنت عمران، آسیه بنت مزاحم و همسر فرعون، فاطمه زهرا علیهاالسلام و خدیجه دختر خویلد...».
همانگونه كه ملاحظه مىشود در این روایت تنها سخن از برگزیدگان زن نیست بلكه از هر چیزى چهار مصداق بیان شدهاند و روشن است كه این روایت هرگز نفى كمال از غیر چهار نفر یاد شده نمىكند بلكه به مصادیق بارز آن اشاره دارد.
نكته دیگر این است كه در این موارد هم خصوصیاتى كه این زنان داشتهاند، خصوصیات دست نایافتنى براى دیگر زنان نیست بلكه زنان دیگر هم مىتوانند با كسب آن صفات به مراحل عالى كمال دست یابند. چنان كه خداوند درباره آسیه بنت مزاحم مىفرماید:
«وَ ضَرَبَ اللّهُ مَثَلاً لِلَّذِینَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ إِذْ قالَتْ رَبِّ ابْنِ لِی عِنْدَكَ بَیْتاً فِی الْجَنَّةِ وَ نَجِّنِی مِنْ فِرْعَوْنَ وَ عَمَلِهِ وَ نَجِّنِی مِنَ الْقَوْمِ الظّالِمِینَ» تحریم 66، آیه 11؛
«و براى كسانى كه ایمان آوردهاند، خدا همسر فرعون را مَثَل آورده است، آنگاه كه گفت: پروردگارا نزد خود در بهشت خانهاى براى من بساز و مرا از فرعون و كردارش نجات ده و مرا از دست مردم ستمگر برهان».
با دقّت در آیات فهمیده مىشود كه آنچه مریم را به كمال واقعى رساند: پاكدامنى و فرمانبردارى از حق بوده است و آنچه كه آسیه را به كمال رسانید نیز اعتقاد به توحید و معاد و بهشت و جهنم، بیزارى از ستمگران، بوده است و این كمالات براى هر زنى قابل دستیابى است؛ بنابراین همه زنان مىتوانند
با الگو بردارى از این چهار زن بزرگ كه از مصادیق راه یافتگان به حد اعلاى كمال هستند، به كمال واقعى دست یابند.
نكته آخر اینكه ما زنانى را داریم كه به كمال رسیده و مورد توجه معصومین علیهمالسلام بودهاند مانند امّ سلمه همسر پیامبر صلىاللهعلیهوآله، زینب كبرى علیهاالسلام، سمیّه اولین زن شهید و...، گرچه در این روایت از آنان یاد نشده است، چه اینكه كمال و برگزیدگى، امرى نسبى است ر.ك: جوادى آملى، زن در آیینه جلال و جمال، صص142به بعد.
منبع : پرسمان/ حقوق زن
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانهای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .